Po szkole bezpieczniej

Tomasz Kurzacz
Zima to okres szczególnie trudny, zwłaszcza dla mniej zaawansowanych kierowców. Na szczęście w doskonaleniu ich umiejętności pomagają różnego typu autoszkoły.
Po szkole bezpieczniej

Na rynku funkcjonuje kilka rodzajów kursów doszkalających prowadzonych przez różne szkoły jazdy. Pierwszą z nich i chyba najpopularniejszą stanowią kursy doszkalające dla firm flotowych.

- Wiele z takich przedsiębiorstw ma duży park samochodowy, a kierowcy nie zawsze są odpowiednio wyszkoleni do jazdy w trudniejszych warunkach - mówi Kuba Bielak, szef wyszkolenia Akademii Bezpiecznej Jazdy.

- Powoduje to stosunkowo dużą szkodowość. W interesie więc właściciela takiej firmy jest przeszkolenie kierowców, aby przestoje ich pojazdów i straty związane ze stłuczkami i

Po szkole bezpieczniej

wypadkami były jak najmniejsze.

Szkoły tego typu oferują kursy przede wszystkim w najtrudniejszym sezonie, a więc późną jesienią (listopad-grudzień), co nie znaczy, że nie są możliwe inne terminy. Wśród ciekawszych ćwiczeń wykonywanych na takim kursie można wymienić jazdę na płycie poślizgowej oraz hamowanie (także na śliskiej nawierzchni) z ominięciem przeszkody.

Jazdy mogą odbywać się zarówno na samochodach osobowych, jak i dostawczych czy ciężarowych.

Po szkole bezpieczniej

Zajęcia w szkole Volvo odbywają się na dwóch poziomach - podstawowym i zaawansowanym, zawierają część teoretyczną i praktyczną. W ich ramach prowadzone są na przykład treningi umiejętności hamowania na różnych nawierzchniach. Szkolenia cieszą się ogromnym zainteresowaniem.

Uczestnicy kursów oceniają jej jako niezwykle przydatne, w wyraźny sposób zwiększające ich umiejętności bezpiecznej jazdy.

Także w szkole Renault zajęcia są dwustopniowe. Każdy stopień szkolenia, w skład którego wchodzą dwa wykłady i zajęcia

Po szkole bezpieczniej

praktyczne, trwa 8 godzin. Możliwe jest szkolenie zarówno z wykorzystaniem aut szkoły, jak i pojazdów klientów.

Tego typu zajęcia prowadzą m.in.: Akademia Bezpiecznej Jazdy, Szkoła Jazdy Subaru (organizuje je także na torze wyścigowym w Kielcach), Szkoła Jazdy Renault, Top Driving School - Zbigniew Szwagierczak, Volvo Auto Polska (w ramach programu obsługi floty Volvo for Business, skierowanego do klientów instytucjonalnych).

Po szkole bezpieczniej

Zbliżoną ofertę stanowią jazdy doszkalające dla klientów indywidualnych. Programy takich kursów są zbliżone, jak w przypadku oferty flotowej.

Największą korzyść z takiego szkolenia osiąga się także w sezonie jesienno-zimowym. Na takie kursy uczęszczają zarówno osoby prywatne, jak i osoby zatrudnione w niewielkich firmach mających najwyżej kilka pojazdów.

Jak podkreśla Kuba Bielak, istotnie wzrosła świadomość Polaków związana z zagrożeniami na drodze i rosnącymi wymaganiami wobec kierowców. Tak więc na takie kursy zapisuje się coraz więcej osób prywatnych, chcących doskonalić swoje umiejętności.

Po szkole bezpieczniej

Tego typu jazdy doszkalające oferuje wiele ośrodków szkolących przyszłych kierowców (poza prowadzonymi kursami na prawo jazdy), pewną ofertę mają także te szkoły, które prowadzą kursy dla klientów instytucjonalnych.

Kolejnym rodzajem szkoleń doskonalących technikę jazdy są tzw. szkolenia dla VIP-ów. Są to ludzie mający trudności z opanowaniem swoich bardzo mocnych maszyn. W końcu te 200 czy 300 KM pod maską wymaga nieco większych umiejętności w prowadzeniu samochodu, zwłaszcza jeśli chce się maksymalnie wykorzystać własności trakcyjne takiego pojazdu.

Szkolenia odbywają się z reguły na zamkniętych placach lub torach wyścigowych i odbywają się

Po szkole bezpieczniej

głównie na samochodach klientów. Przykładem takich szkoleń mogą być indywidualne jazdy organizowane przez firmę Auto GT - autoryzowanego dealera Mitsubishi.

Jak podkreśla Adam Tuszyński z Auto GT, szkolenia takie cieszą się coraz większą popularnością. Uczęszczają na nie zarówno menedżerowie posiadający mocne maszyny, jak i np. członkowie ochrony osobistej ważnych osobistości. Poruszają się oni często dość specyficznymi pojazdami - nie tylko mocnymi, ale i ciężkimi, co wymaga odpowiednich umiejętności od kierowcy.


Ile kosztuje kurs?

Koszty kursów są różne. Klienci flotowi z reguły mogą dobierać indywidualne warunki szkolenia i cen. Klienci indywidualni mogą wykupić zarówno kompletne kursy, jak i jazdy liczone w godzinach,

Po szkole bezpieczniej

podobnie jak to ma miejsce w autoszkołach. Auto GT pobiera ok. 200 zł za godzinę jazdy samochodem klienta z trenerem. Co ważne - w wielu takich szkołach jako trenerzy pracują kierowcy z dużym doświadczeniem - także wyścigowym i rajdowym.

Cennik firmy Polish Racing Development obejmuje jednodniowy kurs podstawowy dla grupy do 10 osób, który kosztuje 5 tys. zł netto. Grupy zorganizowane mogą negocjować ceny.

Oferta Akademii Bezpiecznej Jazdy obejmuje kilka rodzajów kursów, które kosztują od 250 do 850 zł.

Kurs I - nauka kontroli poślizgu - jednodniowy, praktyka - 580 zł/os.

Kurs II - nauka kontroli poślizgu - dwudniowy , praktyka + wykłady - 750 zł/os.

Kurs III - ABS program - wady i zalety ABS , jednodniowy praktyka - 500 zł/os.

Kurs IV - ABS program - wady i zalety ABS , dwudniowy praktyka+ wykłady - 650 zł/os.

Kurs V - program dla zaawansowanych I stopnia - jednodniowy praktyka - 800 zł/os.

Kurs VI - program dla zaawansowanych II stopnia- jednodniowy praktyka - 850 zł/os.

Kurs VII - szkolenie defensive driving (jazda po mieście) - 250 zł/os.

Kursy indywidualne - cena ustalana indywidualnie.

Z kolei koszt jednodniowego szkolenia dla jednego klienta indywidualnego w Szkole Jazdy Renault to 550 zł brutto. Natomiast szkolenia dla firm na samochodach osobowych SJR kosztują odpowiednio:
I stopień:

Grupa 12 osób z użyciem 4 samochodów i udziałem 4 trenerów - 6 600 zł.

Grupa 12 osób z użyciem 6 samochodów i udziałem 6 trenerów - 7 200 zł.

Grupa 18 osób z użyciem 6 samochodów i udziałem 6 trenerów - 9 000 zł.
II stopień:

Grupa 12 osób z użyciem 4 samochodów i udziałem 4 trenerów - 6 600 zł.

Grupa 12 osób z użyciem 6 samochodów i udziałem 6 trenerów - 7 200 zł.

Grupa 18 osób z użyciem 6 samochodów i udziałem 6 trenerów - 9 000 zł.

Szkolenia na samochodach klientów są od 200 do 400 zł tańsze w zależności od liczby wykorzystywanych samochodów i uczestniczących trenerów.

Przykładowy program szkoleniowy Auto GT (podobny program ma SJS):

Każde szkolenie rozpoczyna się od oceny umiejętności uczestników, wychwycenia ewentualnych złych nawyków i popełnianych błędów. Daje to możliwość dostosowania szczegółowego programu szkolenia do Państwa indywidualnych potrzeb i umiejętności poprzez rozszerzenie lub pominięcie poszczególnych ramowych elementów szkolenia.

Program kursu:

- Podstawy jazdy samochodem

- Nadsterowność i podsterowność samochodu

- Hamowanie z dynamicznym ominięciem przeszkody

- Jazda w zakręcie, po łuku, tor jazdy

- Elementy szybkiej jazdy z uwzględnieniem poznanych elementów

- Elementy jazdy po krętej i ciasnej drodze

- Elementy jazdy sportowej

- Szkolenie z ratownictwa i pomocy przedmedycznej

Szkolenie AutoVIP obejmuje następujące elementy:

- wzorce zachowań, charakterystyka pojazdów i ich wyposażenia

- kierunki szczególnego zagrożenia

- metody parkowania

- zasady oddziaływania podczas walki w małych pomieszczeniach

- technika i taktyka napadu na uczestnika ruchu, blokada,

- stłuczka

- zagrożenia bombowe

- środki przymusu bezpośredniego

Zapraszamy także do odwiedzenia strony www.szkolajazdyrenault.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie