Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Płyny eksploatacyjne

Michał Grygier
Fot. Michał Grygier: Znaczny ubytek oleju silnikowego może spowodować bardzo poważne konsekwencje, z unieruchomieniem auta i zniszczeniem silnika włącznie.
Fot. Michał Grygier: Znaczny ubytek oleju silnikowego może spowodować bardzo poważne konsekwencje, z unieruchomieniem auta i zniszczeniem silnika włącznie.
Wśród użytkowników samochodów panuje niekiedy przekonanie, że jedynym płynem, jaki należy uzupełniać, jest paliwo. Otóż, nic podobnego.

Wśród użytkowników samochodów panuje niekiedy przekonanie, że jedynym płynem, jaki należy uzupełniać, jest paliwo. Otóż, nic podobnego.

 

Przekornie rzec można, że pusty bak, nie jest aż tak niebezpieczny, jak brak innych - ukrytych w eksploatacyjnym cieniu - płynów w naszym aucie.

 

Silnik

 

Olej silnikowy odpowiada za zmniejszenie tarcia w silniku, szczególnie bardzo obciążonych elementów, jak tłoki czy cylindry. To miejsca, które w szczególny sposób narażone są na wysokie temperatury! Podczas pracy jednostki olej odbiera część ciepła, chroniąc przed przegrzaniem. Jego brak, czy znaczny ubytek, może spowodować bardzo poważne

Fot. Michał Grygier: Znaczny ubytek oleju silnikowego może spowodować bardzo poważne konsekwencje, z unieruchomieniem auta i zniszczeniem silnika wł
Fot. Michał Grygier: Znaczny ubytek oleju silnikowego może spowodować bardzo poważne konsekwencje, z unieruchomieniem auta i zniszczeniem silnika włącznie.

konsekwencje, z unieruchomieniem auta i zniszczeniem silnika włącznie! Zalecenia, co do częstotliwości wymiany oleju ustala producent samochodu. Zwykle stanowi to okres rocznej eksploatacji, bądź przebieg, od 30 do 50 tysięcy kilometrów. Przy czym przebieg ten jest też uzależniony; choćby wiekiem auta. Starsze konstrukcje zużywają więcej oleju i wymiana może być określona przebiegiem ok.15 tysięcy kilometrów. Nowe silniki, dzięki lepszemu spasowaniu, większej precyzji konstrukcji i zwartości cechuje mniejsze zużycie oleju. Osobna sprawa, to uzupełnianie ubytków w ciągu roku. Normalnym jest, że olej się spala - tak jak paliwo. Mało tego - współczesne silniki zaopatrzone w turbosprężarkę (zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne) podczas ostrej jazdy mogą spalić nawet litr oleju na 1000 km! I jest to zgodne z normami producenta. Dlatego zwróćmy uwagę na jego poziom i uzupełniajmy jego braki.

 

Skrzynia biegów

 

Kwestia oleju przekładniowego (zarówno skrzyń automatycznych, jak i manualnych) i oleju w tylnym moście napędowym (w autach z tylnym napędem) jest dość prosta. Otóż, we współczesnych pojazdach nie ma potrzeby jego okresowej wymiany. Konieczność taka występuje jedynie w sytuacji awaryjnej.

 

Chłodzenie

 

Następnym bardzo ważnym "napitkiem" naszego auta jest płyn chłodzący. Również w jego działaniu - w przypadku nieprawidłowości - może dojść do mechanicznego uszkodzenia. Zniszczeniu może ulec np. wężyk czy pompa wody. Ciecz chłodząca powinna zapewniać odpowiednie zabezpieczenie przed zamarznięciem i wrzeniem w chłodnicy. Płyny używane w naszej szerokości geograficznej mają odporność, mniej więcej, na poziomie minus 38 st. C. Zleca się wymianę tego płynu, co 2-4 lata, bądź co 60 tysięcy kilometrów. Normy również ustalane są przez producenta samochodu. Brak płynu może doprowadzić do przegrzania silnika - w konsekwencji unieruchomienia auta (np. przez zamarznięty wężyk).

 

Skuteczne hamulce

 

Płyn hamulcowy powinien być wymieniany w samochodzie co 2 lata. Jego właściwość absorbowania wilgoci (szczególnie niebezpieczna podczas ostrej i częstej eksploatacji, np. w górach), może doprowadzić do jego wrzenia! Normalna granica dla płynu hamulcowego wynosi od 240 do 260 st. C. Po 2-3 latach płyn zaczyna wrzeć już przy 120-160 st. C! Konsekwencje zagotowania się płynu hamulcowego nie są różowe - dochodzi wtedy do powstania pęcherzy pary i niemal całkowitej niesprawności układu hamulcowego!

 

Nie zapominajmy o płynie do spryskiwaczy. Jest niedoceniany, a warto zwrócić uwagę, że bez odpowiedniego płynu, nasza widoczność może zostać znacznie ograniczona. Lepiej jeszcze przed nadejściem prawdziwej zimowy wymienić płyn na taki, którego temperatura zamarzania wynosi co najmniej -20 st. C.

 

Kręcenie bez oporów

 

Ostatnim z wartych wyszczególnienia, jest płyn w autach wyposażonych w układ kierowniczy ze wspomaganiem. Nieprawidłowości mogą doprowadzić do sporego oporu. Będziemy wtedy zmuszeni do znacznie cięższej pracy kołem kierownicy, niż - przykładowo - w aucie bez wspomagania. Na szczęście, problemy olejowe w tym układzie nie należą do częstych usterek, co za tym idzie, jego okresowa wymiana nie jest konieczna.

 

Część uzupełnień płynów możemy wykonać sami (np. płyn chłodniczy, do spryskiwaczy). Bardziej skomplikowane lepiej zlecić specjalistycznym serwisom, które za nas wybiorą odpowiednie produkty.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty