Pod wpływem Marsa - 90 lat Volvo

Michał Kij
Fot. Volvo: Pierwszy model Volvo ÖV4 „Jakob” z 1927 r.
Fot. Volvo: Pierwszy model Volvo ÖV4 „Jakob” z 1927 r.
Udostępnij:
Gabrielsson i Larson podali sobie ręce przy rakach w 1924... pierwszy samochód wypuścili w 1927... Jakkolwiek by liczyć nie wychodzi dziewięćdziesiąt! Jednak Szwedzi obchodzą jubileusz. Marka Volvo, o czym mało kto wie, powstała już w 1915 roku.

 

Firma Volvo została zarejestrowana 22 czerwca 1915 r. w biurze patentowym na wniosek firmy Svenska Kullagerfabriken, lepiej znanej pod skrótem SKF.

Fot. Volvo: Pierwszy model Volvo ÖV4 „Jakob” z 1927 r.
Fot. Volvo: Pierwszy model Volvo ÖV4 „Jakob” z 1927 r.

 

Spółka dostarczająca łożyska dla przemysłu dostrzegła potencjał tkwiący w rozwijającej się produkcji samochodów. Zaczęła wytwarzać łożyska dla motoryzacji pod nazwą

Fot. Volvo: Model PV 52 z 1930 r.
Fot. Volvo: Model PV 52 z 1930 r.

VOLVO. Tak brzmi po łacinie pierwsza osoba liczby pojedynczej "toczę (się)" czasownika "volvere" oznaczającego "toczyć (się), zwijać". Trudno o trafniejsze miano dla łożysk. Nie tylko pasowało jak ulał, ale było łatwe do przeczytania i wymówienia w każdym prawie języku.

Fot. Volvo: Model PV 60 z 1940 roku.
Fot. Volvo: Model PV 60 z 1940 roku.

 

Lata I wojny zatrzymały ekspansję motoryzacji i łożyska do samochodów osobowych stały się niechodliwym towarem. Gdy zaczęło iść ku lepszemu, zarząd wstrzymał działalności spółki-córki Aktiebolaget Volvo i od 1920 roku wszystkie wyroby sygnowano: SKF. Lecz w umyśle menedżera sprzedaży Assara

Fot. Volvo: Słynny już model PV 444 z 1950 r.
Fot. Volvo: Słynny już model PV 444 z 1950 r.

Gabrielssona rodziła się nowa idea...

 

W 1924 roku spotkał się na kolacji z Gustafem Larsonem. Racząc się skorupiakami toczyli rozmowę o samochodzie z prawdziwego zdarzenia. Takim, co wytrzyma skandynawską zimę i drogi zmieniające konsystencję w rytmie pór roku. Trzy lata później narodził się Volvo ÖV4 "Jakob". SKF użyczyła nie tylko nośnej nazwy,

Fot. Volvo: Model PV 445 (1950 r.) czyli kombi. Praktyczni Szwedzi jako jedni z pierwszych w Europie docenili ten rodzaj nadwozia.
Fot. Volvo: Model PV 445 (1950 r.) czyli kombi. Praktyczni Szwedzi jako jedni z pierwszych w Europie docenili ten rodzaj nadwozia.

ale nie poskąpiła gotówki na uruchomienie produkcji.

 

Na znak firmowy wybrano starożytny symbol żelaza. Wszędzie znana była szwedzka stal, a nowy samochód miał być mocny, niezawodny i długowieczny jak ona. Zaklęcie

Fot. Volvo: Model P 121 Amazon z 1958 r. ugruntował pozycję marki jako solidnej i produkującej bezpieczne auta.
Fot. Volvo: Model P 121 Amazon z 1958 r. ugruntował pozycję marki jako solidnej i produkującej bezpieczne auta.

podziałało. Volvo zasłynęło z solidności. W Szwecji, Stanach Zjednoczonych i innych krajach, gdzie marka jest popularna nietrudno napotkać na ulicy nie tylko podstarzałą dwieście czterdziestkę, ale nawet Amazona czy PV444 z kocim grzbietem. Do dziś wyprodukowano około 13,5 miliona samochodów Volvo, a

Fot. Volvo: Modele 144 i 145 (kombi)  z 1966 r. uchodziły za wyjątkowo bezpieczne – miały dwuobwodowy układ hamulcowy i pasy bezpieczeństwa.
Fot. Volvo: Modele 144 i 145 (kombi) z 1966 r. uchodziły za wyjątkowo bezpieczne – miały dwuobwodowy układ hamulcowy i pasy bezpieczeństwa.

spośród nich 8 milionów wciąż jest w ruchu.

 

Okrąg ze skierowaną ukośnie ku górze strzałą oznacza też rzymskiego boga wojny i planetę Mars. Jest symbolem mężczyzny, samca. Znamionuje siłę, upór i zdecydowanie. W przypadku Volvo pierwiastek brutalności i porywczości ustępuje przed odpowiedzialnością i

Fot. Volvo: Wypadek przy pracy – sportowe Volvo P 1800 z 1968 r. – bohater filmu „Święty”.
Fot. Volvo: Wypadek przy pracy – sportowe Volvo P 1800 z 1968 r. – bohater filmu „Święty”.

opiekuńczością. Kładąc na początku nacisk na solidność, konstruktorzy z Goeteborga doszli do dbałości o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Volvo bardzo wcześnie zaczęło stosować pasy bezpieczeństwa i kontrolowane strefy zgniotu. Jako dające poczucie pewności, wygodne i praktyczne stało się marką unisex, równie chętnie wybieraną przez mężczyzn i kobiety. Pokazane w ubiegłym roku eksperymentalne Volvo YCC, zaprojektowane przez same panie to w pewnym sensie wzorzec męskości w świecie równych szans obu płci. Nie

Fot. Volvo: Szwedzka stal i Volvo są wytrzymałe – reklama wytrzymałości dachu.
Fot. Volvo: Szwedzka stal i Volvo są wytrzymałe – reklama wytrzymałości dachu.

wymaga specjalnego traktowania, dostosowywania się do wymogów jego konstrukcji. Maska silnika w ogóle się nie otwiera, a wlew płynu do spryskiwacza jest tuż obok wlewu paliwa. Tapicerkę można prać w pralce. Wóz nie uciążliwy, za to niezawodny. Volvo miewało również bardzo męskie samochody w tradycyjnym rozumieniu tego słowa, że wspomnę choćby coupe P1800 z lat sześćdziesiątych używane przez serialowego "Świętego" czy zbuntowane kombi V70 XC Cross Country.

 

Aby umocować znak Marsa na chłodnicy "Jakoba" użyto skośnej listwy. Później stosowano ją tylko ze względów estetycznych. Ostatni, wyróżniający Volvo element pojawił się przez szczęśliwy przypadek.

 

 

Fot. Volvo: Pasy bezpieczeństwa seryjnie montuje Volvo od roku 1959 r.
Fot. Volvo: Pasy bezpieczeństwa seryjnie montuje Volvo od roku 1959 r.
Fot. Volvo: Udany model 245 z 1975 roku.
Fot. Volvo: Udany model 245 z 1975 roku.
Fot. Volvo: Po przejęciu holenderskiego DAF-a powstał mały model 343 (1980 r.), który oceniano źle.
Fot. Volvo: Po przejęciu holenderskiego DAF-a powstał mały model 343 (1980 r.), który oceniano źle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Volvo: Reputację uratował duży 760 – prawdziwy Volvo.
Fot. Volvo: Reputację uratował duży 760 – prawdziwy Volvo.
Fot. Volvo: Tablica przyrządów modelu 760 była ergonomiczna.
Fot. Volvo: Tablica przyrządów modelu 760 była ergonomiczna.
Fot. Volvo: Pod skrzydłami Forda Volvo stało się zaokrąglone. Na zdjęciu sztandarowy model S80 (1998 r.).
Fot. Volvo: Pod skrzydłami Forda Volvo stało się zaokrąglone. Na zdjęciu sztandarowy model S80 (1998 r.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie