Pikapy stworzono w latach 20. ubiegłego wieku jako narzędzia pracy. Sporych rozmiarów płaską przestrzeń ładunkową zaprojektowano z myślą o farmerach, którzy wrzucą na nią kilka belek
słomy albo zawiozą cielaka na targ. Pomyślano ją jako miejsce, gdzie zmieści się kilka worków cementu i cegły, które zechce przewieźć budowlaniec. Dziś pikap w zasadzie przestał być samochodem użytkowym. Co prawda nadal można wrzucić mu na pakę sporych rozmiarów bagaż, ale częściej służy do zabawy i pokazania się.
W Polsce najlepiej sprzedającym się pikapem jest Nissan Navara (w zeszłym roku 2578 sztuk). Navara dostępna jest w dwóch wersjach - z podwójną kabiną dla pięciu osób (Double Cab) oraz kabiną typu King Cab z dwoma miejscami dla dorosłych z przodu i dwoma małymi fotelami z tyłu, na których zmieszczą się w zasadzie tylko dzieci. W obydwu wersjach dzielone tylne siedzenia można złożyć, by uzyskać dodatkową przestrzeń bagażową wewnątrz kabiny.
Szerokość skrzyni ładunkowej wynosi między tylnymi nadkolami 113 cm. Jej długość zależy od rodzaju kabiny: w przypadku King Cab to 186 cm, a w Double Cab - 151,5 cm. W ramach wyposażenia dodatkowego dostępnych jest pięć montowanych fabrycznie szyn (po jednej po
obydwu stronach podłogi oraz jedna na każdej z trzech nieruchomych stron skrzyni), w których mocować można samoczynnie blokujące się kotwy, będące punktami do przywiązania lin.
Navara, jak na prawdziwy samochód terenowy przystało, zbudowana jest na ramie. Tylne zawieszenie tworzy sztywna oś z resorami piórowymi. To rozwiązanie mało wyrafinowane, ale sprawdza się w samochodach, które mają przewozić ciężki ładunek.
Samochód oferowany jest z napędem na tylną oś albo z dołączalnym napędem na obie osie. W tym drugim przypadku standardowo napęd przekazywany jest na tylne koła (2WD). Po włączeniu funkcji 4H moment obrotowy rozdzielany jest pomiędzy osie w stosunku 50/50.
Przełączanie między trybem 2WD a 4H odbywa się za po pomocą pokrętła umieszczonego na panelu centralnym na wysokości dźwigni zmiany biegów. Można robić to podczas postoju i podczas jazdy przy prędkościach do 100 km/h.
Układ napędu na obie osie ma reduktor pozwalający wybrać pracę napędu przy niskim (4LO) i wysokim przełożeniu (4H). Przełożenie niskie zapewnia maksymalną moc i przyczepność przy małych prędkościach np. na stromych podjazdach, w terenie piaszczystym i błocie.
Układ wyposażono również w blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. Działa ona wyłącznie w trybie 4x4 przy włączonym reduktorze i pomaga w sytuacjach awaryjnych, kiedy jedno z tylnych kół straci przyczepność, na przykład w błocie lub głębokim śniegu. Blokada powoduje, że oba koła kręcą się z tą samą prędkością. Bez niej niemal cały moment obrotowy trafiałby na koło ślizgające się i kręcące się szybciej.
Zdolności terenowe Navary poprawiają dodatkowo duży prześwit wynoszący 23,8 cm oraz kąty najazdu i zjazdu wynoszące odpowiednio 33 i 25 stopni. W połączeniu z napędem 4x4 sprawia to,
że pikap dobrze radzi sobie na nieutwardzonych drogach.
Pod maską Navary pracuje turbodiesel 2,5 l, który w zależności od wersji osiąga moc 144 (tylko wersja 2WD King Cab) lub 171 KM. W standardzie jednostka współpracuje z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów. W opcji dostępna jest 5-biegowa przekładania automatyczna.
Wrażenia z jazdy
W Navarze siedzi się wysoko, co ułatwia obserwowanie drogi przed samochodem. Lusterka zewnętrzne są pokaźnych rozmiarów. To konieczne, bo przez niewielką szybkę kabiny nie widać wiele. Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie sprawia kłopotu. Z tyłu, w wersji Double Cab, mieści się trzech pasażerów, ale ilość miejsca nie zachwyca.
171-konny silnik zapewnia dobre przyspieszenie i chętnie "zbiera się" przy niskich obrotach, a to za sprawą wysokiego momentu obrotowego. Głośniejszy zaczyna być od 2500 obr./min. Ręczna skrzynia biegów ma dość długi skok.
Jeśli na pace Navary nie ma ładunku, to jazdę pikapem trudno uznać za komfortową. Proste zawieszenie źle tłumi nierówności drogi, a niedociążone auto raźnie podskakuje na wybojach. Lekki tył w połączeniu z napędem na tylną oś może stanowić mieszankę piorunującą - samochód potrafi zarzucić w zakręcie.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | Diesel |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 2488 |
Moc maksymalna (KM/obr./min): | 171/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 403/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 170 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 8,6/11,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 522 x 185 x 177,6 |
Rozstaw osi (cm): | 320 |
Wymiary przestrzeni ładunkowej: długość x szerokość x wysokość (cm) | 151,1 x 156 (między nadkolami 113) x 45,7 |
Cena brutto/netto(zł): | 138 400/113 443 |
Wybrane wyposażenie seryjne
:
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Dwupoziomowa regulacja kolumny kierownicy | |
Fotele przednie sterowane elektrycznie i podgrzewane | S |
Komputer pokładowy | S |
Radioodtwarzacz CD ze sterowaniem w kierownicy | S |
Tempomat | S |
S - wyposażenie seryjne
Nasza ocena
(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)
Przestronność wnętrza | **** | Sporo miejsca z przodu, ale z tyłu mogłoby go być więcej |
Silnik | **** | 171-konna jednostka pozwala na sprawne rozpędzanie samochodu i jest elastyczna |
Poziom hałasu | *** | Silnik mógłby być lepiej wyciszony. Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać przy 2500 obr./min. |
Zużycie paliwa | **** | Biorąc pod uwagę osiągi i masę samochodu, jest przyzwoite |
Wyposażenie | ***** | Bardzo bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?