Kierowcy warszawscy znają dobrze obecny adres firmy, starsi pamiętają być może kilka innych adresów firmy Sara. Dziś jego firma mieści się w nowoczesnym budynku przy ul. Dzikiej. Janusz Sar ma jednak przewagę nad wieloma innymi ludźmi biznesu w stolicy - tradycję sięgającą czasów gruzów Warszawy.
W "SuperWarsztacie" Janusz Sar będzie pełnił funkcję dyżurnego eksperta. Można zwracać się do niego ze wszystkimi problemami dotyczącymi eksploatacji akumulatorów. Zaczynamy od porad - jak eksploatować akumulator, by pracował przez wiele sezonów i jakich uniknąć błędów w obsłudze?
Zalecane czynności.
- Co jakiś czas należy obowiązkowo sprawdzić sprawność instalacji elektrycznej samochodu, a więc stan ładowania na zaciskach akumulatora i alternatora. Obie wartości muszą być identyczne!
- Wszystkie styki i klemy należy oczyścić oraz dobrze dokręcić nakrętki.
- Sprawdzić, czy akumulator jest dobrze zamocowany do nadwozia za pomocą blokady. Konsekwencją braku mocowania mogą być pęknięcia płytek powstałe na skutek wstrząsów i... utrata gwarancji.
- Sprawdzić pobór prądu przez poszczególne odbiorniki: auto alarm, rozrusznik, świece żarowe w dieslach itd.
- Określić, ile prądu pobiera rozrusznik w momencie szczytowym, czyli podczas uruchamiania silnika. Jeżeli pobór prądu przekracza normę, na przykład zamiast
450 A pobiera 600 A akumulator szybko ulegnie zużyciu.
- Jeżeli auto nie jest systematycznie eksploatowane, szczególnie zimą, to akumulator należy doładowywać profilaktycznie co 6 do 8 tygodni.
- Poziom elektrolitu można uzupełniać tylko wodą destylowaną.
- Wszelkie czynności poza najprostszymi, takimi jak na przykład: czyszczenie klem, uzupełnianie
elektrolitu wodą destylowaną, należy wykonywać tylko w specjalistycznym zakładzie obsługi akumulatorów.
Kierowcy nie wolno!
- Eksploatować akumulatora, jeżeli jego styki i styki alternatora są zanieczyszczone lub obluzowane.
- Uzupełniać akumulatora elektrolitem. Elektrolit się "nie psuje". To woda paruje, którą uzupełniamy tylko wodą
destylowaną.
- Przy "pożyczaniu" prądu z akumulatora innego pojazdu łączyć "plusa" z "plusem" i "minusa" z "minusem" akumulatorów. Prawidłowy układ połączeń: 1) końcówka plusowa akumulatora z końcówką plusową akumulatora, z którego pobieramy prąd. 2) końcówka minusowa akumulatora, z którego pożyczamy prąd z "masą" nadwozia.
- Przechowywać akumulatora "suchego" w pomieszczeniu wilgotnym, gdyż grozi to utlenianiem się płyt.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?