Pierwsza jazda: Skoda Octavia 4x4 - okiełznać poślizg (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Skoda Octavia 4x4 – okiełznać poślizg
Pierwsza jazda: Skoda Octavia 4x4 – okiełznać poślizg
Skoda konsekwentnie poszerza liczbę dostępnych wersji modelu Octavia. Właśnie do sprzedaży wprowadzono wersję z napędem na obie osie. Sprawdziliśmy to auto na asfalcie i poza nim.
Pierwsza jazda: Skoda Octavia 4x4 – okiełznać poślizg
Pierwsza jazda: Skoda Octavia 4x4 – okiełznać poślizg

Octavia z napędem 4x4 po raz pierwszy pojawiła się w ofercie Skody w 1999 roku. Nowa Skoda Octavia 4x4, tak jak poprzedniczki, występuje tylko w nadwoziu kombi.

Znany wygląd

Przypomnijmy, że od początku tego roku w sprzedaży w Polsce jest Skoda Octavia trzeciej generacji, a wiosną na rynek wprowadzono wersję kombi. Odmiana 4x4 stylistycznie nie różni się od tej ostatniej.

I tak jak zwykła wersja kombi, ta z napędem 4x4 jest większa od poprzedniczki. Rozstaw osi zwiększył się o prawie 110 mm (do 2686 mm). Natomiast długość nadwozia wynosi teraz 4659 mm, czyli o 90 mm więcej, a szerokość o 45 mm (do 1814 mm).

Urósł także najważniejszy atut Octavii w nadwoziu kombi, czyli bagażnik. Jego pojemność wynosi teraz 610 litrów, o 5 litrów niż poprzednio. To najpojemniejszy bagażnik w tej klasie.

Na dwie osie

To, co wyróżnia Skodę Octavię 4x4 od pozostałych wersji tego modelu, znajduje się po podwoziem. Chodzi o napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest sprzęgło Haldex najnowszej, piątej generacji. Jak zapewnia producent, sterowanie tym systemem odbywa się teraz precyzyjniej i szybciej dzięki szerszemu zastosowaniu elektroniki.

Skoda zapewnia, że zmiana dystrybucji mocy pomiędzy osiami następuje w przeciągu milisekund. Ponadto nad wydajniejszym podziałem momentu obrotowego na każdej z osi czuwa elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS. Wykrywając brak przyczepności na danym kole system przyhamowuje je, zwiększając moment obrotowym na tym zdolnym do ruszenia i oszczędzając opony. Obecność tego systemu jest cenna przy przyspieszaniu na zakręcie oraz na śliskiej lub luźnej nawierzchni.

Domyślnie napęd Skody Octavii 4x4 przekazywany jest głównie na przednią oś. W chwili, gdy pojawia się poślizg moment obrotowy jest błyskawicznie rozdzielany na poszczególne koła w proporcjach zależnych od przyczepności do nawierzchni. Dzieje się to w sposób niezauważalny dla kierowcy i na tyle szybko, aby opóźnienie nie wiązało się ze stratą dla osiągów. W razie zapotrzebowania, np. na śliskiej nawierzchni nawet 100 procent momentu obrotowego z silnika może być przekazane na tylną oś.

Trzy silniki

Skoda Octavia kombi 4x4 jest oferowana w trzech wersjach silnikowych, które występują także pozostałych odmianach tego modelu. Są to dwa turbodiesle – 1.6 TDI (moc 105 KM) i 2.0 TDI (150 KM) oraz jeden turbodoładowany silnik benzynowy – 1.8 TSI (180 KM). Według danych fabrycznych średnie spalanie tych jednostek napędowych wynosi, odpowiednio: 4,5 l/100 km, 4,9 l/100 km i 6,7 l/100 km.

Silniki 1.6 TDI i 2.0 TDI mogą być konfigurowane z sześciobiegową przekładnią manualną lub sześciostopniową skrzynią biegów DSG. Jednostka 1.8 TSI wstępuje tylko ze skrzynią DSG.

Wrażenia z jazdy

W trakcie prezentacji prasowej Skody Octavii 4x4 do jazdy próbnych otrzymaliśmy wersję z mocniejszym turbodieslem połączonym z przekładnią DSG.

Moc 150 koni wydaje się optymalna dla tego modelu. Silnik i napęd 4x4 prowokują do dynamicznej jazdy. Auto z ochotą przyspiesza, a jednostka napędowa nie zakłóca spokoju w kabinie.

Ale największa frajda towarzyszy podczas pokonywania zakrętów. Bo ten wóz jest idealnie przystosowany do krętych szlaków, nawet jeśli nawierzchnia jest sucha. System wykrywa moment, w którym przy dużej prędkości ostro skręcone przednie koła zaczynają wpadać w poślizg. Wtedy do akcji włącza się Haldex przekazując odpowiednia ilość momentu obrotowego z silnika na tylną oś.

Starannie zestrojono zawieszenie. Jest dość miękkie, ale nie na tyle, aby jazda w zakrętach była niebezpieczną loterią. Samochód pewnie trzyma się nawierzchni, dzięki czemu za często nie trzeba zdejmować nogi z pedału gazu.

Napęd 4x4 przydaje się też po zjechaniu z asfaltu, ale bez przesady – nie jest to terenówka i głębokich wertepów tym autem nie pokonamy. Natomiast przejazd po nawet dość grząskiej leśnej drodze jest możliwy. Dla lepszej trakcji przydałby się jednak większy prześwit pod podwoziem.

Ile to kosztuje?

Nowa Skoda Octavia kombi 4x4 jest oferowana w dwóch wyższych poziomach wyposażenia: Ambition i Elegance (nie ma wersji Active, która występuje w innych wersjach tego modelu). Ceny tego auta nie należą do niskich. Najtańsza jest Octavia 4x4 z silnikiem 1.6 TDI – 92.700 zł. Wersja z silnikiem 2.0 TDI kosztuje 100.700 zł, a 18 TSI – 103.000 zł.

Ale za to pojazd jest bogato wyposażony. W standardzie są m.in. siedem poduszek powietrznych (w tym kolanowa dla kierowcy), systemy ABS/ESP, aktywny hamulec antykolizyjny, klimatyzacja automatyczna, system ISOFIX na tylnej kanapie, komputer pokładowy, reflektory przeciwmgielne, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, radio z wyjściami USB i aux, gniazdo 12V w bagażniku, czujniki parkowania.

Plusy
Napęd 4x4
Bogate wyposażenie
Duży bagażnik

Minusy
Przeciętny prześwit
Wysokie ceny

Skoda Octavia kombi 4x4 2.0 TDI - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe kombi
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 3500 obr/min; 320 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna DSG; napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,7 s
Prędkość maksymalna: 213 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,9/4,3/4,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4659/1465/1814/2686 mm
Masa własna: 1292 kg
Pojemność bagażnika: 610 l/1740 l
Cena: b.d.

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie