Podwójna akcyza

Maciej Pobocha
Fot. M. Pobocha: Nieznajomość prawa szkodzi. Nie płacąc podatku akcyzowego po raz drugi po sprzedaniu niezarejestrowanego w Polsce samochodu sprowadzonego z zagranicy narażamy się na wszczęcie postępowania podatkowego.
Fot. M. Pobocha: Nieznajomość prawa szkodzi. Nie płacąc podatku akcyzowego po raz drugi po sprzedaniu niezarejestrowanego w Polsce samochodu sprowadzonego z zagranicy narażamy się na wszczęcie postępowania podatkowego.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami za sprowadzne do Polski auto należy uiścić podatek akcyzowy. Okazuje się, że niektórzy muszą płacić go dwukrotnie.

Od 1 maja 2004 r. sprowadzono do Polski ponad milion używanych samochodów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami należało za nie uiścić podatek akcyzowy. Okazuje się, że niektórzy muszą płacić go dwukrotnie.

 

Zapisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym wskazują na obowiązek płacenia akcyzy od samochodów przez importerów i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Podatek akcyzowy muszą także płacić wszyscy sprzedający sprowadzony samochód osobowy przed pierwszą jego rejestracją na terytorium Polski. Stawki podatku są w obu przypadkach takie same.

 

Fot. M. Pobocha: Nieznajomość prawa szkodzi. Nie płacąc podatku akcyzowego po raz drugi po sprzedaniu niezarejestrowanego w Polsce samochodu sprowadzonego
Fot. M. Pobocha: Nieznajomość prawa szkodzi. Nie płacąc podatku akcyzowego po raz drugi po sprzedaniu niezarejestrowanego w Polsce samochodu sprowadzonego z zagranicy narażamy się na wszczęcie postępowania podatkowego.

Z danych Izb Celnych wynika, że wielu spośród handlujących autami z "drugiej ręki" sprzedawało pojazdy przed ich rejestracją i nie płaciło po raz drugi akcyzy.

 

Tymczasem organy Unii Europejskiej kwestionują zgodność z prawem wspólnotowym podatku akcyzowego na używane samochody sprowadzane do Polski. Komisja Europejska we wstępnym raporcie szczegółowo wskazała niezgodne z prawem wspólnotowym elementy konstrukcji prawnej podatku akcyzowego obowiązującego w Polsce. Do zaniechania poboru akcyzy wezwała nasz rząd Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego. Ministerstwo Finansów utrzymuje jednak, że pobieranie akcyzy jest legalne.

Podwójna akcyza

 

Bożena Adler, rzecznik prasowy Izby Celnej w Poznaniu:

 

Podczas kontroli deklaracji uproszczonych nabycia wewnątrzwspólnotowego tzw. PIT-ów samochodowych składanych przez osoby sprowadzające auta z zagranicy okazuje się, że niektórzy nie wiedząc o przepisach, lub świadomie łamiąc prawo, nie płacili akcyzy sprzedając pojazdy przed ich pierwszą rejestracją w Polsce. Nieznajomość prawa szkodzi. Gdyby robili to z własnej woli, mogliby odliczyć od podstawy opodatkowania wysokość pierwszej akcyzy. Teraz, w wyniku postępowania podatkowego, przyjdzie im uiścić domiar. Szansą na uniknięcie poważniejszych restrykcji jest dobrowolne zgłoszenie się do urzędu celnego i zapłacenie akcyzy.

 

Przykład podwójnej akcyzy:

 

Sprowadzamy z Niemiec Opla Astrę 1,6 l z roku 1995 o wartości 4000 zł. Podatek akcyzowy opłacany w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym (65 proc.) wynosi  2600 zł. Sprzedajemy auto przed pierwszą rejestracją za 10 tys. zł. Od kwoty tej możemy odjąć wartość pierwszej akcyzy: 10 000 zł - 2600 zł = 7400 zł. Od kwoty tej ponownie płacimy podatek akcyzowy (65 proc.), czyli 4810 zł. W sumie wysokość zapłaconej podwójnej akcyzy wynosi 7 410 zł.

 

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym

 

Art. 80 Akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

 

2. Podatnikami akcyzy od samochodów są:

1) podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;

2) importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

 

3. Obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje:

1) w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu;

2) w przypadku importu - z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego;

3) w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

 

4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, dane dotyczące samochodów osobowych, w tym dopuszczalną ładowność, dla celów poboru akcyzy, uwzględniając rozwiązania stosowane w odrębnych przepisach podatkowych i konieczność zapewnienia prawidłowego poboru akcyzy.

 

Stawki podatku akcyzowego na sprowadzane do Polski samochody:

 

Rok produkcji pojazdu

2004 i 2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998 i starsze

Pojemność silnika powyżej 2000 cm3

13,6

25,6

37,6

49,6

61,6

65,0

65,0

Pojemność silnika do 2000 cm3

3,1

15,1

27,1

39,1

51,1

63,1

65,0    

           

Źródło: Ministerstwo Finansów

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie