Pierwsza jazda: Skoda Yeti czyli Czeszka po lekkim liftingu (WIDEO)

Sławomir Draguła
Pierwsza jazda: Skoda Yeti, czyli Czeszka po lekkim liftingu
Pierwsza jazda: Skoda Yeti, czyli Czeszka po lekkim liftingu
Skoda Yeti - krzyżówka samochody kompaktowego i terenówki - niedawno została ulepszona. Sprawdziliśmy, jak jeździ ten samochód z dwulitrowym turbodieslem i napędem na obie osie.
Pierwsza jazda: Skoda Yeti, czyli Czeszka po lekkim liftingu
Pierwsza jazda: Skoda Yeti, czyli Czeszka po lekkim liftingu

Skoda Yeti na rynku jest od 2009 roku. W rankingu sprzedaży SUV-ów w Polsce zajmuje aktualnie dziewiąta pozycję. Teraz Czesi zdecydowali się na odmłodzenie samochodu. Nowością jest oferowanie po raz pierwszy dwóch indywidualnych linii stylistycznych modelu. Ten o nazwie Yeti to tzw. miejski samochód, z kolei Yeti Outdoor to auto w stylistyce offroadowej. Jakie są różnice? Wersja miejska ma zderzaki, listwy boczne i progowe w kolorze nadwozia, ta uterenowiona – w kolorze czarnym. Są także terenowe osłony zderzaków, system monitorowania ciśnienia w oponach, a układ stabilizacji toru jazdy ESP (standard), ustawiono tak, by ułatwiał jazdę po sypkich i grząskich nawierzchniach.

Z zewnątrz
Przód Skody Yeti po liftingu przypomina teraz ten znany z nowej Octavii czy Rapida. Z przodu samochód otrzymał nową atrapę chłodnicy oraz reflektory. Styliści zrezygnowali z okrągłych świateł zintegrowanych z prostokątnymi na rzecz prostokątnych reflektorów. Opcjonalnie dostępne są teraz jako biksenonowe ze zintegrowanymi światłami dziennymi LED. Światła przeciwmgłowe są teraz prostokątne i umieszczone niżej w nakładce zderzaka. Zmieniony jest też zderzak oraz logo. Z tyłu natomiast nowy kształt ma pokrywa bagażnika, lampy, opcjonalnie z diodami LED, nowy jest też zderzak i logo.

Wewnątrz
W środku zmiany są symboliczne. Czteroramienna kierownica została zamieniona na trójramienną, nowością jest również dwustronna mata podłogowa w bagażniku, ułatwiająca utrzymanie czystości. Jedna strona jest wykonana z wysokiej jakości tkaniny, a druga jest odporna na brud i wodę.

Skoda Yeti jest też pierwszym modelem marki z opcjonalnym układem czujników parkowania z kamerą cofania, Optical Parking Assistant. Premierę w Skodzie Yeti ma układ bezkluczykowego dostępu do samochodu, KESSY, który umożliwia otwarcie lub zaryglowanie samochodu i uruchomienie silnika bez użycia kluczyka.

Przydatnym rozwiązaniem pozostaje system tylnych foteli VarioFlex. Każdy z trzech foteli można oddzielnie złożyć lub wyjąć. Po wyjęciu środkowego, zewnętrzne siedziska można przesuwać wzdłuż i w poprzek. Pojemność bagażnika wynosi 405 litrów. Po przesunięciu foteli z tyłu do przodu przestrzeń bagażnika powiększa się do 510 litrów. Gdy z tyłu zostaną wyjęte fotele, pojemność rośnie do 1760 litrów.

Wrażenia z jazdy
Prezentacja odświeżonej Skody Yeti odbyła się na drogach i bezdrożach w okolicach niemieckiego Dusseldorfu. Do testów dostaliśmy samochód z dwulitrowym silnikiem Diesla o mocy 110 KM, sześciostopniową manualną skrzynią biegów i napędem na wszystkie koła. Samochód z takim motorem bardzo dobrze radził sobie na ulicach niemieckich miast oraz autostradzie. Na tej ostatniej prędkości rzędu 140 – 160 km/h pojawiały się na szybkościomierzu w mgnieniu oka.

Zawieszenie zapewnia świetne prowadzenie na zakrętach i przyzwoity komfort resorowania, zaś zestrojenie układu kierowniczego gwarantuje efektywne przenoszenie ruchów kierownicą na koła.

Całkiem przyzwoicie Skoda Yeti wypadła na leśnych wyboistych drogach. Pokonywała rowy z wodą o głębokości około pół metra, radziła sobie też ze stromymi podjazdami.

Jak na crossovera przystało, kierowca i pasażerowie siedzą wyżej niż w autach osobowych, a co za tym idzie widoczność we wszystkie strony jest bardzo dobra. Na brak miejsca zarówno na nogi jak i nad głowami nie powinni narzekać nawet najwyżsi pasażerowie, zarówno ci na przednich, jak i tylnych siedzeniach.

Silniki

benzynowe

1,2 TSI 105 KM/77 kW (6-stopniowa ręczna lub 7-stopniowa DSG, obie z napędem przednim)

1,4 TSI 122 KM/90 kW (6-stopniowa ręczna (Green tec) lub 7-stopniowa DSG, obie z napędem przednim)

1,8 TSI 160 KM/112 kW (6-stopniowa DSG, tylko napęd na cztery koła; 1,8 TSI/118 kW (6-stopniowa ręczna, tylko napęd na cztery koła)

wysokoprężne

1,6 TDI 105 KM/77 kW GreenLine (5-stopniowa ręczna, napęd przedni)
lub 1,6 TDI 105 KM/77 kW (7-stopniowa DSG, napęd przedni, Green tec)

2,0 TDI 110 KM/81 kW (5-stopniowa ręczna z napędem przednim lub 6-stopniowa ręczna z napędem na cztery koła)

2,0 TDI 140 KM/103 kW (6-stopniowa ręczna z napędem przednim (Green tec) lub 6-stopniowa ręczna z napędem na cztery koła lub 6-stopniowa DSG z napędem na cztery koła)

2,0 TDI 170 KM/125 kW (6-stopniowa ręczna lub 6-stopniowa DSG, obie z napędem na cztery koła)

Ceny i podsumowanie
Skoda Yeti to przede wszystkim samochód dla osób aktywnych, lubiących wycieczki za miasto. Może się również sprawdzić u osób zjeżdżających z asfaltowych dróg na te polne np. geodetów czy leśników. Ale uwaga! Typowy samochód terenowy, to nie jest. W naprawdę trudnym terenie sobie nie poradzi.

Najtańsza Skoda Yeti (w nawiasach uwzględniając rabat 5700 złotych) kosztuje 64 650 złotych (59 250 złotych) - tyle zapłacimy za odmianę z silnikiem 1.2 TSI. W standardzie podstawowa Skoda Yeti ma m.in. cztery poduszki powietrzne, ESP i centralny zamek.77 650 zł (71 950 złotych) kosztuje najtańszy diesel - co ciekawe jest to 2.0 TDI CR 110 KM. Jeśli chcemy mieć Skodę Yeti wyposażoną w napęd 4x4, będziemy musieli zapłacić minimum 86 200 złotych (80 500 złotych) - na tyle wyceniona jest wersja 1.8 TSI.

Jak na tym polu prezentuje się konkurencja? Ceny Kii Sporage zaczynają się od 68 800 zł, ale samochód taki wyposażony jest w silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 135 KM. Najtańszy diesel 1,7 o mocy 115 KM to wydatek 78 300 zł. Z kolei Nissan Qashqai w najtańszej wersji z silnikiem benzynowym 1,6 o mocy 117 KM kosztuje 67 500 zł, a z silnikiem diesla 1,5 (109 KM) – 77 100 zł. Natomiast ceny Dacii Duster z silnikiem benzynowym 1,6 i mocy 105 KM zaczynają się od 39 900 zł. Najtańszy diesel (1,6 90 KM) to wydatek 51 500 zł. Obie wersje są z napędem na przednie koła. Duster z napędem na obie osie to wydatek co najmniej 50 900 zł (silnik 1,6 benzyna) i 59 000 z (silnik 1,6 diesel).

Plusy
- duży wachlarz silników
- spory bagażnik
- funkcjonalne i wygodne wnętrze

Minusy
- wysokie ceny wersji z napędem 4x4
- ubogie wyposażenie najtańszych wersji

Dane techniczne Skoda Yeti 2.0 TDI 110 KM – dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe
Silnik: diesla, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 110 KM przy 4200 obr./min; Nm 3200/1750-2500
Skrzynia biegów i napęd: 6-biegowa; napęd na cztery koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 9.9 s
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,5/5,1/5,6 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4222/1691/1793/2578 mm
Masa własna : 1535 kg
Pojemność bagażnika: 405 l
Cena auta testowego: 96 100 zł

Sławomir Draguła

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie