Pierwszy jednoślad

(JGK)
Udostępnij:
Na co zwrócić uwagę przy kupnie motoroweru?

Kupując używany motorower, stajesz przed problemem podobnym jak w przypadku
używanego samochodu, choć pieniądze są mniejsze. Do wyboru masz szeroką
ofertę pojazdów w różnym stanie technicznym.
Co można kupić? Oferta jest duża - od popularnej motorynki przez wyroby
dawnych demoludów, jak motorowery ogar, jawa czy simson, po dorosłe motory,
jak powszechna jeszcze parę lat temu emzetka, jawa 350 czy cezetka.

Jest też szeroka oferta motorowerów japońskich i niezwykle mało produktów
firm francuskich, niemieckich i włoskich.

Jeżeli kupujesz swój pierwszy jednoślad, to nie porywaj się od razu
na sportowy motocykl o dużej pojemności i niewyobrażalnych osiągach.

Zdecydowałeś się już co kupisz, teraz najważniejsze, to sprawdzenie
stanu technicznego motoroweru. Pamiętaj, że w odróżnieniu od samochodu
jednoślad, który był nawet lekko uszkodzony może stanowić zagrożenie dla
bezpieczeństwa.
Najważniejsza rama
Podstawa to bezwypadkowość ramy nośnej i ogólny stan techniczny. Rama
nie może być z zasady naprawiana powypadkowo. Każde skrzywienie tego elementu
powoduje nieodwracalne zmiany w konstrukcji, a przede wszystkim wytrzymałości
motoru. Jeżeli zatem zobaczysz ślady spawania na ramie, to od razu zrezygnuj
z transakcji.

Potem trzeba sprawdzić zawieszenie przedniego i tylnego koła (geometria,
luz, stan łożysk, hamulców, amortyzatory itp.). Jeśli nie jesteś pewien,
że robisz to dobrze, poproś o pomoc mechanika.

Na koniec warto przyjrzeć się zespołowi napędowemu. Sam łańcuch do
japońskiego motoru to niemały wydatek! Dlatego Twoje podejrzenia powinny
wzbudzić wszelkie wycieki (paliwa czy oleju), ślady korozji na elementach
silnika czy łańcuchu, a także wszelkie poluzowane elementy. Zobacz też,
do kiedy motor ma ważny przegląd techniczny.
Motorynka na początek
Jeśli chodzi o części, to w przypadku jednośladów produkowanych w krajach
byłego bloku wschodniego nie ma większych problemów z ich zakupem. Bardzo
wiele jest sklepów z częściami, zarówno drobnymi jak i podzespołami silnikowymi.
Remont kapitalny dwusuwu wykonać może w zasadzie każdy domorosły mechanik,
a najczęściej jest on potrzebny zaraz po zakupie. Motorynka, czyli wyrób
naszego Rometu, jest doskonałym pierwszym pojazdem młodego człowieka -
styka się on tu z masą problemów i awarii. W zasadzie liczba godzin jazdy
odpowiada liczbie godzin napraw. Na szczęście nie ma pojazdu silnikowego,
o tańszych częściach i prostszych naprawach.
Potem skuter
Droższą alternatywą motorynki są skutery. Mogą to być markowe japońskie,
francuskie i włoskie produkty oraz tanie simsony, czy produkty dalekowschodnie.
Motorower to pojazd jedno- lub dwuśladowy napędzany silnikiem spalinowym
o pojemności do 50 ccm. Prędkość takiego pojazdu musi być ograniczona do
45 km/h. Motorower może prowadzić osoba, która ukończyła 13 lat i zdała
egzamin na kartę motorowerową. Egzaminy takie przeprowadzają dyrektorzy
szkół (gimnazjów i szkół średnich).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie