Pierwsza jazda: nowy Jeep Cherokee - SUV po rewolucji (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: nowy Jeep Cherokee - SUV po rewolucyjnej zmianie
Pierwsza jazda: nowy Jeep Cherokee - SUV po rewolucyjnej zmianie
Na polski rynek trafił nowy Jeep Cherokee. Auto uległo całkowitej odnowie - od nadwozia, poprzez kabinę, na mechanice kończąc. Ceny - od 139 900 zł.
Pierwsza jazda: nowy Jeep Cherokee - SUV po rewolucyjnej zmianie
Pierwsza jazda: nowy Jeep Cherokee - SUV po rewolucyjnej zmianie

W skrócie można stwierdzić, że w nowym Jeepie Cherokee jest więcej SUV-a niż kiedykolwiek wcześniej. Także pod względem stylistycznym odstaje od dotychczasowych modeli o nazwie Cherokee.

Produkcja pierwszego Jeepa Cherokee ruszyła w 1974 roku. Kolejne generacje wchodziły na rynek w następujących latach: 1984, 2002 (w USA pod nazwą Liberty) i 2007. Szczególnie model z 1984 roku zapisał się w historii motoryzacji. Uważany jest za protoplastę SUV-ów średniej wielkości. Choćby dlatego, że posiadał samonośne nadwozie. 30 lat temu była to rewolucja.

Nowe ze starym

Nowy Jeep Cherokee wyróżnia się awangardową stylistyką. Dla konserwatywnych fanów offroadu być może jest ona nawet zbyt odważna. Bo tak nie wyglądał jeszcze żaden Jeep. Pierwsze, co rzuca się w oczy to spadzista maska silnika zakończona stylizowanym dziobem.

Ten śmiały design okraszono jednak elementem charakterystycznym dla marki Jeep, czyli siedmiodzielną atrapą chłodnicy z wyrazistym, poziomym przetłoczeniem.

Jak wyjaśnia producent, podczas projektowania nowego Cherokee nacisk położono na właściwości aerodynamiczne z myślą o zmniejszeniu oporu powietrza i ograniczeniu zużycia paliwa. Do elementów poprawiających aerodynamikę należy opływowa linia nadwozia, którego kluczowym elementem jest właśnie wspomniana spadzista maska silnika.

Zgodnie z aktualną oświetleniową modą auto wyposażono w diodowe światła do jazdy dziennej. Skośne LED-y umieszczono je na masce silnika. Poniżej są reflektory główne, a jeszcze niże reflektory przecimgielne.

Śladem Granda Cherokee

Wprowadzony przed rokiem na rynek nowy model Jeepa Grand Cherokee wyznaczył nowe trendy wykończenia wnętrz widoczne również w nowym Cherokee. Wnętrze pojazdu jest nowoczesne, przytulne i wygodne. Zniknęła terenowa prostota na rzecz nowoczesnej, wręcz wyrafinowanej stylistyki.

Jednak nie zapomniano o tradycji. Koncepcja wystroju nawiązuje do kształtu trapezoidalnych nadkoli karoserii. Zaś oprawę konsoli centralnej wzorowano na zarysie atrapy chłodnicy wojskowego Willysa z lat 40. ubiegłego wieku - protoplasty wszystkich Jeepów.

Całą kabinę wykończono w sposób miękki w dotyku i przyjemny dla oka. Do wyposażenia standardowego wszystkich modeli należy pokryta winylem osłona zestawu wskaźników.

Wnętrze nowego Jeepa Cherokee, wyposażone w funkcjonalne schowki. Np. dobrym miejscem na drobiazgi jest poręczna, zamykana skrytka w górnej części konsoli centralnej. Schowek jest nawet pod siedziskiem przedniego fotela pasażera.

Czytaj także: Testujemy: Jeep Compass 2.2 CRD Limited - nie tylko w teren. FILM 

Dzieloną i składaną 60/40 kanapę tylną można przesuwać w przód i w tył dla wyższego komfortu pasażerów lub zwiększenia pojemności ładunkowej. Jeśli kanapa jest przesunięta maksymalnie do przodu pojemność bagażnika wynosi 500 litrów, maksymalnie do tyłu - 412 l. Po złożeniu kanapu powierzchnia bagażowa zwiększa się do 1267 l.

Silniki w ofercie

Nowy Jeep występuje w trzech wersjach silnikowych. Dwie to odmiany wysokoprężne. W obu pracuje 2-litrowy turbodiesel Fiata Multijet II oferowany w dwóch zakresach mocy - 140 lub 170 KM.

Jedynym silnikiem benzynowym w ofercie jest jednostka Pentastar V6 o pojemności 3,2 litra i mocy 272 KM. Jest ona pochodną znanego silnika Jeepa Pentastar V6 3,6 litra. Jednostka jest dostępna w wersjach modelowych Jeep Cherokee Limited i Trailhawk.

Radykalna zmiana nastąpiła w kwestii przeniesienia napędu. Onegdaj Jeep wykorzystywał automatyczne skrzynie biegów z małą liczbą przełożeń, co miało wpływ m.in. na spore zużycie paliwa. Tymczasem konkurencja proponowała już przekładnie 6-, 7- czy nawet 8-biegowe.

Tym razem Jeep wyprzedził konkurencję. Cherokee jest pierwszym SUV-em średniej wielkości wyposażonym w dziewięciostopniową automatyczną skrzynię biegów. Nowa przekładnia jest standardowo montowana ze 170-konnym turbodieslem i z silnikiem benzynowym.

Dziewięciostopniowy automat umożliwia wyjątkowo płynną zmianę przełożeń i ich szeroki wybór pozwalający na optymalizację przyspieszeń, zmniejszenie emisji spalin i obniżenie zużycia paliwa. Jak informuje producent, średnie spalanie w przypadku dwulitrowego silnika wysokoprężnego z dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów (z systemem Jeep Active Drive I) wynosi 5,8 l/100 km, co oznacza 26- procentową poprawę w porównaniu z poprzednim modelem. Średnie zużycie paliwa silnika benzynowego V6 Pentastar wynosi 10 l/100 km.

Natomiast 2-litrowy turbodiesel o mocy 140 KM współpracuje z manualną sześciostopniową skrzynią biegów.

Napęd 4x4

W nowym Jeepie Cherokee dostępne są trzy innowacyjne systemy napędu 4x4: jednobiegowy, w pełni automatyczny Jeep Active Drive I, system dwubiegowy Jeep Active Drive II (umożliwia zarządzanie momentem obrotowym i wykorzystuje reduktor terenowy) oraz Jeep Active Drive Lock obejmujący wszystkie funkcje układu Jeep Active Drive II, a ponadto umożliwiający blokowanie tylnego mechanizmu różnicowego, oraz system Selec-Speed Control.

Układ Jeep Acive Drive oferowany jest w wersjach Longitude i Limited. Posiada w pełni automatyczny jednobiegowy moduł transferu mocy (PTU), który zapewnia płynną jazdę (niezależnie od tego, czy korzysta się z napędu 4x4) przy dowolnej prędkości jazdy. Układ ten nie wymaga ingerencji ani czynności ze strony kierowcy.

System Jeep Active Drive II, dostępny w wersji Cherokee Limited, obejmuje dwubiegowy moduł PTU, umożliwiający kontrolę rozdziału momentu obrotowego, oraz reduktor terenowy. W trybie 4-Low system ten pozwala na zblokowanie przedniej i tylnej osi w celu zwiększenia mocy przy niskich prędkościach jazdy oraz zwiększenia momentu obrotowego. System Jeep Active Drive II obejmuje również system kontroli zjazdu Hill Descent Control.

Układ Jeep Active Drive Lock, dostępny w standardzie tylko w topowej wersji Trailhawk. Łączy wszystkie zalety systemu Jeep Active Drive II z dodatkową możliwością blokowania tylnego mechanizmu różnicowego w celu zwiększenia mocy dostępnej na kołach przy niskich prędkościach jazdy, np. podczas pełzania po skałach lub w trudnych warunkach terenowych. System ten obejmuje równie układ Selec-Speed Control z podsystemami kontroli wjazdu (Hill Ascent Control) i zjazdu (Hill Descent Control).

Nowy Cherokee jest również pierwszym SUV-em średniej wielkości z odłączanym napędem osi tylnej umożliwiającym zmniejszenie strat energii, (gdy napęd 4×4 nie jest potrzebny) oraz obniżenie zużycia paliwa.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej tego auta do jazd próbnych wybraliśmy z najmocniejszym silnikiem, czyli z 3,2-litrową benzynową jednostką V6. Silnik o mocy 272 KM nie ma żadnego problemu ze sprawnym napędzaniem nowego Cherokee. Dwutonowe auto ma wręcz sprinterskie inklinacje.

Na szosie galopowanie, czyli niemiłe bujanie nadwozia na poprzecznych nierównościach znane jeszcze w poprzednim wcieleniu Cherokee, zostało całkowicie wyeliminowane. Auto prowadzi się pewnie i wygodnie. I odwrotnie niż na wertepach, pasażerowie z pewnością pochwalą zestrojenie zawieszenia.

Bo w terenie Cherokeem trzeba prowadzić bardzo uważnie. Nie chodzi tylko o omijanie ekstremalnych przeszkód, ale przede wszystkim o to, aby zredukować skok zawieszenia i ograniczyć nieprzyjemne bujanie nadwozia.

Podczas jazdy próbnej była okazja, aby sprawdzić głębokość brodzenia, bo akurat tego dnia wystąpiły obfite opady deszczu, a trasa offroad przecinała leśny strumień. Po kilkugodzinnej ulewie zmienił się on w rwącą rzeczkę. Cherokee pokonał tą przeszkodę bez problemu (głębokość brodzenia sięga 500 mm).

Podobnie było z podjazdem na wzniesienie polną drogą o gliniastej, śliskiej nawierzchni. Po włączeniu trybu "Auto" Cherokee pokonał to zadanie z dziecinną łatwością.

Słowa uznania należą się nowej automatycznej skrzyni biegów, która poszczególne przełożenia przełącza w sposób niezauważalny zarówno na szosie, jak i w terenie. To samo dotyczy dźwięku silnika, który swoim stonowanym bulgotem przypomina pracę amerykańskich jednostek V8.

Ceny i wersje

Nowy Jeep Cherokee oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia: Longitude, Limited i Trailhawk.

Już podstawowej wersji Longitude auto jest bardzo bogato wyposażone, m.in. w: siedem poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa kierowcy), dwustrefowa automatyczna klimatyzacja,
światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, tylne lampy LED i światła LED do jazdy dziennej, elektryczne szyby i lusterka boczne, kierownica skórzana z przyciskami obsługi systemu nagłośnienia i tempomatu, oświetlenie wnętrza pojazdu w technologii LED, składany na płasko przedni fotel pasażera ze schowkiem pod siedziskiem, 3,5-calowy wyświetlacz TFT w zestawie wskaźników, radio Uconnect z pięciocalowym ekranem dotykowym, sterowanie głosowe Uconnect z łącznością Bluetooth, chromowane relingi dachowe, 17-calowe aluminiowe obręcze kół, chromowana końcówka rury wydechowej i asystent parkowania tyłem.

Jeep Cherokee w wersji Longitude jest oferowany z turbodieslem 2.0 MJD. W wersji o mocy 140 KM auto kosztuje 139 900 zł (tylko napęd na przód), a z systemem 4x4 Jeep Active I - 153 900 zł. W wersji 2.0 MJD 170 KM cena Cherokee Longitude to 169 900 zł (w standardzie skrzynia automatyczna).

Silnik benzynowy V6 jest dostępny tylko w dwóch wersjach: Limited (z układem Jeep Active I), która kosztuje 199 900 zł oraz Trailhawk (z układem Jeep Active II Lock) za 193 900 zł.

Plusy
Wysoki komfort jazdy
Bogate wyposażenie
Wysoki poziom bezpieczeństwa

Minusy
Tylko jeden silnik benzynowy w ofercie

Jeep Cherokee 3.2 V6 Trailhawk - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: benzynowy, V6, 24V, pojemność 3239 ccm
Moc i moment obrotowy: 272 przy 6500 obr/min; 315 Nm przy 4300 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 9-biegowa; napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,4 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 13,9/7,7/10,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4626/1722/1904/2719 mm
Masa i poj. bagażnika: 2036, 412 l
Cena auta testowego: b.d.

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Tristar

Tristar SNOWPOWER 195/55R16 87H

302,00 zł170,00 zł-44%
miejsce #2

Dębica

Dębica Frigo Hp2 205/55R16 91H

361,00 zł273,18 zł-24%
miejsce #3

Continental

Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 91H

550,00 zł459,00 zł-17%
miejsce #4

Kormoran

KORMORAN SNOW 205/55R16 91H

296,00 zł256,00 zł-14%
miejsce #5

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 235/55R17 103V

831,00 zł735,54 zł-11%
miejsce #6

Sava

Sava Eskimo S3+ 185/65R15 88T

296,00 zł273,23 zł-8%
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie