Płatne autostrady w Polsce - aktualne stawki myta na A1, A2 i A4 (MAPA)

Bartosz Gubernat
Bramki poboru opłat na autostradzie A4 pod Opolem
Bramki poboru opłat na autostradzie A4 pod Opolem
W Polsce mamy ponad 1630 km autostrad. Kierowcy samochodów osobowych płacą za korzystanie za niemal połowę z nich. Opłaty za przejazdy autostradami różnią się w zależności od tego, kto o nich decyduje. Oto przewodnik po płatnych autostradach w Polsce wraz z aktualnymi stawkami myta.

Docelowo wszystkie autostrady w Polsce mają być płatne. Na razie nie większości z nich działa system viaTOLL, za pośrednictwem którego myto płacą kierowcy ciężarówek i autobusów. Kierowcy wszystkich pojazdów płacą za przejazd odcinkami o długości ponad 700 km. Wszystkie otwarte dla ruchu autostrady mają tymczasem 1631 km.

Nowe polskie autostrady bezpłatne do zakończenia budowy i wprowadzenia e-myta
Kierowcy aut osobowych i motocykli jeżdżą za darmo m.in. po otwartych w tym roku odcinkach autostrad A1 Toruń - Stryków i A4 Dębica - Rzeszów. Formalnie są to bowiem place budowy i ciągle trwają tam prace. - Na A1 trzeba wybudować piętnaście wiaduktów, drogi serwisowe i węzeł Kutno Wschód - wylicza Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Płatne autostrady w Polsce i stawki myta na tych trasachryc. archiwum Polska Press
Płatne autostrady w Polsce i stawki myta na tych trasach

ryc. archiwum Polska Press

Aby można było wprowadzić opłaty, potrzebne są też parkingi, stacje benzynowe oraz oczywiście same bramki. A tych w najbliższych latach GDDKiA budować nie zamierza. W 2017 r. ma ruszyć elektroniczny system poboru myta, który będzie działał na wszystkich autostradach i będzie obowiązkowy dla wszystkich kierowców. Bramki z kasami i szlabanami staną się niepotrzebne. Urzędnicy nie podają na razie żadnych szczegółów na temat tego systemu.

Płatne autostrady w Polsce - kto ustala stawki myta?
Wszystkie budowane odcinki oraz te, które są już gotowe, ale nie pobiera się na nich opłat, zostaną objęte systemem nadzorowanym przez GDDKiA. Dla kierowców oznacza to, że koszt przejazdu będzie ustalać tu minister infrastruktury, a o utrzymanie i remonty drogi zadba generalna dyrekcja. Jej przedstawiciele zapowiadają, że przejazd będzie kosztował tyle samo, co na autostradach A2 Stryków – Konin i A4 Katowice – Wrocław. W tej chwili jest to 10 groszy za kilometr dla samochodów osobowych i 5 groszy za kilometr dla motocykli.

Inaczej jest na trasach zarządzanych przez prywatne firmy, tzw. koncesjonariuszy. Kwestię opłat za przejazd regulują umowy między tymi przedsiębiorstwami a resortem infrastruktury. Zgodnie z nimi, minister ma wpływ na wysokość myta na dwóch odcinkach - A1 Gdańsk - Toruń, zarządzanym przez Gdańsk Transport Company, a także autostradzie A2 Świecko - Nowy Tomyśl, zarządzanym przez spółkę Autostrada Wielkopolska. Na pozostałych odcinkach autostrad koncesyjnych wysokość opłat ustają zarządzające nimi firmy - a więc na A2 Nowy Tomyśl - Konin jest to Autostrada Wielkopolska, a na A4 Katowice - Kraków Stalexport Autostrada Wielkopolska. Co ważne, do myta na autostradach koncesyjnych doliczany jest VAT.

Na autostradzie A1 Gdańsk - Toruń kierowcy samochodów osobowych i motocykliści płacą za kilometr 16 groszy. Na A2 ze Świecka (opłaty pobierane są od Rzepina) do Nowego Tomyśla stawka myta to 20 groszy za kilometr a na A4 Katowice - Kraków to aż 29 groszy za kilometr. Jeszcze drożej jest na autostradzie A2 z  Nowego Tomyśla do Konina - tu od 12 stycznia 2015 r. kierowcy płacą 34 grosze za kilometr. - Autostradę A2 wybudowano za prywatne pieniądze. Inwestor musi tak kalkulować stawki, aby mieć na utrzymanie drogi, spłatę kredytów na jej budowę i osiągnąć zysk - wyjaśnia Jan Krynicki.

Opłaty za autostrady - zawsze na bramkach, ale nie zawsze na tych samych zasadach
Na polskich autostradach działają dwa systemu poboru opłat na bramkach - zamknięty i otwarty. Ten pierwszy funkcjonuje na trasach zarządzanych przez GDDKiA oraz A1 Gdańsk - Toruń i A2 Świecko - Nowy Tomyśl. Kierowca płaci za każdy przejechany kilometr na bramkach, które umieszczono na wszystkich zjazdach z trasy oraz na jej początku i końcu. System zamknięty działa natomiast na A2 Nowy Tomyśl - Konin oraz A4 Katowice - Kraków. Tutaj myto pobiera się na bramkach ustawionych w poprzek autostrady. Kierowca musi zapłacić za cały odcinek między nimi. W przypadku autostrady A2 opłaty pobierane są w czterech miejscach – pod Nowym Tomyślem, Poznaniem, Wrześnią i Koninem. Odcinki stanowiące obwodnice Poznania i Konina są darmowe. Na autostradzie A4 opłatę wnosi się na placach poboru myta pod Katowicami i Krakowem. Kierowca płaci po połowie za przejazd danym odcinkiem na jego początku i końcu.

E-myto także dla kierowców osobówek - autostradą z viaAUTO
Na autostradach zarządzanych przez GDDKiA kierowcy samochodów osobowych mogą płacić za przejazd bez zatrzymywania się na bramkach. Muszą jednak wykupić urządzenie viaAUTO, które działa w systemie viaTOLL. – Do końca wakacji takie urządzenie kosztuje sto złotych, z czego połowa kwoty to pieniądze, z których można pokryć opłaty przejazd - mówi Dorota Prochowicz, rzecznik projektu viaTOLL.

Komunikator można kupić m.in. na stacjach benzynowych oraz w punktach obsługi, których wykaz jest dostępny na stronie www.viatoll.pl. Opłat za drogi można później dokonywać na trzy sposoby. Najłatwiejszy i najbardziej popularny przypomina doładowanie konta w taki sam sposób jak zasilanie telefonu na kartę. Kierowca musi w punkcie obsługi podać numer urządzenia i wpłacić minimum 50 zł. Można także zarejestrować urządzenie przez internet i kontrolować swoje wydatki oraz samodzielnie zasilać konto przez sieć. Istnieje także możliwość opłacania rachunków z dołu. Wówczas operator systemu przysyła kierowcy comiesięczny rachunek.

Osobne pasy i bramki na autostradach dla samochodów z viaAUTO
Na placach poboru opłat na początku i końcu autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław Gliwice są specjalne pasy i bramki dla samochodów z viaAUTO. Ma to ułatwić przejazd, korzystającym z tych urządzeń. Jeśli jednak korek ustawi się poza placem poboru opłat, oni też w nim staną. Jan Krynicki z GDDKiA przekonuje, że przepustowość bramek przy transakcji elektronicznej jest trzykrotnie większa niż przy opłatach dokonywanych ręcznie. Przez bramkę viaAUTO przejeżdża nawet 300 aut w ciągu godziny, przez zwykłą tylko 120.

Płatne odcinki autostrad w Polsce - podsumowanie informacji nt. stawek myta na płatnych autostradach w Polsce

Autostrada A1 – Gdańsk – Toruń
Zarządca: Gdańsk Transport Company
Długość: 152 km

Wysokość opłat:
- samochody osobowe 30 zł (20 gr/km)
- motocykle – 30 zł (20 gr/km)

Autostrada A2 – Stryków – Konin
Zarządca: GDDKiA
Długość: 99 km

Wysokość opłat:
- samochody osobowe – 9,9 zł (10 gr/km)
- motocykle – 5 zł (5 gr/km)

Autostrada A2 – Konin - Poznań - Świecko
Zarządca: Autostrada Wielkopolska
Długość: 255 km

Wysokość opłat:
- samochody osobowe – 72 zł
- motocykle – 72 zł

Opłata za kilometr jest różna na dwóch odcinkach. Między Rzepinem a Nowym Tomyślem (88 km) wynosi 20 gr/km. Na odcinku Nowy Tomyśl – Konin (150 km) kierowcy płacą 36 gr/km. Autostrada na odcinku Świecko – Rzepin jest darmowa.

Autostrada A4 – Kraków – Katowice
Zarządca: Stalexport Autostrada Małopolska
Długość: 62 km

Wysokość opłat:
- samochody osobowe – 20 zł (33 gr/km)
- motocykle – 10 zł (16 gr/km)

Autostrada A4 – Gliwice - Wrocław
Zarządca: GDDKiA
Długość: 162 km

Wysokość opłat:
- samochody osobowe – 16,2 zł (10 gr/km)
- motocykle – 8,1 zł (5 gr/km) **

Video: materiał informacyjny marki Citroën

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty