Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsza jazda: ulepszone Audi A6 - masywniejsze i oszczędniejsze (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Audi A6 po modernizacji
Pierwsza jazda: Audi A6 po modernizacji
Odświeżone Audi A6 to kolejny model niemieckiej marki, który tej jesieni trafił na rynek. Sprawdziliśmy ten samochód z mocnym turbodieslem pod maską.
Pierwsza jazda: Audi A6 po modernizacji
Pierwsza jazda: Audi A6 po modernizacji

Audi A6 jest ważnym modelem w strategii niemieckiej marki. Przez wiele lat A6 było jedną z jej handlowych lokomotyw. Auto wyznaczało również tendencje w klasie wyższej, szczególnie w wersji kombi.

Obecna, czwarta generacja Audi A6, jest obecna na rynku od nieco ponad trzech lat. Do tej pory sprzedano ponad pół miliona tych samochodów (w Polsce ponad 3 tysiące). Aktualna modernizacja dotyczy wszystkich wersji będących w produkcji – limuzyny, kombi, a także uterenowionej odmiany  Allroad oraz sportowych S6 i RS 6.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Audi A6 po liftingu

Pierwsza jazda: Audi A6 po modernizacji
Pierwsza jazda: Audi A6 po modernizacji

Lekki makijaż

Zmiany stylistyczne są niewielkie, ale takie są zasady w tej klasie samochodów. Nabywca, który jeździ A6 od trzech lat nie lubi, jak jego auto zbyt szybko się zestarzeje.

Zmienił się przedni zderzak, poprawiono osłonę chłodnicy singleframe i podkreślono linię reflektorów. W opcji mogą to być reflektory diodowe Matrix, które montowane są we flagowej limuzynie Audi – A8.

Większa część karoserii została wykonana z aluminium. Dlatego w podstawowej wersji z silnikiem benzynowym 1.8 TFSI Audi A6 waży 1535 kg. W tej klasie to bardzo dobry wynik.

Dopieszczanie wnętrza

W kabinie nie zaszły większe zmiany, oprócz materiałami wykończeniowymi, kolorystyką. Do szczególnie wymagających klientów skierowana jest nowa linia wzornicza Audi design selection, oferująca wnętrze w kolorze szarym Flint i czerwonym Arras.

Zastosowano też szereg zaawansowanych rozwiązań infotainment. Najbardziej rozbudowana wersja systemu to MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Producent podkreśla, że zaawansowany system nawigacji z elektrycznie wysuwanym, ośmiocalowym monitorem, wykorzystuje teraz nowa platformę technologiczną, opartą na szybkim procesorze graficznym Tegra 30, produkowanym przez firmę Nvidia. Dzięki temu system może korzystać z szybkiego standardu przesyłu danych LTE. Przydaje się to np. do wyświetlania map Google.

Można też wybierać z wielu systemów wspierających kierowcę. Wśród nich jest tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop&Go. Można też zamówić asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, dzięki pomiarom radarowym zwiększającego bezpieczeństwo tego manewru oraz asystenta toru jazdy Audi active lane assist, zapobiegającego przypadkowemu zjechaniu z toru jazdy. Ważne informacje mogą pojawić się na przedniej szybie, w zasięgu wzroku kierowcy, dzięki opcjonalnemu wyświetlaczowi danych.

Bagażnik Audi A6 w wersji limuzyna ma pojemność 530 litrów. W wersji Avant, czyli kombi, bagażnik ma 565 l (1680 l przy złożonej kanapie). W tej odmianie w opcji dostępna jest automatycznie zamykana, sterowana sensorycznie pokrywa bagażnika oraz napędzana elektrycznie roleta.

Osiem silników

Oferta silników Audi A6 i A6 Avant obejmuje trzy jednostki benzynowe TFSI o mocy 190 KM do 333 KM i pięć jednostek wysokoprężnych TDI. Moc diesli sięga od 150 KM do 326 KM. Wszystkie spełniają wymogi normy emisji spalin Euro 6.

Najbardziej wydajne benzynowe i wysokoprężne silniki noszą w Audi określenie „ultra". Jak informuje producent, silnik 1.8 TFSI ultra, w połączeniu z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów S tronic, ma spalać średnio 5,7 l paliwa na 100 km, a 2.0 TDI ultra o mocy 150 KM – 4,2 l oleju napędowego na 100 km.

Jednostkę 3.0 TDI V6 clean diesel, dostępną w dwóch wariantach – o mocy 218 KM i 272 KM - w dużej mierze zbudowano od nowa. Z kolei 3.0 TDI clean diesel biturbo ma moc 320 KM, a w wariancie 326 KM może rozwinąć chwilową moc 346 KM.

Silnik 3.0 TDI współpracuje z ośmiostopniową przekładnią tiptronic, a wszystkie pozostałe jednostki z  lekką i sześciobiegową skrzynią manualną lub siedmiostopniowym automatem S tronic. W wersjach z napędem na przednią oś zastąpiła ona bezstopniową przekładnię multitronic.

W wersjach o mocy powyżej 272 KM, stały napęd na cztery koła quattro można uzupełnić o sportowy mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu, montowany na tylnej osi.

Wersje sportowe S6 i S6 Avant mają pod maską silnik benzynowy V8 4.0 TFSI biturbo o mocy 450 KM.

Topowym modelem w rodzinie A6 jest RS6 Avant. W tym przypadku jednostka V8 4.0 TFSI ma moc 560 KM.

Wrażenia z jazdy

Mieliśmy okazję wypróbować Audi A6 po liftingu napędzane sześciocylindrowym turbodieslem o pojemności trzech litrów i mocy 272 KM. Do niedawna ten silnik miał moc 245 KM.

Jednostka spontanicznie reaguje na mocniejsze przyciśnięcie pedału gazu i to na każdym biegu. Nie hałasuje nawet przy dużych prędkościach, a i na zewnątrz jest łagodny dla uszu.

Silnik konfigurowany jest tylko z automatyczną przekładnią S tronic, która zmienia biegi niemal niezauważalnie. Dla lubiących ręczną zmianę biegów skrzynia ma tryb sekwencyjny. Do dyspozycji jest jeszcze automatyczny tryb sport. Wtedy zmiana przełożeń trwa krócej i następuje przy wyższych obrotach.

Auto było wyposażone w układ stałego napędu na wszystkie koła quattro. Napęd 4x4 nie tylko zwiększa bezpieczeństwo jazdy na śliskiej nawierzchni. Przydaje się także na krętej szosie i wspomaga kierowcę w pokonywaniu wiraży.

Poza tym układ quattro polepsza wydajność napędu. W normalnym trybie jazdy jego samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy kieruje 60 procent momentu na tylną oś i 40 procent na oś przednią. W razie potrzeby, może bez opóźnień zmienić ten rozkład: do 70 procent sił zostaje przekierowanych na przód, a maksymalnie do 85 procent na tył pojazdu. Efekt jest taki, że nie ma strat mocy na kołach. Niemal niemożliwe jest ruszenie z miejsca z piskiem opon. System quattro szybko wykryje różnice w obrocie kół.

Czytaj także Testujemy: Audi A8 3.0 TDI - luksus na całego (WIDEO, ZDJĘCIA) 

Natomiast zawieszenie jest niemal perfekcyjne. Jego charakterystyka została tak dobrana, aby nie cierpiała na tym komfort ani bezpieczeństwo jazdy. Tym autem można jechać po nierównym bruku bez obaw o to, że do kabiny będą dochodzić nieprzyjemne wibracje i dudnienie. Jeśli komuś to nie wystarcza, może wybrać pakiet z zawieszeniem pneumatycznym.

Wyposażenie i ceny

Już w podstawowej wersji Audi A6 w standardowym wyposażeniu są wszystkie niezbędne elementy służące do komfortowej i bezpiecznej jazdy.

Cennik Audi A6 w wersji limuzyna rozpoczyna się od kwoty 180 300 zł (wersja z silnikiem 1.8 TFSI i z napędem na przód). W wersji Avant, z tym samym silnikiem, auto kosztuje 191 800 zł.

Plusy
Bogate wyposażenie
Mocne silniki
Prestiż marki

Minusy
Nisko osadzony przedni zderzak, trzeba uważać

Audi A6 3.0 TDI quattro – dane techniczne
Nadwozie: sedan
Silnik: turbodiesel, 6 cyl., 24V, pojemność 2967 ccm
Moc i moment obrotowy: 272 KM przy 3500 obr/min; 580 Nm przy 1250 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 7-biegowa; napęd na obie osie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 5,5 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie spalanie: 5,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozt. osi): 4933/1455/1874/2912 mm
Masa i poj. bagażnika: 1770 kg, 530 l
Ceny testowanego auta: 258800 zł + dodatki

Wojciech Frelichowski 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty