Po pierwsze izolacja

Janusz i Wioletta Morawscy
Kierownictwo „Janmoru” w stoisku firmowym na targach we Frankfurcie. Od lewej: Norbert Piątkowski - kierownik działu rozwoju wyrobów, Michał Cichała - pełnomocnik Spółki, Joanna Cichała - członek zarządu, Janusz Morawski - prezes zarządu.
Kierownictwo „Janmoru” w stoisku firmowym na targach we Frankfurcie. Od lewej: Norbert Piątkowski - kierownik działu rozwoju wyrobów, Michał Cichała - pełnomocnik Spółki, Joanna Cichała - członek zarządu, Janusz Morawski - prezes zarządu.
Im pogoda gorsza, tym większe ryzyko awarii w układzie zapłonowym. Często jej przyczyną są wyeksploatowane, niewłaściwie dobrane lub niskiej jakości przewody zapłonowe.

 

Jakie przewody zapłonowe gwarantują pewny rozruch silnika w chłodny, deszczowy lub mroźny poranek? Dobre, markowe - odpowie każdy kierowca. Nasze - doda producent, posługując się przy tym całą listą argumentów. Oznacza to, że oferowane na rynku przewody zapłonowe różnią się między sobą nie tylko logiem, ale także technologią. Jakie więc kryteria decydują o jakości i niezawodności tych części eksploatacyjnych? Zdaniem wielu ekspertów kryterium najważniejszym jest izolacja.

 

Fachowcy wiedzą

 

Zadaniem przewodów zapłonowych jest dostarczenia prądu o parametrach ściśle określonych przez konstruktorów układu zapłonowego. Od tego zależy bowiem, czy iskra wytwarzana pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej będzie dostatecznie silna. Przewód powinien zatem jak najdłużej doskonale przewodzić prąd, a przede wszystkim być zabezpieczony odpowiednią

Po pierwsze izolacja

warstwą izolacyjną. To właśnie oporna i wytrzymała izolacja stanowi o jakości i długości użytkowania przewodów wysokiego napięcia.

Pierwszorzędne znaczenie izolacji dostrzega i docenia większość mechaników samochodowych i ich klientów, czyli zwyczajnych kierowców. Świadczą o tym choćby wyniki badań, jakie zostały przeprowadzone wśród warsztatowców. Ponad 54% z nich uważa, że czynnikiem nr 1 decydującym o jakości przewodu zapłonowego jest izolacja. Także za największą przyczynę niesprawności przewodów ponad 54% praktyków uznało uszkodzenie izolacji. Wyniki badań uwiarygodniają kierowcy, którzy także na pierwszym miejscu wśród powodów reklamacji przewodów wskazują uszkodzenie izolacji. Sprawa jest więc bezdyskusyjna - to od jakości izolacji zależy w pierwszym rzędzie trwałość i niezawodność przewodów wysokiego napięcia.

 

Atuty silikonu

 

Jaki materiał jest najlepszym izolatorem? Stosuje się różne tworzywa, ale dotychczas nie wynaleziono niczego lepszego od silikonu. Takich przewodów chce rynek profesjonalistów i takie przewody od lat produkuje firma "JANMOR" z Pabianic, dostawca wiązek przewodów zapłonowych na rynek krajowy i do ponad 20 krajów na całym świecie.

Do podstawowych zalet silikonu zaliczyć należy odporność na działanie ekstremalnych temperatur. Nawet przy +250°C powłoka silikonowa nie ulega odkształceniom oraz, co ważne, nie traci właściwości izolacyjnych, bo nie zachodzą zmiany w wewnętrznej strukturze materiału. Jest to istotne w przypadku zastosowań w najnowszych, wysoko obciążonych termicznie generacjach silników. Nie mniej ważną zaletą izolacji z silikonu jest zachowanie pełnej elastyczności w niskich temperaturach, dlatego przewody silikonowe tak powszechnie stosowane są na północy i wschodzie Europy.

Duża elastyczność silikonu umożliwia przeprowadzenie przewodów zapłonowych w różnego rodzaju listwach. Jest to spowodowane coraz większą ilością osprzętu. Zmiany fizyczne materiału izolacyjnego, np. wydłużanie się lub skracanie w zależności od temperatury, są więc niedopuszczalne, gdyż prowadziłyby do uszkodzenia kabli lub niemożności ich zamocowania. Innym atutem kabli z silikonową izolacją jest odporność na działanie rozmaitych substancji chemicznych, między innymi oleju silnikowego i benzyny. Jednak najważniejszą zaletą silikonu jest jego długowieczność - odporność na starzenie. Przewody z izolacją silikonową "żyją" znacznie dłużej niż przewody wykonane z innych izolacji, np. EPDM lub innych elastomerów. Są również, co jest bardzo ważne, neutralne ekologicznie.

 

Klasy i parametry

 

Nie tylko warstwą izolacyjną różnią się przewody wysokiego napięcia. Producenci samochodów stosują przewody zapłonowe różnej konstrukcji. Najczęściej wybierają te z rdzeniem opornościowym (z włókien węglowych). Przewody takie mają różną średnicę zewnętrzną. Toyota na przykład stosuje 5 mm, Ford - 7 mm lub 8mm, a amerykańskie firmy nawet do 10 - 12 mm. Jako izolator w najbardziej prestiżowych klasach E i F stosuje się wyłącznie silikon. Do klasy D zalicza się przewody o mieszanych izolacjach z silikonem i EPDM, w klasach C i B stosuje się izolacje z EPDM i różnego rodzaju elastomerów. Klasa A, niekiedy także klasa B to izolacje z tworzyw sztucznych, głównie z PCV. Na montażu fabrycznym Audi, VW, BMW, Mercedesów, niektórych modeli Opla i Alfa Romeo stosuje się przewody z rdzeniem miedzianym. W kablach tych prąd przewodzi wiązka miedzianych drucików o przekroju 1 mm2, a średnica zewnętrzna przewodu wynosi 7 mm. Izolator składa się z dwóch warstw rozdzielonych oplotem wykonanym z włókna szklanego lub siatki nylonowej, chroniących przed zerwaniem, skręcaniem i przeciwdziałających zmianie długości przewodu. Zawsze są to kable silikonowe wytwarzane w klasie jakościowej E lub F, przy czym trzeba pamiętać, że temperatury -50°C i +250°C nie są jeszcze wartościami krytycznymi, tzn. takimi, przy których przewód ulega zniszczeniu. Warto dodać, że średnica zewnętrzna przewodu nie ma większego wpływu na lepszą lub gorszą jego izolację, czy przewodnictwo, a różnice grubości kabli wynikają z wymagań producentów pojazdów i są spowodowane potrzebą dostosowania wiązki do konstrukcji silnika.

 

Z tych informacji można wysunąć wnioski:

1. Nie należy stosować przewodów o średnicy innej niż nakazuje producent pojazdu.

2. Wytwórcy kabli powinni dostarczyć przewody jak najbardziej zbliżone parametrami do oryginałów (nigdy nie należy zastępować przewodów np. z rdzeniem miedzianym przewodami z innymi rdzeniami np. opornościowymi i odwrotnie).

Nasze wiązki, szczególnie w wersji silikonowej, to pod względami technologicznym i jakościowym - prawie "oryginały". Zastosowano w nich identyczne w kształtach, a co najważniejsze, silikonowe osłony i oryginalne końcówki metalowe. Detale te kupujemy od najbardziej renomowanych światowych producentów, co już samo w sobie jest gwarancją ich najwyższej jakości. Tak wysoka jakość wszystkich komponentów, podkreślmy jeszcze raz -SILIKONOWYCH KABLI I OSŁON, powoduje, iż wyroby firmy JANMOR szczególnie w wersji silikonowej polecane są zwłaszcza do samochodów z instalacją gazową, a więc najbardziej wrażliwych na wysokie temperatury oraz wszelkie inne niedomaganie układu zapłonowego.

Ponieważ przewody zapłonowe to nie tylko izolacja należy powiedzieć też kilka słów o przewodnikach - rdzeniach, którymi płynie prąd. Podstawowe rodzaje rdzeni to:

- miedziany - stosowany głównie w samochodach niemieckich (taki przewód wymaga zastosowania dodatkowych oporników),

- najpopularniejszy na świecie opornościowy (rezystansywny) węglowy kevlarowy, oporność

9-22 k,

- ferromagnetyczny (reaktancyjny), oporność 5,6 k.

Chcemy tylko przypomnieć, iż kabel z rdzeniem rezystansywnym, który kupujemy, posiada specjalnie na nasze zamówienie niską oporność - tylko 10-12 k.

 

Ostatnio usilnie lansowana jest teza, iż "to rdzeń jest najważniejszy, ponieważ nim płynie prąd". Absolutnie nie zgadzamy się z tą teorią. Zawsze twierdziliśmy, iż o jakości wiązek przewodów zapłonowych decydują (w takiej właśnie kolejności): jakość zastosowanych osłon - najlepiej silikonowych, a dopiero potem rodzaj zastosowanego przewodu. Odnośnie przewodu - najważniejsza jest jego izolacja - nie rdzeń. Zawsze uważaliśmy, że najlepszą izolacją jest SILIKON i jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników badań (o których była mowa na wstępie) potwierdzających nasze spostrzeżenia. Aby jednak nie wpływać na zmianę niczyich poglądów i przekonań dla zwolenników tezy o "wyższości rdzenia", chodzi dokładnie o rdzeń ferromagnetyczny - reaktancyjny, przedkładamy alternatywną, łączącą obie te teorie propozycję. Proponujemy rdzeń reaktancyjny + silikonowe izolacje. Przypominamy, iż od ok. 15 lat produkujemy wiązki przewodów zapłonowych wykonane z takiego właśnie kabla. To przewód najwyższej z możliwych "F" klasy (parametry patrz tabelka). W wiązkach tych zastosowano silikonowy przewód podwójne izolacje silikonowe + łącząca je warstwa z włókien

Kierownictwo „Janmoru” w stoisku firmowym na targach we Frankfurcie. Od lewej: Norbert Piątkowski - kierownik działu rozwoju wyrobów, Michał Cichała
Kierownictwo „Janmoru” w stoisku firmowym na targach we Frankfurcie. Od lewej: Norbert Piątkowski - kierownik działu rozwoju wyrobów, Michał Cichała - pełnomocnik Spółki, Joanna Cichała - członek zarządu, Janusz Morawski - prezes zarządu.

zapobiegających rozerwaniu, skręceniu, etc.) + ferromagnetyczny rdzeń

(5,6 k). W tych kompletach oprócz wymienionego wyżej przewodu wszystkie osłony są również silikonowe i posiadają "oryginalne" kształty.

 

Kwalifikacje, nagrody

 

Firma JANMOR produkuje wiązki przewodów zapłonowych od 1987 roku. W 2002 roku wdrożyliśmy system ISO 9001, obecnie pracujemy nad wdrożeniem ISO/TS 16496.

Produkcja odbywa się na amerykańskich automatach, których charakterystyczną cechą jest 100% kontrola wyprodukowanych przewodów. W połowie 2006 roku oddaliśmy do użytku nowo wybudowany, nowoczesny zakład. W chwili obecnej pracujemy nad oddaniem do użytku nowego laboratorium kontroli jakości.

Uznaniem jakości naszych wyrobów jest fakt, iż znacznie ponad połowę produkcji sprzedajemy na eksport. Uzyskane certyfikaty jakości, nagrody, wyróżnienia, dyplomy między innymi: LIDERA EXPORTU, NAJLEPSZEJ JAKOŚCI, LIDERA JAKOŚCI, etc. to również według nas dowody uznania jakości i potwierdzenie naszej pozycji na rynku aftermarketu części samochodowych. 

           

Klasy przewodów

Temperatura (°C)

 

Min.

Maks.

A

-20

+105

B

-20

+120

C

-30

+155

D

-30

+180

E

-40

+220

F

-50

+250

Tylko przewodów takich klas używa do produkcji JANMOR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie