Podłoga łączy marki

pim
W ostatnich latach coraz większą karierę w motoryzacji robi płyta podłogowa. Producenci konstruują na jednej płycie kilka różnych nadwozi, a nawet aut różnych marek.

Możemy więc wybrać, które z wcieleń tej samej
płyty podoba nam się bardziej, albo na jakie "przebranie" tych samych podzespołów
możemy sobie pozwolić.


Podłoga łączy marki

Najpopularniejszy "dawca", volkswagen golf,
i dwa spośród jego kilku wcieleń - skoda octavia
i volkswagen new bettle.

Podłoga łączy marki


Podłoga łączy marki

Dawniej samochody były budowane na ramie, która stanowiła niejako szkielet
auta. Do ramy montowano zawieszenie, silnik i nadwozie. Obecnie większość
samochodów osobowych jest zbudowana w oparciu o nadwozie samonośne, czyli
upraszczając jedną skorupę (podłogę, dach i boki), do której domontowuje
się wszystkie pozostałe elementy samochodu. Nadal jednak podłoga jest najsztywniejszą
częścią samochodu, do której montuje się wszystkie elementy układu jezdnego
i wydechowego, a w dużej mierze także silnika i przeniesienia napędu. Płyta
podłogowa stała się więc podstawą montażu samochodu.
Na płycie taniej
Jeżeli przy konstruowaniu samochodu przejmie się płytę podłogową z
innego, to w zasadzie zawieszenie, układ napędowy i wydechowy jest już
gotowy. Konstruowanie samochodu staje się prostsze, a jego produkcja tańsza,
bo zamiast produkować całkowicie inne części dla każdego samochodu, można
produkować jeden rodzaj, ale w większej ilości egzemplarzy. Można wówczas
pozwolić sobie np. na posiadanie w tej samej klasie aut hatchbacków, sedanów,
coupe, kombi, vanów i kabrioletów. Kupujący są zadowoleni, bo mogą wybrać
samochód, jakiego potrzebują. Młodzi, dynamiczni a jeszcze samotni wybiorą
podkreślające indywidualność coupe, lub kabriolet. Kiedy już założą rodzinę
wsiądą do pięciodrzwiowego hatchbacka, jeżeli potrzebują większego bagażnika
wybiorą kombi, vana lub sedana. Kiedy już dzieci dorosną i będą miały własne
samochody, rodzice przesiądą się np. do trzydrzwiowego hatchbacka. Niby
każdy inaczej wygląda i ma nieco inne funkcje i zalety, a wszystko to np.
renault megane czy opel astra.
Takie same, a jednak różne
Z drugiej strony można także postawić na praktyczność i poczucie własnej
wartości. Jeżeli zależy komuś na przestrzeni i pojemności wybierze skodę
octavia. Chcąc podkreślić finansową stabilność zdecyduje się na volkswagena
golfa, chyba, że woli bardziej smukłe kształty, to wskoczy w seata leona.
Woli większy bagażnik klasycznej, choć sportowo ukształtowanej limuzyny?
Ma seata toledo. Zależy mu na luksusie i prestiżu, to wsiądzie w audi A3.
Na zasobnych miłośników lat 60. czeka volkswagen new bettle, czyli nowe
wcielenie kultowego garbusa. A każdy z nich ma taką samą płytę podłogową
i podobną gamę silników. Ale nadwozia, wykończenie i ceny zupełnie inne.

Wszystkie te auta mają takie same podstawowe części i podzespoły. Łatwiej
więc także serwisantom - gdzie by nie zajrzeli, znajdą znane sobie podzespoły.
Magazyn części w stacjach obsługi może być nieco mniejszy.
Rośnie klub milionerów
Na razie najdalej pod tym względem poszedł koncern Volkswagena. W ubiegłym
roku wyprodukował 1,84 mln aut, skonstruowanych w oparciu o jedną platformę.
Za 4 lata koncern chce w oparciu o jedną platformę produkować 2,4 mln aut
rocznie. W roku 2002 do klubu "platformowych" milionerów należały także:
General Motors, Toyota, Suzuki i jeszcze raz Volkswagen (buduje auta kilku
marek oparte o platformy golfa i polo). Według planów wszystkich koncernów
w 2007 roku już 11 platform będzie produkowanych w ilości powyżej miliona
rocznie.

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie