PKN Orlen. Koniec z darmowym ładowaniem samochodów

Sławomir Sawicki
Fot. Orlen
Fot. Orlen
PKN Orlen przyłączył do sieci 28 szybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych, a kolejne czekają na odbiory. Kończy się jednak okres testowy, w którym korzystanie z ładowarek było bezpłatne. Teraz trzeba będzie płacić.

PKN Orlen. Ładowanie pojazdów. Cennik przewiduje opłaty w wysokości:

  • ·AC – 1,43 PLN/kWh
  • DC 50 kW – 1,99 PLN/kWh
  • DC (˃50)/100/150kW – 2,39 PLN/kWh
  •  Postój – 0,4 PLN/miin. Opłata naliczana po 45 minutach od rozpoczęcia ładowania dla złączy DC o mocy 50/100/150 kW lub po 60 minutach dla złączy AC

[/cyt]

COMPONENT {"params":{"text":"PKN Orlen. Ile kosztuje ładowanie?","id":"pkn-orlen-ile-kosztuje-ladowanie"},"component":"subheading"}

Przy średniej cenie benzyny bezołowiowej na stacjach Orlenu na poziomie 4,50 zł za litr okazuje się, że jazda autem elektrycznym na trasie kosztuje tyle, ile jazda samochodem spalinowym zużywającym w analogicznych warunkach 15 l/100 km.

W sieci PKN ORLEN funkcjonuje obecnie 67 stacji szybkiego ładowania o mocy 50 i 100 kW, a kolejne są w fazie realizacji. Są one zlokalizowane głównie przy stacjach paliw ORLEN, wzdłuż najważniejszych tras komunikacyjnych. Wyposażone są one w złącza DC tj. CHAdeMO, CCS a także AC Typ 2, obsługujące wszystkie typy samochodów elektrycznych dostępnych na świecie.
Opłaty będą wdrażane stopniowo, w pierwszej kolejności zostaną one uruchomione na następujących stacjach ładowania: 

  • ·Łódź –  ul. Brzezińska 25
  •  Wrocław – ul. Szybowcowa 27
  •  Katowice – ul. Piotrowicka 92
  •  Gdynia – ul. Morska 495
  •  Kraków – ul. Armii Krajowej 21

COMPONENT {"params":{"text":"Ile nowych aut na prąd mamy w Polsce?","id":"ile-nowych-aut-na-prad-mamy-w-polsce"},"component":"subheading"}

Pod koniec października 2020 r. po polskich drogach jeździło 15 965 elektrycznych samochodów osobowych, z których 54% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 8 662 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 7 303 szt. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 713 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec października osiągnęła liczbę 8 619 szt.

Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce liczył 383 szt. Przez pierwsze dziesięć miesięcy bieżącego roku flota elektrobusów powiększyła się o 154 zeroemisyjne pojazdy. W porówananiu do analogicznego okresu 2019 r. oznacza to zmianę aż o 276% r/r.

COMPONENT {"params":{"is_photo":"1","ids":[22677379]},"component":"selected"}

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec października w Polsce funkcjonowały 1 294 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 474 punkty). 32% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku uruchomiono 12 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (29 punktów).·   

Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty