Plac manewrowy nie był zły

Tomasz Wolff
Udostępnij:

Przeniesienie szkolenia kierowców z placu manewrowego na jazdę po mieście, wprowadzenie kamer w czasie egzaminu na prawo jazdy i kilka innych innowacji przewiduje rozporządzenie, które czeka na wejście w życie. Instruktorzy są oburzeni.

 

Plac manewrowy nie był zły

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury "w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów" nosi datę 31 marca 2005 roku. Od tego czasu nie było miesiąca, żeby do rozporządzenia nie wprowadzono poprawek. Nowych pomysłów na szkolenie i egzaminowanie kierowców przybywa, tylko nadal nie wiadomo, kiedy rozporządzenie wejdzie w życie.

 

Ostra krytyka
Ośrodki szkolenia krytykują ministerstwo za wprowadzenie kolejnych zmian. Narzeka też część przyszłych kierowców, którzy muszą uczyć się jeździć według coraz to nowszych zasad i przepisów.

 

— Plac manewrowy dobrze nauczony jest dobrym rozwiązaniem — uważa Katarzyna Czech, która od kilku lat szkoli kierowców. — Rozporządzenie, które wejdzie albo nie wejdzie w życie, to nic innego jak przychylenie się do próśb kursantów. Narzekali, że plac manewrowy jest bez sensu. Tłumaczyli, że więcej godzin powinno się spędzać na ulicach miasta. Jeśli rozpocznie się szkolenie według nowych zasad, to zobaczymy, co wtedy będą mówili kandydaci do prawa jazdy. Jak będą sobie radzili w wymarzonych dla siebie warunkach.

 

Ceny w górę
Zapowiedź wprowadzenia w życie rozporządzenia sprawiła, że w ostatnim czasie do ośrodków szkolenia kierowców puka dużo więcej chętnych niż zazwyczaj. Wiąże się to z prawdopodobieństwem podwyżek cen kursów na prawo jazdy. Według ostatnich opinii, nowe przepisy miałyby wejść w życie od 1 października.

 

— Na każdy kurs przychodzi średnio od 14 do 16 osób. Na ostatnio rozpoczętym pojawiło się 30 chętnych. Dziś kurs kosztuje u mnie 1000 złotych. Po wejściu w życie rozporządzenia cena może skoczyć nawet o 30 procent. Ustawodawca większy nacisk położy na szkolenie w mieście, co podniesie koszty paliwa — przekonuje Andrzej Pytlik, właściciel ośrodka szkolenia i instruktor. — Najbardziej może wzrosnąć cena za kurs na kategorię C, z 1300 złotych nawet do 2000 złotych — prognozuje z kolei Czech.

 

Pomysłodawcy wprowadzenia zmian chcą przenieść ciężar szkolenia z placu manewrowego na miasto. Ze starych elementów z placu mają zostać tylko "tunel" oraz ruszanie pod górę z hamulca ręcznego. W myśl rozporządzenia inne manewry, na przykład popularna "koperta", mają odbywać się na mieście.

 

— Nie wiem, jak oni sobie to wyobrażają. Jeden kursant prawidłowo zaparkuje między samochodami, drugi podobnie, ale trzeci może już zahaczyć o stojący pojazd. Skończy się tak, że ubezpieczyciel będzie co chwilę wypłacał pieniądze z mojej polisy — denerwuje się jeden z bielskich instruktorów.

Może 1 stycznia?

Do wejścia w życie rozporządzenia przygotowuje się także Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Bielsku-Białej. Tadeusz Kuś, dyrektor placówki w rozmowie z DZ przyznał, że idea wprowadzenia zmian jest dobra, gorzej może być natomiast z wprowadzeniem jej w życie.

— Wydaje mi się, że kierowcy nadal będą słabo jeździć — dzieli się wątpliwościami.

Zdaniem Kusia, najbardziej prawdopodobny termin wejścia w życie nowego rozporządzenia, to 1 stycznia 2006 roku.

 

— Wciąż jest bardzo dużo niewiadomych. Na przykład nie jest jasne, czy kandydaci na prawo jazdy będą musieli przejść badania psychologiczne. Wraz z przeniesieniem egzaminu na ulice, może wydłużyć się czas jego trwania, co będzie wiązało się z koniecznością zatrudnienia dodatkowych egzaminatorów — dodaje dyrektor WORD.

 

Kilka tygodni temu w Szczecinie spotkali się instruktorzy i właściciele ośrodków szkolenia kierowców. Wniosek wypływający z dyskusji jest jeden: "Trzeba totalnie zmienić system szkolenia". Jak to zrobić? Szkolić od podstaw. Zaczynając od przedszkola. Już maluchy można zapoznać z podstawami ruchu drogowego, tak jak ma to miejsce w niektórych krajach zachodnich.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie