Pierwsza jazda: Skoda Octavia RS - rodzinny sportowiec (WIDEO, ZDJĘCIA)

Sławomir Draguła
Pierwsza jazda: Skoda Octavia RS, czyli bolid po Czesku (film i zdjęcia)
Pierwsza jazda: Skoda Octavia RS, czyli bolid po Czesku (film i zdjęcia)
Trzeciej generacji Skody Octavii nie trzeba nikomu przedstawiać, jednak w usportowioną wersję RS i owszem. To najmocniejsza Octavia w historii. Jak sprawuje się na drodze?
Pierwsza jazda: Skoda Octavia RS, czyli bolid po Czesku (film i zdjęcia)
Pierwsza jazda: Skoda Octavia RS, czyli bolid po Czesku (film i zdjęcia)

Skoda pokazała właśnie Skodę Octavię trzeciej generacji w usportowionej wersji RS. Samochód dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych - liftback i kombi - oraz dwoma silnikami do wyboru - benzynowym i wysokoprężnym.

Z zewnątrz – po sportowemu
Już na pierwszy rzut oka widać, że Skoda Octavia w wersji RS różni się od wersji cywilnej. Sportową Skodę wyróżniają m.in. zderzaki z dominującymi, dużymi wlotami powietrza, odważnie narysowanymi reflektorami przeciwmgłowymi i dodającym charakteru czarnym grillem z plakietką RS. W tym samym stylu zaprojektowane są reflektory ze zintegrowanymi światłami dziennymi LED. W tylnym zderzaku wrażenie robi duża czarna wstawka pełniąca rolę dyfuzora, zakończona po obu stronach szerokimi końcówkami układu wydechowego. Tuż nad dyfuzorem i wylotami tłumików znajduje się odblaskowy pasek przebiegający przez całą szerokość samochodu.

Zarezerwowany jest on wyłącznie dla tej wersji Skody Octavii. Tylne lampy wykonane są w technologii LED, a całość wieńczy spojler, poprawiający właściwości aerodynamiczne nadwozia. Patrząc na nową Skodę Octavie RS z boku na pierwszy plan wysuwają się siedemnastocalowe obręcze kół ze stopu metali lekkich, na które założono opony o rozmiarze 225/45. Za dopłatą dostępne są również 18- i 19-calowe koła. Zaciski hamulcowe w nowej Octavii RS są standardowo lakierowane na czerwono.

W środku – dominuje czerń

Zaglądamy do środka. Skupmy się na tym, co Skodę Octavię RS różni od wersji „cywilnej". Kolorem dominującym jest tu czerń. Pokryto nią wszystkie powierzchnie powyżej dolnej linii szyb – także podsufitkę. Jak na wersje sportowa przystało auto ma wyprofilowane sportowe fotele RS ze zintegrowanymi zagłówkami z czerwonymi lub szarymi wstawkami. RS ma też sportową, trójramienną wielofunkcyjną kierownicę obszytą perforowaną skórą ozdobioną szarymi lub czerwonymi ściegami.

Skóra pokryta jest gałka dźwigni zmiany biegów oraz uchwyt dźwigni hamulca ręcznego. Natomiast pedały gazu, sprzęgła i hamulca wykonane są ze szczotkowanej stali szlachetnej. W komputerze pokładowym znajdziemy natomiast możliwość wyboru trybu jazdy (sport, normal, eco, individual) oraz dodatkową funkcję odpowiedzialną za mierzenie czasu okrążenia. W wyposażeniu znajdziemy klimatyzację automatyczną Climatronic, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, radio Bolero z dotykowym, kolorowym wyświetlaczem i 8 głośnikami, przygotowanie pod telefon GSM z Bluetooth, reflektory bi-ksenonowe z LED oraz tylne światła również wykonane w tej technologii.

Wrażenia z jazdy
Skoda wybrała na miejsce prezentacji swojego sportowego auta Neapol i jego okolice. Mieliśmy więc okazję przetestowania samochodu na wąskich i krętych drogach wijących się wzdłuż wybrzeża, na włoskich autostradach, ale również na torze wyścigowym. Do testów dostaliśmy liftbacka z silnikiem benzynowym 2.0 TSI o mocy 220 KM z momentem obrotowym 350 Nm. Samochód z takim motorem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,8 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 248 km/h. Producent podkreśla, że jest to najszybsza seryjnie produkowana Skoda Octavia w historii.

Trzeba przyznać, że samochód jest żwawy. Bez chwili wahania reaguje na nawet najmniejsze dotknięcie pedału gazu. Octavia RS fenomenalnie przyśpiesza, "połykanie" kolejnych samochodów nie stanowi żadnego problemu. W kabinie Octavii RS słychać rasowy "klang" silnika, którego nie powstydziłby się nawet najbardziej rasowy V6. To jednak zasługa... ścieżki dźwiękowej, która po załączeniu motoru płynie z głośników.

Bardzo dobrze wyprofilowana jest kierownica, która fantastycznie leży w dłoniach. Natomiast progresywny układ kierowniczy powoduje, że większość zakrętów można pokonać nie odrywając rąk od kierownicy. Fotele gwarantują stabilne trzymanie ciała podczas pokonywania nawet najostrzejszych zakrętów. Szybsza jazda po krętych drogach wybrzeża południowych Włoch nie przysparzało najmniejszych problemów. Samochód fenomenalnie zachowuje się w zakrętach. To zasługa m.in. obniżonego o 12 mm zawieszenia (z przodu MacPhersony, z tyłu układ wielowahaczowy) oraz elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego EDS, wyposażonej w udoskonaloną funkcję XDS. We współpracy z układem stabilizacji toru jazdy ma wpływ na poprawę prowadzenia samochodu i zwiększenie bezpieczeństwa, minimalizując skłonność do podsterowności podczas pokonywania zakrętów. System przyhamowuje koło po wewnętrznej stronie pokonywanego łuku, umożliwiając efektowniejsze przyspieszanie także przy skręconych kołach.

Dla fanów samochodów z silnikami wysokoprężnymi jest Skoda Octavia RS z jednostką 2.0 TDI o mocy 184 KM i 380 Nm momentu obrotowego. Samochód taki ma nieco gorsze osiągi od wersji benzynowej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje już 8,3 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 228 km/h.

Podsumowanie i ceny
Skoda Octavia RS dobrze łączy cechy samochodu rodzinnego ze sportowym. Bez problemu zmieści się w niej pieć osób, a bagażnik w wersji liftback ma 590 litrów standardowym układzie i 1580 po złożeniu tylnej kanapy. Oczywiście Octavia RS nie jest dla ludzi o niskich dochodach. Za limuzynę z silnikiem 2,0 TSI trzeba zapłacić 104,1 tys. zł i 112,1 tys. ze skrzynią DSG.

Ceny kombi to odpowiednio 108,3 tys. zł i 116,3 tys. zł. Za samochody z silnikami diesla trzeba zapłacić natomiast 105,6 tys. zł i 113,6 tys. zł w wersji benzynowej oraz 109,8 tys. i 117,8 tys. zł w wersji dieslowskiej. Jak na tym tle wygląda konkurencja? Forda Focusa ST z 250-konnym silnikiem można mieć 124 750 zł. Volskawagen Golf VII GTI z 220-konnym silnikiem kosztuje 109 050 zł, ze skrzynia DSG 117 050 zł. Natomiast za Opla Astrę OPC z 280-konnym silnikiem trzeba zapłacić 123 950 zł.

Skoda Octavia RS 2,0 TSI – dane techniczne
Nadwozie: czterodrzwiowe
Silnik: benzynowy, 4 cyl., pojemność 2 litry
Moc i moment obrotowy: 350 Nm od 1500 obr./min do 4400 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 6,8 s
Prędkość maksymalna: 248 km/h
Spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,7/5,3/6,2 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4685/1449/1814/2686 mm
Masa własna: 1292 kg
Pojemność bagażnika: 590 l/1580 l
Cena: 104,1 tys. zł

Sławomir Draguła

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie