Pierwsza jazda: Seat Toledo 1.2 TSI - powrót do źródeł (FILM)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Seat Toledo – hiszpański klasyk
Pierwsza jazda: Seat Toledo – hiszpański klasyk
Nowy Seat Toledo powrócił do swoich korzeni. Znowu jest liftbackiem. Mieliśmy okazję sprawdzić, jak sprawuje się wersja z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM.
Pierwsza jazda: Seat Toledo – hiszpański klasyk
Pierwsza jazda: Seat Toledo – hiszpański klasyk

Światowa premiera Seata Toledo czwartej generacji, podobnie jak i nowego Leona miała miejsce jesienią zeszłego roku. Na razie obu samochodów w autoryzowanych salonach Seata w Polsce nie ma (z powodu sporu prawnego pomiędzy aktualnym importerem Seatów – spółką Iberia Motor Company, a koncernem Volkswagen).

Nie znaczy to jednak, że nie można ich kupić. Jak na razie jedynym salonem, który ma w sprzedaży oba te modele jest firma Auto Diug ze Słupska. Na początek poznaliśmy nowego Seata Toledo.

Znowu liftback

Czwarta generacja Seata Toledo to nowy samochód opracowany od podstaw. Nadwozie nawiązuje do pierwszej generacji tego auta (1991-1998), kiedy to Toledo było liftbackiem. Nowy Seat Toledo jest bliźniakiem Skody Rapid. Samochody powstają w tej samej fabryce w Czechach.

Seat Toledo w nowej odsłonie ma szerokie i kanciaste reflektory. W połączeniu z niską osłoną chłodnicy w kształcie trapezu, trapezoidalnymi wlotami powietrza oraz poziomymi tylnymi lampami podkreślają one szerokość samochodu.

Linia dachu biegnie długim łukiem aż do szerokiego, tylnego słupka C, który płynnie wyłania się z tylnej części nadwozia. Ścięty tył nadaje nowemu Seatowi Toledo harmonijną sylwetkę.

Bagażnik według tradycji

Wnętrze jest w miarę przestronne i ergonomicznie zaprojektowane. Deska rozdzielcza to typowy volkswagenowski projekt – prosty, ale za to funkcjonalny.

Zegary są dobrze widoczne i czytelne, a elementy sterowania systemem audio i klimatyzacji na konsoli centralnej obsługuje się w sposób intuicyjny. Także jakość wykonania całości nie budzi zastrzeżeń. Zastosowane materiały są dobrej jakości i przyjemne w dotyku.

Stosunkowo duży rozstaw osi (2602 mm, o 80 mm więcej niż w Seacie Toledo II) oznacza, że kabina jest przestronna i zapewnia wystarczającą ilości miejsca na nogi dla wszystkich pasażerów.

Zaletą wszystkich generacji Seata Toledo był wielki bagażnik. Tak też jest i w nowym modelu. Przedział bagażowy ma pojemność 550 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy tą przestrzeń można powiększyć do 1490 litrów.

Dostęp do bagażnika umożliwia duża, szeroko otwierana klapę wędrującą ku górze razem z tylną szybą, podobnie jak w Skodzie Octavii.

Co pod maską?

Oferta silników nowego Seata Toledo to głównie jednostki benzynowe. Podstawową jednostką jest trzycylindrowy silnik 1.2 MPi o mocy 75 KM.

Pozostałe jednostki to czterocylindrowe silniki TSI (z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa) o pojemności 1.2 litra (85 i 105 KM) oraz 1.4 litra o mocy 122 KM.

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne to na razie jest turbodiesel TDI o pojemności 1.6 litra i mocy 105 KM.

Wrażenia z jazdy

Testowaliśmy Seata Toledo z benzynowym silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM. Na pozór mogłoby się wydawać, że to trochę za mało, jak na taki samochód. Ale ponieważ jest to jednostka turbodoładowana, zatem maksymalny moment obrotowy (odpowiedzialny za przyspieszenie) jest dostępny już przy 1500 obr./min.

Według danych fabrycznych przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 11,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 183 km/h. Zatem Seat Toledo z tym silnikiem na pewno nie będzie zawalidrogą.

Zobacz także: Testujemy: Seat Ibiza ST 1.6 TDI - z większym kufrem 

Dużo większą zaletą silnika 1.2 TSI 85 KM jest niskie zużycie paliwa. Samochodem przejechaliśmy ponad 200 km, z czego połowę w ruchu miejskim. Średnie spalanie, jakie uzyskaliśmy to 5,6 litra na 100 km, tylko o 0,5 l więcej od deklaracji producenta.

W zawieszeniu zastosowano kompromisowe rozwiązanie – kolumny MacPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Ten drugi mechanizm nie sprzyja szybkiej jeździe, ale jest trwały i tani w produkcji. Mimo to, Seat Toledo dobrze trzyma się nawierzchni, a na zakrętach nie kładzie się na boki. W zanadrzu jest układ elektronicznej stabilizacji jazdy ESP, który należy do wyposażenia standardowego.

Układ kierowniczy ma dobrze wyważone proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia. Siła wspomagania maleje wraz ze wzrostem prędkości auta. Na uwagę zasługuje koło kierownicy o dobrze dobranej grubości.

Jaka cena?

Nowy Seat Toledo, którym jeździliśmy, czyli z silnikiem 1.2 TSI 85 KM w wersji Style, kosztuje 58900 zł. W skład wyposażenie standardowego wchodzi m.in.: sześć poduszek powietrznych, systemy ABS/ESP, radiodtwarzacz CD/MP3, klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane szyby z przodu, centralny zamek, elektrycznie regulowane lusterka, a także elementy dodatkowe, np. reflektory przeciwmgielne czy wielofunkcyjna kierownica.

Główny konkurentem Seata Toledo wydaje się być Skoda Rapid. Do Seata Toledo, którego  opisujemy, pod względem napędu i wyposażenia najbardziej zbliżona jest Skoda Rapid 1.2 TSI 85 KM w wersji Ambition. Model ten kosztuje 57650 zł.

Plusy
Duży bagażnik
Wygodne wnętrze
Ekonomiczny silnik

Minusy
Brak auta w salonach
Belka skrętna w tylnym zawieszeniu

Seat Toledo 1.2 TSI 85 KM – dane techniczne
Nadwozie: czterodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: benzynowy, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1197 ccm
Moc i moment obrotowy: 85 KM przy 4800 obr/min; 160 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 11,8 s
Prędkość maksymalna: 183 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,5/4,4/5,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4482/1461/1706/2602 mm
Masa i poj. bagażnika: 1161 kg, 550 l
Cena auta testowego: 58900 zł

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty