Segment pikapów ma się dobrze. Auta pokroju Dacii Logan Pickup znikły z naszego rynku bezpotomnie. Na fali są duże samochody, od początku do końca projektowane jako prawa ręka montera lub hodowcy bydła mięsnego. Praktyka oczywiście pokazuje, że największe wzięcie mają wersje, które cementu czy paszy zabiorą najmniej. Regułą, nie wyjątkiem, jest krótka skrzynia, czterodrzwiowa kabina i napęd obu osi. Widać to także w ofercie producentów. Pikapw euroazjatyckim rozmiarze XL, odpowiadającym amerykańskiemu M, roztacza aurę dużej terenówki. Jest tylko bardziej ekstremalny, zupełnie nie dla piecuchów i zaciekłych pogromców owłosienia na kl

Marka Isuzu wraca do nas jak bumerang i kierowcy obdarzeni dobrą pamięcią trzymają ją tam, gdzie wspomnienia o półkilowej szynce w puszce. W ich opinii na Isuzu po prostu można polegać. Tego samego zdania jest zapewne papież Franciszek, który białym D-Maxem jeździł podczas Światowych Dni Młodzieży. Pikap Isuzu napędzany jest 2,5-litrowym, 163-konnym silnikiem wysokoprężnym i proponowany jest u nas jedynie w wersji z napędem obu osi. Układ przeniesienia napędu jest uproszczony. Nie występuje w nim centralny mechanizm różnicowy, używanie napędu obu osi jest więc zalecane jedynie na luźnej nawierzchni. Auto ma reduktor oraz elektroniczny układ TCS, który przyhamowuje ślizgające się koła, naśladując działanie blokad mechanizmów różnicowych. Tak skonstruowany napęd daje kierowcy spory komfort, zwłaszcza w połączeniu z opcjonalną, automatyczną skrzynią biegów.
Isuzu D-Max
Pojedyncza Kabina 4WD L
Silnik: 2.5 R4 (160 KM, 400 Nm)
Kąty natarcia/rampowy/zejścia: 30°/25°/25°
Prześwit: 235 mm
Głębokość brodzenia: 950 mm
Cena od 105 719 zł
Fot. Michał Wnuk
Niedawno zadebiutowały nowe generacje najbardziej znanych japońskich modeli, które już mamy lub będziemy wkrótce mieli okazję oglądać również z innymi znaczkami na masce. Pikapami zainteresowały się bowiem stroniące od nich do tej pory Renault i Mercedes. Aby uzupełnić katalog, korzystają z pomocy bardziej doświadczonych w tej dziedzinie wytwórców, w tym wypadku Nissana. Fiat, znany z małych pikapów, po wsparcie w przygotowaniu dużego modelu zwrócił się do Mitsubishi.
Wprawdzie w Europie popyt na pikapy jest stabilny i umiarkowany, ostatnio na poziomie 6 proc. całkowitego zapotrzebowania na pojazdy użytkowe, ale reszta świata kupuje je nader chętnie i z każdym rokiem chętniej. Niemały w tym udział mają bogacące się kraje Azji i Afryki, gdzie japońskie pikapy są znane i cenione od lat. W Afryce i na Bliskim Wschodzie pikapy stanowią aż 70 proc. rynku.

Najnowszy L200 zachował sporo z nietuzinkowej stylizacji poprzednika, jednocześnie stał się wygodniejszy i zmienił się pod maską. Obecnie napędza go diesel 2.4 DID, którego najmocniejszy wariant osiąga 181 KM. Oferowane są z nim sześciobiegowe skrzynie ręczne lub pięciobiegowy automat. Dostępny w osobowych wersjach Intense napęd Super Select 4WD-II pozwala na jazdę w trybie 4WD po asfalcie, posiada blokadę centralnego mechanizmu różnicowego oraz reduktor. Do wyboru trybu pracy służy pokrętło. Ładowność dochodzi do 1000 kg, a masa przyczepy do 3100 kg.
Mitsubishi L200
Invite Club Cab
Silnik: 2.4 DID R4 (154 KM, 380 Nm)
Kąty natarcia/rampowy/zejścia: 29°/24°/25°
Prześwit: 225 mm
Głębokość brodzenia: 600 mm
Cena od 124 990 zł
Fot. Mitsubishi
Wpatrując się w bezceremonialnie samczą sylwetkę pikapa, można nabrać ochoty, aby posłużyć się nim jak innymi przedmiotami tradycyjnie kojarzonymi z mężczyzną przez duże M. Na przykład karabinem powtarzalnym Mauser 98k. I tak samo można się zdziwić. Pikap „kopie” zupełnie jak Mauser. Wynika to z pracy nieskomplikowanego na ogół, a wysokiego zawieszenia oraz zestopniowania skrzyni biegów, która z diesla czerpie siłę przede wszystkim do poruszania się pod dużym obciążeniem w trudnym terenie. Układ przeniesienia napędu na obie osie, nierzadko z reduktorem i blokadami mechanizmów różnicowych, procentuje co najmniej dobrymi własnościami auta na bezdrożach. Typowym już obecnie dodatkiem jest ogranicznik prędkości na zjeździe oraz inni asystenci, zwykle dodawani za dopłatą. Szybka jazda autostradą nie jest żywiołem pikapów, choć w niektórych, zwłaszcza nowszych modelach może być przyjemna. Odkryta skrzynia to dla większości nabywców pretekst, aby dokupić efektowną pokrywę, która ją zasłoni. Tym sposobem auto „załaduj i zostaw, obornika nie kradną” zmienia się w coś w rodzaju sedana lub kombi z pakietem survivalowym.
Zobacz także: Volkswagen Passat Alltrack w naszym teście
Polecamy: Co ma do zaoferowania Volkswagen up!?
Pikapa kupuje się z potrzeby, z zamiłowania lub z wyrachowania. Polski system podatkowy premiuje przede wszystkim posiadaczy wersji z długą skrzynią i krótką kabiną, pozwalając odliczyć VAT od zakupu auta i paliwa w całości, ale właściciele odmian z podwójną kabiną też mogą liczyć na ulgi, choć niższe. Pomijając wszystko inne, pikapy należą do wyjątkowo efektownych samochodów, osiągają ładowność około 1 tony i wyróżniają się zdolnością holowania ciężkich przyczep. Jazda nimi pokazuje, jak w rzeczywistości działa popularna sentencja trenerów motywacyjnych: jeśli robisz to, co kochasz, nie przepracujesz ani jednego dnia.
W galerii poniżej prezentujemy przegląd pikapów w Polsce.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Mohito - Swetrowa sukienka mini z golfem - Kremowy
Swetrowa sukienka mini z golfem
kup teraz

Mohito - Elegancka czarna sukienka mini - Czarny
Elegancka czarna sukienka mini
kup teraz

Mohito - Wzorzysta sukienka koszulowa mini - Wielobarwny
Wzorzysta sukienka koszulowa mini
kup teraz

Mohito - Sukienka maxi w panterkę - Kremowy
Sukienka maxi w panterkę
kup teraz

Mohito - Sukienka midi w oryginalny wzór - Pomarańczowy
Sukienka midi w oryginalny wzór
kup teraz

Mohito - Błyszcząca sukienka mini - Czarny
Błyszcząca sukienka mini
Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity