Pierwsza jazda: Volkswagen Passat B8 - ambicje na klasę wyższą

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Volkswagen Passat – ambicje na klasę wyższą
Pierwsza jazda: Volkswagen Passat – ambicje na klasę wyższą
W Polsce debiutuje nowy Volkswagen Passat. Ósma generacja tego modelu kusi dynamiczną linią nadwozia i szeregiem elementów przejętych z klasy wyższej.
Pierwsza jazda: Volkswagen Passat – ambicje na klasę wyższą
Pierwsza jazda: Volkswagen Passat – ambicje na klasę wyższą

Volkswagen Passat to jeden z symboli segmentu aut klasy średniej. Przez ponad 40 lat (model pierwszej generacji debiutował w 1973 roku) samochód był jednym z najpopularniejszych wśród nabywców. Wraz ze wszystkimi modelami pochodnymi, VW Passat wyprodukowany został już w prawie 22 milionach egzemplarzy. Tylko w 2013 roku na model z tej serii zdecydowało się ponad 1,1 mln klientów.

Jak informuje producent, w Volkswagenie Passacie ósmej generacji wszystko jest nowe: stylistyka, wyposażenie, technologie i silniki. Masa zmniejszyła się nawet o 85 kg, a wartości zużycia paliwa o 20 procent. Ponadto raz pierwszy VW Passat będzie dostępny również z napędem hybrydowym plug-in, jako Passat GTE.

Volkswagen Passat B8 - śladem CC

Nowy Volkswagen Passat B8 powstał na modułowej platformie podłogowej MQB, która pozwoliła na uzyskanie lepszych proporcji (m.in. niższe nadwozie, większy rozstaw osi, większe koła), a jednocześnie poprawiła możliwości rozmieszczenia poszczególnych podzespołów.

Auto zyskało też na urodzie. Prezentuje się bardziej agresywnie, ale pozostaje eleganckie. Jego wygląd wyraźnie nawiązuje do modelu CC, który debiutował ponad dwa lata temu. Podobieństwa widać m.in. w przedniej partii nadwozia.

Nowy jest chromowany grill oraz reflektory - w standardzie biksenonowe, a wersji Highline - diodowe. Nowa jest również maska silnika oraz przedni zderzak.

Z tyłu zmieniono klosze lamp (są wykonane w technice LED), pokrywę bagażnika oraz zderzak.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Volkswagena Passata B8

Pierwsza jazda: Volkswagen Passat – ambicje na klasę wyższą
Pierwsza jazda: Volkswagen Passat – ambicje na klasę wyższą

Nowy Volkswagen Passat wygląda i reprezentacyjnie, i sportowo. Ambicją Volkswagena jest, by ten model konkurował z autami klasy wyższej.

VW Passat B8 - w kabinie nowoczesność w eleganckim opakowaniu

Spore zmiany nastąpiły we wnętrzu auta. Deska rozdzielcza i środkowa konsola zaprojektowano w szykownym stylu. Przez całą szerokość kokpitu poprowadzono chromowane listwy, które nadają kabinie eleganckiego charakteru.

Rozbudowano również środkową konsolę, która w topowej wersji jest wyposażana w system nawigacji z aż 12-calowym wyświetlaczem.

Nowością jest elektroniczny zestaw zegarów Active Info Display, który jest oferowany w opcji. Jednak opracowanie graficzne tego panelu słabo komponuje się z eleganckim wykończeniem wnętrza. Zestaw przypomina komputerowy symulator, bo opiera się na wirtualnym interfejsie. Natomiast zaletą tego systemu jest możliwość włączenia ekranu nawigacji w zestawie zegarów, czyli kierowca ma mapę niemal przed oczami.

W Volkswagenie Passacie B8 znalazło zastosowanie także szereg innych nowych systemów. Np. wykorzystujący odpowiednie aplikacje Rear Seat Entertainment na tablet, Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście i rozpoznawania pieszych oraz trzy światowe nowości: Emergency Assist (zatrzymanie samochodu w przypadku zasłabnięcia kierowcy), Trailer Assist (wspomaganie manewrowania z przyczepą) i asystent jazdy w korkach.

Pojemność bagażnika w nowym VW Passacie wynosi 586 litrów. W wersji kombi jest to 650 litrów, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy – 1780 l.

Volkswagen Passat B8 - dziesięć silników

Volkswagen Passat od dawna wyróżniał się dużą liczbą silników do wyboru. Tak jest i tym razem - oferowanych będzie aż dziesięć silników, wszystkie z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem (benzynowe TSI i wysokoprężne TDI) w zakresie mocy od 120 KM do 280 KM.

Wszystkie jednostki są nowością w VW Passacie. Jak podkreśla producent, w oferowanych silnikach zużycie paliwa i emisję CO2 obniżono nawet o jedną piątą. Wszystkie wersje wyposażone są w systemy Start-Stop i tryb rekuperacji. Ponadto dla każdego silnika dostępna jest opcjonalnie, a dla najmocniejszych jednostek seryjnie, dwusprzęgłowa przekładnia DSG.

Paleta silników benzynowych rozpoczyna się od jednostki o mocy 125 KM. Kolejnym silnikiem jest TSI o pojemności 1,4 litra i mocy 150 KM z funkcją aktywnego odłączania cylindrów (ACT). Pozostałe jednostki benzynowe mają moc: 180 KM, 220 KM i 280 KM.

Oferta silników wysokoprężnych obejmuje jednostkę 2.0 TDI w trzech zakresach mocy: 150, 190 i 240 KM. W tej ostatniej wersji auto występuje z napędem 4x4 4Motion.

Dostępny jest także silnik 1.6 TDI o mocy 120 KM. W przyszłym roku silnik ten będzie oferowany w oszczędnej wersji TDI BlueMotion.

Po raz pierwszy VW Passat będzie dostępny z napędem hybrydowym plug-in - jako Passat GTE. W tym modelu silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 156 KM jest wspomagany przez silnik elektryczny 85 kW. Producent podaje, że przy wykorzystaniu tylko baterii auto będzie mogło pokonać dystans do 50 km.

Volkswagen Passat B8 - wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej nowego Volkswagena Passata do dyspozycji dziennikarzy były dwie wersje auta: modele w nadwoziu kombi, czyli Variant, miały pod maską dwulitrowego turbodiesla w najmocniejszej wersji 240 KM i z napędem 4Motion, zaś w wersji sedan - benzynowy silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 150 KM.

Silnik Diesla już od dawna są jedną z mocnych stron marki Volkswagen. Tak jest też i w nowym Passacie. Motor pracuje miękko i bardzo cicho. Jednostka błyskawicznie reaguje na mocniejsze wciśnięcie pedału gazu, i to prawie na każdym biegu (w standardzie jest siedmiobiegowa przekładnia DSG).

Prowadzenie tego samochodu jest niemal idealne. Co nie dziwi, skoro ma napęd 4x4. System 4Motion trzyma auto w ryzach i sprawia, że jedzie ono jak po szynach.

Podobnie zresztą zachowuje się Volkswagen Passat w wersji sedan z benzynowym silnikiem 1.4 TSI (manualna, sześciobiegowa przekładnia i napęd na przód). Ta 150-konna jednostka ma sporą werwę, a najbardziej podobała się nam jej elastyczność. Maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm jest dostępny już od 1500 obr./min.

Ciekawostką w tym silniku jest system odłączania cylindrów ACT, który ma za zadanie zmniejszenie zużycia paliwa. Kiedy nie ma zapotrzebowania na pełną moc jednostki napędowej ACT tymczasowo wyłącza drugi i trzeci cylinder. W trakcie jazdy jest to niewyczuwalne, także akustycznie. Jak informuje producent, ACT jest aktywny w zakresie prędkości obrotowych 1400 a 4000 obr./min oraz przy prędkościach do 130 km/h

VW Passat B8 - ceny

Tradycyjnie Volkswagen Passat jest oferowany w trzech wersjach: Trendline, Comfortline i Highline. W przypadku sedana cennik rozpoczyna się od kwoty 90 790 zł (z podstawowym silnikiem 1.4 TSI 125 KM). W najtańszej wersji z silnikiem wysokoprężnym, którym jest jednostka 1.6 TDI 120 KM, auto kosztuje 102 490 zł.

W wersji nadwoziowej Variant, z silnikiem 1.4 TSI 125 KM, nowy Passat kosztuje 95 190 zł. Za wersję z najtańszym turbodieslem (1.6 TDI 120 KM) trzeba zapłacić 106 890 zł.

Plusy
Atrakcyjne nadwozie
Bogate wyposażenie
Wysoki komfort jazdy

Minusy
Nieciekawy wygląd panelu Active Info Display

Volkswagen Passat 1.4 TSI 150 KM – dane techniczne

Nadwozie: sedan
Silnik: benzynowy, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1395 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 3000 obr/min; 250 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa, napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,4 s
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,1/4,4/5,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4767/1456/1832/2791 mm
Masa własna : 1312 kg
Pojemność bagażnika: 586 l
Cena auta testowego: 105 490 zł + dodatki

Wojciech Frelichowski 

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty