Nowe przepisy mają zniechęcić Polaków do kupowania samochodów z silnikami o dużych pojemnościach. Zmiany mają dotyczyć podatku akcyzowego, a jak zapowiedział premier, ich celem ma być uszczelnienie wwożenia do Polski samochodów wysoko litrażowych.
Według danych sprzedażowych AAA Auto, w 2018 roku samochody z silnikami o takiej pojemności stanowiły tylko 17% wśród wszystkich sprzedanych aut. W 2018 roku wśród samochodów używanych najpopularniejsze były silniki o pojemności do 1.9 litra, które stanowiły 78 proc. sprzedanych aut. Drugą lokatę zajęły silniki do 2.5 litra (17 proc. sprzedaży). Silniki powyżej 2.5 litra znalazły się na trzecim miejscu (5 proc. sprzedaży).
- Na rynku aut używanych jest stosunkowo małe zainteresowanie samochodami z silnikami o pojemności powyżej dwóch litrów, co wynika ze zbyt wysokiej ceny takich aut oraz kosztów ubezpieczenia i bieżącej eksploatacji. Stan ten potwierdzają wyniki sprzedaży tego typu samochodów, które stanowią tylko 17 proc. wszystkich sprzedanych aut. Dlatego zapowiadany podatek od aut z mocnymi silnikami nie dotknie większości Polaków, których zdolność nabywcza jest przeciętna i mogą pozwolić sobie na zakup aut tańszych, ze słabszymi silnikami, ale za to bardziej ekonomicznych. – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Nie jest pewne w jakim kształcie i kiedy nowe regulacje mogą wejść w życie.