Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) wskazuje, że w kraju działa ok. 125 tys. firm transportowych. Duża część z nich to przedsiębiorcy realizujący przewozy samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) od 2,5 do 3,5 tony. Według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 2 mln takich pojazdów. To 70 proc. wszystkich samochodów ciężarowych, z wyłączeniem pojazdów ciężarowo-osobowych oraz rolniczych. I to właśnie dla przedsiębiorców operujących na co dzień takimi środkami transportu wchodzą w życie ważne zmiany europejskiego Pakietu Mobilności.
Od 21 maja muszą oni posiadać zezwolenie oraz licencję wspólnotową, a także legitymować się zdolnością finansową. Do potwierdzenia tej ostatniej możliwe będzie przedstawienie polisy odpowiedzialności cywilnej zawodowej przewoźnika drogowego (OCZPD).
Nie wszyscy zdążą z formalnościami?
Z uwagi na zwiększenie liczby realizowanych spraw z zakresu zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowych, w tym rozpatrywanie nowych spraw dotyczących uprawnień dla przedsiębiorców wykonujących transport pojazdami o dmc powyżej 2,5 t i poniżej 3,5 t Główny Inspektorat Transportu Drogowego przypomina, że sprawy są rozpatrywane według kolejności ich wpływu.Możliwość złożenia przedmiotowego wniosku była już począwszy od 5 lutego br. Czas procedowania wniosku w Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego to 4-6 tygodni
Jeżeli podczas kontroli drogowej w Polsce firma z innego kraju nie będzie posiadać licencji, to mandat wyniesie 12 000 zł.
Samochody dostawcze jak ciągniki siodłowe
Zezwolenie, a w przypadku transportu za granicę licencję, wydaje właściwy dla siedziby przedsiębiorcy starosta lub Główny Inspektor Transportu Drogowego. Według TLP w 2021 roku w Polsce było prawie 38 tys. przewoźników posiadających dokumenty umożliwiające międzynarodowy transport drogowy rzeczy. Z tego obowiązku wyłączeni byli dotychczas ci przedsiębiorcy, którzy wykonywali przewozy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Jednak na skutek nowych wymagań limit ten zostanie obniżony do 2,5 tony dmc. Operujących w tym segmencie rynku będą więc obowiązywały takie same wymagania jak firmy realizujące przewozy o wyższej wadze. Jedynym wyjątkiem będzie przewóz nie więcej niż 9 osób, w przypadku kiedy dmc pojazdu nie przekroczy właśnie 3,5 tony.