Podwójna akcyza

Maciej Pobocha
Fot. M. Pobocha: Nieznajomość prawa szkodzi. Nie płacąc podatku akcyzowego po raz drugi po sprzedaniu niezarejestrowanego w Polsce samochodu sprowadzonego z zagranicy narażamy się na wszczęcie postępowania podatkowego.
Fot. M. Pobocha: Nieznajomość prawa szkodzi. Nie płacąc podatku akcyzowego po raz drugi po sprzedaniu niezarejestrowanego w Polsce samochodu sprowadzonego z zagranicy narażamy się na wszczęcie postępowania podatkowego.
Udostępnij:
Zgodnie z obowiązującymi przepisami za sprowadzne do Polski auto należy uiścić podatek akcyzowy. Okazuje się, że niektórzy muszą płacić go dwukrotnie.

Od 1 maja 2004 r. sprowadzono do Polski ponad milion używanych samochodów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami należało za nie uiścić podatek akcyzowy. Okazuje się, że niektórzy muszą płacić go dwukrotnie.

 

Zapisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym wskazują na obowiązek płacenia akcyzy od samochodów przez importerów i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Podatek akcyzowy muszą także płacić wszyscy sprzedający sprowadzony samochód osobowy przed pierwszą jego rejestracją na terytorium Polski. Stawki podatku są w obu przypadkach takie same.

 

Fot. M. Pobocha: Nieznajomość prawa szkodzi. Nie płacąc podatku akcyzowego po raz drugi po sprzedaniu niezarejestrowanego w Polsce samochodu sprowadzonego
Fot. M. Pobocha: Nieznajomość prawa szkodzi. Nie płacąc podatku akcyzowego po raz drugi po sprzedaniu niezarejestrowanego w Polsce samochodu sprowadzonego z zagranicy narażamy się na wszczęcie postępowania podatkowego.

Z danych Izb Celnych wynika, że wielu spośród handlujących autami z "drugiej ręki" sprzedawało pojazdy przed ich rejestracją i nie płaciło po raz drugi akcyzy.

 

Tymczasem organy Unii Europejskiej kwestionują zgodność z prawem wspólnotowym podatku akcyzowego na używane samochody sprowadzane do Polski. Komisja Europejska we wstępnym raporcie szczegółowo wskazała niezgodne z prawem wspólnotowym elementy konstrukcji prawnej podatku akcyzowego obowiązującego w Polsce. Do zaniechania poboru akcyzy wezwała nasz rząd Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego. Ministerstwo Finansów utrzymuje jednak, że pobieranie akcyzy jest legalne.

Podwójna akcyza

 

Bożena Adler, rzecznik prasowy Izby Celnej w Poznaniu:

 

Podczas kontroli deklaracji uproszczonych nabycia wewnątrzwspólnotowego tzw. PIT-ów samochodowych składanych przez osoby sprowadzające auta z zagranicy okazuje się, że niektórzy nie wiedząc o przepisach, lub świadomie łamiąc prawo, nie płacili akcyzy sprzedając pojazdy przed ich pierwszą rejestracją w Polsce. Nieznajomość prawa szkodzi. Gdyby robili to z własnej woli, mogliby odliczyć od podstawy opodatkowania wysokość pierwszej akcyzy. Teraz, w wyniku postępowania podatkowego, przyjdzie im uiścić domiar. Szansą na uniknięcie poważniejszych restrykcji jest dobrowolne zgłoszenie się do urzędu celnego i zapłacenie akcyzy.

 

Przykład podwójnej akcyzy:

 

Sprowadzamy z Niemiec Opla Astrę 1,6 l z roku 1995 o wartości 4000 zł. Podatek akcyzowy opłacany w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym (65 proc.) wynosi  2600 zł. Sprzedajemy auto przed pierwszą rejestracją za 10 tys. zł. Od kwoty tej możemy odjąć wartość pierwszej akcyzy: 10 000 zł - 2600 zł = 7400 zł. Od kwoty tej ponownie płacimy podatek akcyzowy (65 proc.), czyli 4810 zł. W sumie wysokość zapłaconej podwójnej akcyzy wynosi 7 410 zł.

 

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym

 

Art. 80 Akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

 

2. Podatnikami akcyzy od samochodów są:

1) podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;

2) importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

 

3. Obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje:

1) w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu;

2) w przypadku importu - z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego;

3) w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

 

4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, dane dotyczące samochodów osobowych, w tym dopuszczalną ładowność, dla celów poboru akcyzy, uwzględniając rozwiązania stosowane w odrębnych przepisach podatkowych i konieczność zapewnienia prawidłowego poboru akcyzy.

 

Stawki podatku akcyzowego na sprowadzane do Polski samochody:

 

Rok produkcji pojazdu

2004 i 2005

2003

2002

2001

2000

1999

1998 i starsze

Pojemność silnika powyżej 2000 cm3

13,6

25,6

37,6

49,6

61,6

65,0

65,0

Pojemność silnika do 2000 cm3

3,1

15,1

27,1

39,1

51,1

63,1

65,0    

           

Źródło: Ministerstwo Finansów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie