Płyny w samochodach

(ip) / (kr)
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
By auto sprawnie funkcjonowało, potrzebuje ono odpowiedniej ilości płynów. Są one niezbędne do prawidłowej jazdy, hamowania i chłodzenia pojazdu. Ważna jest tutaj również jakość płynów oraz regularne sprawdzanie ich stanu.
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

W jaki więc sposób sprawdzić poziomy płynów? Jak, w przypadku niedoboru, je uzupełniać? I wreszcie dlaczego należy pamiętać o konieczności okresowej ich wymiany? Te dane różnią się, w zależności od rodzaju płynu.

Olej silnikowy

Tutaj sprawa jest prosta - przy wyborze oleju, zawsze należy stosować taki, który widnieje w instrukcji pojazdu jako zalecany przez producenta. Olej typu long life jest stosowany w nowoczesnych silnikach i wydłuża on jazdę bez konieczności wymiany do 30 000 km lub raz na 3 lata.

Oczywiście nie należy zapominać, że niektóre jednostki mogą "brać" olej, toteż trzeba regularnie monitorować jego poziom. W przypadku niedoboru, należy go uzupełnić.

Ważne jest, by dolewać ten sam olej, który znajduje się w silniku. Jeśli jednak takiego nie posiadamy, powinniśmy zastosować olej o takich samych parametrach. Poziom oleju sprawdzamy za pomocą bagnetu olejowego. Pomiaru powinniśmy dokonywać na wyłączonym, ale rozgrzanym silniku, najlepiej po odczekaniu 10-20 minut, by olej spłynął. Przed dokonaniem pomiaru, powinniśmy przetrzeć bagnet, aby na czystym było wyraźnie widać stan oleju. Ślad oleju pozostawiony na bagnecie powinien znajdować się pomiędzy wartościami minimalną a maksymalną.

Płyn hamulcowy

Tak jak w przypadku oleju, informacje, jakiego rodzaju płynu użyć, znajdują się w instrukcji obsługi auta. Wymiany powinniśmy dokonywać przynajmniej raz na dwa lata, a przynajmniej należy sprawdzać jego właściwości. Wszystko dlatego, że płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że absorbuje wodę z powietrza. A przecież im więcej wody w płynie, tym gorsze jego właściwości

- Według badań, już 1% wody zmniejsza skuteczność hamowania o 15%! Gwałtowne hamowanie może sprawić, że płyn zacznie wrzeć w układzie hamulcowym, a pęcherzyki pary zablokują przekazywanie ciśnienia z pompy hamulcowej na koła. Uniemożliwi to skuteczne hamowanie - twierdzi Radosław Jaskulsku, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Płyn chłodniczy

Również w tym przypadku wybór płynu najlepiej poprzedzić lekturą instrukcji obsługi samochodu. Możliwość mieszania płynów jest co prawda dopuszczalna, ale lepiej tego nie robić. Jeśli niezbędna jest dolewka, lepiej dolać wody niż innego płynu chłodzącego.

Poziom płynu sprawdzamy na miarce zbiorniczka. Pamiętajmy jednak, by pomiaru cieczy nie robić, gdy silnik jest gorący. Jej objętość wzrasta wraz ze wzrostem temperatury, a odkręcanie korka wlewu spowoduje, że płyn wybuchnie i może nas poparzyć.

Poziom płynu powinien znajdować się pomiędzy poziomem minimalnym a maksymalnym. Zmiana płynu powinna pociągnąć za sobą przepłukanie układu chłodzenia.  Brak płynu będzie szczególnie ryzykowny latem, kiedy to może doprowadzić do przegrzania silnika, a zimą będziemy narażeni na chłód w samochodzie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty