Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsza jazda: ulepszony Volkswagen Scirocco - więcej sportu (WIDEO)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Volkswagen Scirocco po zmianach
Pierwsza jazda: Volkswagen Scirocco po zmianach
Volkswagen rozpoczął właśnie sprzedaż modelu Scirocco po modernizacji. Zmiany stylistyczne nie są rewolucyjne. Więcej nowości jest pod maską i w wyposażeniu. Ceny rozpoczynają się od 82690 zł.
Pierwsza jazda: Volkswagen Scirocco po zmianach
Pierwsza jazda: Volkswagen Scirocco po zmianach

Volkswagen Scirocco wszedł do produkcji, po 17 latach przerwy, w 2008 roku To trzecia generacja tego modelu (pierwsza pojawiła się w sprzedaży w 1974 roku), która właśnie została poddany faceliftingowi i modernizacji technicznej.

Geny z Golfa GTI

Odświeżone Scirocco wygląda drapieżniej niż dotychczas. Widać tutaj rozwiązania, które znalazły się w nowym Golfie GTI. Przedni zderzak jest bardziej masywny, a atrapa chłodnicy mocno zwężona.

Ostrzej wykrojono reflektory, zaś do wyposażenia seryjnego należą światła LED do jazdy dziennej. Oddzielnie w zewnętrznych częściach zderzaka umieszczone zostały kierunkowskazy i reflektory przeciwmgielne.

Z tyłu całkowicie nowa jest pokrywa bagażnika (ze znaczkiem VW jako uchwytem do otwierania) oraz diodowe światła tylne w kształcie trapezu zachodzące głęboko na boki nadwozia. Ten sportowy styl podkreśla nowy, czarny dyfuzor.

Szykowniejsze materiały

W kabinie zmian jest mniej, choć i tutaj widać przeszczep z Golfa GTI, np. kierownicę czy zegary w głębokich tubach. Ponadto do wyposażenia seryjnego należą trzy dodatkowe zegary nad konsolą środkową - wskaźnik ciśnienia doładowania, stoper i wskaźnik temperatury oleju silnikowego. To nawiązanie do pierwszego Scirocco.

Niemal taka sama, jak poprzednio jest środkowa konsola, która jest chyba za masywna do małej kabiny Scirocco. Poczyniono na niej tylko kosmetyczne zmiany, m.in. zastosowano lepsze materiały wykończeniowe. Dotyczy to zresztą całej deski rozdzielczej.

Tak jak poprzednio we wnętrzu jest miejsce dla czterech osób, ale przestrzeni z tyłu na nogi jest bardzo mało. Ale jeśli ktoś się zdecyduje usiąść z tyłu, to ułatwi mu to funkcja Easy-Entry: przednie fotele przesuwają się do przodu, a oparcia kładą się na siedziska. Potem same wracają do wcześniejszej pozycji.

Nowością jest tkanina Matthew (w kratę, z zewnętrznymi częściami foteli w kolorze czarnym Titan), tapicerka z Alcantary Greg w kolorze Ceramique, Deep Mocca i czarnym Titan.

Bagażnik nie zmienił pojemności. Nadal jest to 312 litrów, czyli dość sporo jak na taki samochód. Jedynym problemem jest wysoka krawędź bagażnika.

Mocniejsze silniki

Wszystkie silniki oferowane w Scirocco zostały wymienione i są teraz mocniejsze i oszczędniejsze. Aktualnie moc czterech silników TSI (benzynowych) i dwóch TDI (wysokoprężnych) wynosi: 125 KM (TSI), 150 KM (TDI), 180 KM (TSI), 184 KM (TDI), 220 KM (TSI) oraz 280 KM (TSI w Scirocco R).

Główna różnica między poprzednią a aktualną wersją dotyczy silnika 2.0 TSI o mocy 180 KM, który zastąpił jednostkę 1.4 TSI o mocy 160 KM. Z kolei w Scirocco R silnik 2.0 TSI ma moc 280 KM, o 15 KM więcej niż poprzednio.

Wraz z mocą poprawiły się także osiągi: silnik o mocy180 KM przyspiesza do 100 km/h w 7,4 s zamiast w 8 s, a prędkość maksymalna wzrosła o 9 km/h do 227 km/h. To samo dotyczy jednostek wysokoprężnych, np. w Scirocco 2.0 TDI o mocy 150 KM przyspieszenie od 0 do 100 km/h poprawiło się o 0,7 s, do 8,6, a prędkość maksymalna wzrosła z 207 do 215 km/h.

Producent podkreśla też, że zmodernizowane silnik są oszczędniejsze niż ich wcześniejsze odpowiedniki. Seryjnie wszystkie Scirocco o mocy do 220 KM są wyposażone w system Start-Stop i wykorzystują energię hamowania (tryb rekuperacji) do ładowania akumulatora. W przypadku przekładni DSG energię oszczędza także tryb biegu jałowego (do 220 KM).

Najoszczędniejszą wersją z silnikiem benzynowym jest Scirocco 1.4 TSI 125 KM, w którym średnie zużycie paliwa to 5,4 l/100 km. Natomiast najoszczędniejszym dieslem jest Scirocco 2.0 TDI o mocy 150 KM, które zużywa 4,2 l/100 km.

Z wyjątkiem podstawowego silnika (1.4 TSI 125 KM), wszystkie wersje napędu mogą być opcjonalnie połączone z dwusprzęgłową przekładnią DSG.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji nowego Scirocco do jazdy testowej otrzymaliśmy auto w wersji R, czyli tej najbardziej sportowej i z najmocniejszym silnikiem – 2.0 TSI 280 KM.

Fabryczne przyspieszenie od 0 do 100 km/h (5,5 s) auto osiąga bez problemu. Ale jeśli chcemy ostro ruszyć na śliskiej nawierzchni to trzeba uważać, aby opony nie zerwały przyczepności, i to pomimo asystenta w postaci układu ESP.

Ale podczas jazdy, nawet na krętej trasie, i w deszczu, auto zachowuje się jakby było przyklejone do nawierzchni. Z pewnością wpływ na to ma seryjnie specjalnie dostrojone sportowe zawieszenie o regulowanej charakterystyce.

Można włączyć tryb comfort i samochód będzie zgrabnie mknąć po szosie, ale można też nastawić tryb sport i wtedy jest naprawdę ostra jazda. Zawieszenie jest wtedy mocno usztywnione i dlatego ten tryb lepiej włączać tylko na dobrych nawierzchniach.

W wyposażeniu seryjnym Scirocco R jest także poprzeczna blokada przedniej osi XDS. Stanowi ona rozszerzenie funkcji blokady EDS, zintegrowanej z elektronicznym programem kontroli stabilności toru jazdy, której zadaniem jest eliminacja spadku trakcji.

Testowe auto wyposażone było w sześciostopniową, preselekcyjną skrzynię biegów DSG z dwoma sprzęgłami. Przekładnia jest zbudowana podobnie jak skrzynia manualna, ale obsługuje się ją jak automatyczną.

Wyposażenie i ceny

Do seryjnego wyposażenia zewnętrznego należą między innymi: sportowe zawieszenie, 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich, diodowe kierunkowskazy w lusterkach bocznych, przednie wloty powietrza o strukturze plastra miodu, antena dachowa, spoiler na krawędzi dachu, diodowe oświetlenie tablicy rejestracyjnej, ciemnoczerwone światła tylne w technologii LED, podwójna końcówka układu wydechowego oraz szyby termoizolacyjne o zielonym zabarwieniu.

Ponadto w standardzie jest sześć poduszek powietrznych, system ABS/ESP, układy kontroli trakcji ASR i MSR, system stabilizacji toru jazdy ESP, autoalarm, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, centralny zamek z pilotem, system audio, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, komputer pokładowy, światła przeciwmgielne, asystent podjazdu, wspomaganie układu kierowniczego zależne od prędkości auta, kierownica oraz dźwignie zmiany biegów i hamulca ręcznego obszyte skórą.

Cena auta w podstawowej wersji Perfectline, z bazowym silnikiem 1.4 TSI o mocy 125 KM wynosi to 82 690 zł. W topowej wersji R (silnik 2.0 TSI 280 KM), auto kosztuje 137 690 zł (146 290 zł ze skrzynią DSG).

Plusy
Atrakcyjna stylistyka
Dobre wyposażenie w standardzie
Mocny silnik

Minusy
Mało miejsca z tyłu
Toporna środkowa konsola

Volkswagen Scirocco R - dane techniczne
Nadwozie: 3-drzwiowe coupe
Silnik: benzynowy 4-cylindrowy, turbo, bezpośredni wtrysk paliwa
Pojemność skokowa: 1984 ccm
Moc i moment obrotowy: 280 KM przy 6000 obr/min, 350 Nm przy 2500 obr/min
Skrzynia biegów: DSG, 6-biegowa, napęd na koła przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,5 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie spalanie: 7,9 l/100 km
Wymiary (dł./szer./wys./roz. osi): 4248/1820/1398/2578 mm
Masa własna: 1450 kg
Pojemność bagażnika: 312 litrów (1006 l)
Cena testowanego auta: 146260 zł + dodatki

Wojciech Frelichowski 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty