Płatnych dróg przybywa, ale pieniędzy na autostrady i ekspresówki będzie mniej

redakcja.regiomoto
Droga ekspresowa S3
Droga ekspresowa S3
Do końca tego roku sieć płatnych dróg, objętych system viaTOLL, zwiększy się w Polsce o kolejne 460 km. Tymczasem wydatki na budowę dróg, finansowane m.in. z e-myta, będą w kolejnych latach niższe.
Droga ekspresowa S3
Droga ekspresowa S3

W ostatnich dniach firma Kapsch Telematic Services, operator systemu, ogłosiła jego rozszerzenie o kolejne odcinki. Do płatnych tras dołączą fragmenty autostrad A1, A2 oraz A4.

Po rozszerzeniu - z końcem października i grudnia - sieć dróg objętych e-mytem wyniesie prawie 2,7 tys. km. Oznacza to kolejny wzrost kosztów dla korzystających z dróg. Tymczasem wydatki na ich budowę, remonty i utrzymanie topnieją. W tym pójdzie na to z budżetu państwa, a przede wszystkim z Krajowego Funduszu Drogowego około 15,6 mld zł.

Zobacz też: System viaTOLL na kolejnych drogach - 460 km do końca roku

Niestety, w kolejnych dwóch latach te wydatki będą niższe nawet o dwa miliardy zł rocznie. W najbliższych latach o nakładach na budowę takich jak przed Euro 2012 możemy tylko pomarzyć.

Wydajemy coraz mniej, a niestety jeżeli chodzi o koszty budowy, zaczynamy równać do innych na zachodzie Europy, a nawet ich przeskoczyliśmy. Dane zebrane przez GDDKiA wskazują, że w innych państwach UE budowa autostrad zwykle kosztuje taniej niż w Polsce. W Niemczech 1 km autostrady miał kosztować 8,2 mln euro, w Czechach - 8,8 mln euro, a na Litwie tylko 4 mln euro. W naszym kraju średni koszt budowy kilometra autostrady to 9,6 mln euro.

Przedstawianą przez GDDKiA europejską średnią podbiją koszty budowy 1 km autostrady w Holandii - 50 mln euro oraz w tak górzystych państwach jak Austria - 12,8 mln euro i Norwegia - 18 mln euro.

Fundusze na budowę i utrzymanie dróg pochodzą w dużej mierze z kieszeni ich użytkowników. Najwięcej pieniędzy od kierowców pobieranych jest w postaci akcyzy, podatku VAT oraz opłaty paliwowej. Tankując, często nie uświadamiamy sobie, że połowa tego co płacimy za paliwo to podatki. Z każdego litra benzyny bezołowiowej 95, kosztującego 5,52 zł, do kasy państwowej wpływa prawie 1,60 zł akcyzy, 10 gr opłaty paliwowej oraz ponad 1 zł podatku VAT. Razem: 2,60 zł.

Z danych Ministerstwa Finansów i z szacunków dziennikarzy portalu Money.pl wynika, że tylko w tym roku budżet państwa zostanie zasilony kwotą 28,8 mld zł z tytułu akcyzy zawartej w różnego rodzaju paliwach. Wpływy z tytułu opłaty paliwowej sięgną 4,5 mld zł, z czego po odliczeniu 20 proc. czyli ustawowo kwoty, która powinna pójść na infrastrukturę kolejową, do Krajowego Funduszu Drogowego trafi więc co najmniej 3,6 mld zł.

Oczywiście jazda samochodem to nie tylko koszt paliwa, ale też coraz więcej dodatkowych opłat za korzystanie z autostrad czy - w przypadku ciężarówek i autobusów - także ekspresówek i zwykłych dróg krajowych. W tym roku z opłat w ramach systemu viaTOLL do kasy Krajowego Funduszu Drogowego może wpłynąć 1 mld zł. Do tego należy doliczyć wpływy z opłat za przejazd autostradami, pobierane od kierowców samochodów osobowych i motocyklistów. Tylko w tym roku ich wysokość na autostradach zarządzanych przez GDDKiA powinna przekroczyć 1,5 mld zł.

Kierowcy spodziewają się, że większość tego co tak naprawdę dopłacamy do paliwa i wydajemy, płacąc za bilet na autostradzie powinna iść na drogi. Dzieje się tak tylko z niespełna połową pieniędzy. Jak już wyżej pokazaliśmy, w tym roku zaledwie 15,6 mld zł. Aż 17,8 mld zł zostanie wydane na zupełnie inne cele.

Biorąc pod uwagę średni koszt budowy kilometra autostrady w Polsce, czyli około 40,3 mln zł, za te pieniądze można by tylko w tym roku dodatkowo wybudować dodatkowo około pół tysiąca kilometrów autostrad.

Andrzej Zwoliński, Money.pl 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie