Pierwsza jazda: Nowe Audi A3 - sportowy charakter (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Audi A3 - sportowy charakter
Pierwsza jazda: Audi A3 - sportowy charakter
Do sprzedaży w Polsce trafiło właśnie nowe Audi A3. Trzecia generacja tego auta ma zdecydowanie sportowy charakter.
Pierwsza jazda: Audi A3 - sportowy charakter
Pierwsza jazda: Audi A3 - sportowy charakter

Pierwsze Audi A3 weszło do produkcji w 1996 roku. Był to jeden z pierwszych kompaktowych samochodów klasy premium, czyli z lepszym wyposażeniem i wykończeniem (oraz z wyższą ceną) niż zwykłe kompakty. Następca pojawił się w 2003 roku, a cztery lata temu auto przeszło lifting.

Na razie do sprzedaży w Polsce wprowadzono trzydrzwiową wersję najnowszego Audi A3, oznaczonego symbolem 8V. Kolejne (pięciodrzwiowa i kabrio) pojawią się za kilka miesięcy.

Samochód zbudowano na nowej platformie MQB, wykorzystanej także przy konstrukcji VW Golfa VII, co wpłynęło m.in. na nieznaczne powiększenie nadwozia. Rozmiary nowego Audi A3 wynoszą obecnie: 4,24 m długości, 1,78 m szerokości i 1,42 m wysokości, a rozstaw osi powiększył się do 2.6 m. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 365 l, a po złożeniu tylnego oparcia zwiększa się do 1100 l.

Znane wzorce

Nowe Audi A3 ma bryłę nadwozia podobną do poprzednika, ale już poszczególne elementy są całkowicie odmienne. Stylistyka auta nawiązuje do reszty rodziny nowych modeli Audi, które weszły niedawno na rynek.

Osłona chłodnicy zwana Singleframe została nieco przycięta w górnych narożnikach. Wzrok przyciągają ostro zarysowane wloty powietrza, ich zmodyfikowane kratownice oraz płaskie światła przeciwmgielne w nowych zderzakach. Inaczej wyglądają również reflektory główne. Ich dolna krawędź ma kształt lekkiej fali, a górna opada ku osłonie chłodnicy.

W opcji dostępne są reflektory ksenonowe plus, w których diodowe światła do jazdy dziennej tworzą wąski pas.

Tylne światła swoją formą naśladują nieco światła przednie. Jeśli auto jest wyposażone w reflektory ksenonowe plus, także z tyłu zastosowano pasy diodowe w technologii LED.

Z boku widać skośne przetłoczenie ciągnące się pomiędzy nadkolami. Nowy kształt ma także tylny zderzak.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z testu nowego Audi A3 8V

Pierwsza jazda: Audi A3 - sportowy charakter
Pierwsza jazda: Audi A3 - sportowy charakter

Co jest w kabinie?

O ile nadwozie przypomina większe modele Audi, o tyle w kabinie nowego A3 widać pokrewieństwo z najmniejszym modelem tej marki - A1. Zastosowano podobne, okrągłe wyloty powietrza, a także prawie takie same panele zestawu audio i klimatyzacji.

Centralnym elementem kokpitu jest system nawigacji GPS i informacji pokładowej, którego głównym elementem jest monitor LCD wysuwany z deski rozdzielczej.

W przedniej części kabiny nie można narzekać na brak miejsca. Ponadto wygodna pozycję zapewniają komfortowe fotele. Z tyłu jest nieco gorzej. Jeśli z przodu usiądzie rosła osoba będzie musiała odsunąć fotel, a wtedy zacznie tam brakować miejsca na nogi.

Poza tym, jak to jest w przypadku trzydrzwiowych samochodów, zajęcie miejsca z tyłu jest trochę utrudnione. Natomiast jeśli chodzi o jakość zastosowanych materiałów, to pod tym względem nowe Audi A3 może uchodzić za wzór do naśladowania.

Cztery silniki

Na razie Audi A3 proponowane jest czterema jednostkami napędowymi do wyboru: dwiema benzynowymi i dwiema wysokoprężnymi. Wszystkie silniki opracowano zgodnie z modną obecnie filozofią downsizingu, czyli zmniejszania pojemności skokowej i podnoszenia mocy dzięki układowi doładowania i bezpośredniego wtrysku paliwa.

Podstawowym silnikiem jest benzynowy 1.4 TFSI o mocy 122 KM, w którym zastosowano system odłączania cylindrów. Gdy jednostka napędowa nie jest mocno obciążona, komputer sterujący jej pracą może wyłączyć dwa z czterech cylindrów. To zmniejsza zużycie paliwa. Drugim silnikiem benzynowym jest jednostka 1.8 TSI o mocy 180 KM.

W przypadku turbodiesli bazowym silnikiem jest motor 1.6 TDI o mocy 105 KM. O 45 koni mocniejszy jest silnik 2.0 TDI.

Podstawową skrzynią biegów, konfigurowaną ze wszystkimi silnikami, jest manualna przekładnia 6-stopniowa. W opcji oferowane są dwie skrzynie automatyczne S-tronic: sześcio- lub siedmiostopniowa.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej Audi A3, która odbyła się kilka dni temu w Gdańsku mogliśmy wypróbować to auto podczas jazdy. Wybraliśmy wersję z silnikiem 2.0 TDI.

Po uruchomieniu silnika pierwsze wrażenie było takie, że jest on dość głośny, jakby pracował w oparciu o pompowtryskiwacze, które przecież Audi (i cała Grupa Volkswagena) wycofała kilka lat temu.

Po ruszeniu z miejsca charakterystyczny dźwięk diesla nieco złagodniał, ale podczas krótkotrwałych postojów, np. na skrzyżowaniu, dawał o sobie znać, nawet po rozgrzaniu.

Nie był to hałas zbyt uciążliwy, ale samochodzie tej klasy nie powinno to się zdarzać. Być może to też kwestia ułożenia silnika, bo auto którym jeździliśmy miało ledwie kilka kilometrów przebiegu.

Ale to jedyne zastrzeżenia, jakie mamy do tego samochodu po kątem jazdy. Sportowo zestrojenie zawieszenia nie jest ani za twarde, ani zbyt miękkie. Zakręty można pokonywać bez obawy, że auto zacznie szukać swojej drogi, a pasażerowie mają zapewniony komfort resorowania.

Układ kierowniczystworzono do szybkiej jazdy. Dobrze wyważone proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia dają poczucie bezpieczeństwa.

Wyposażenie i ceny

Nowe Audi A3 zostało bardzo dobrze wyposażone pod względem bezpieczeństwa. Są w nim poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa kierowcy oraz boczne poduszki powietrzne połączone z kurtynowymi. Seryjnie montowany jest też system wspomagania awaryjnego hamowania samochodu, ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD), system zapobiegający poślizgowi kół (ASR) oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC.

Ponadto auto zostało wyposażone w nowatorski system, który w przypadku wykrycia kolizji z pieszym wyczepia tylną część maski z zawiasów i podnosi ją za pomocą specjalnego amortyzatora.

zobacz także Testujemy: Audi A1 1.4 TSI - małe auto z wysoką ceną (zdjęcia) 

W podstawowym wyposażeniu są również m.in.: klimatyzacja, regulacja wysokości przednich foteli, komputer pokładowy, system audio, elektryczne regulowane szyby boczne i lusterka.

Wyjściową ceną Audi A3 jest kwota 90000 zł za wersję z silnikiem benzynowym 1.4 TFSI. Najtańsza wersja z silnikiem wysokoprężnym - 1.6 TDI - kosztuje 96000 zł, a z 2.0 TDI - 105000 zł. Najwięcej - 132680 zł - trzeba zapłacić za A3 z silnikiem 1.8 w wersji quattro i sześciostopniowym automatem S-tronic.

Nowe Audi A3 nie kosztuje mało, ale konkurencyjne BMW Serii 1 jest droższe. Ceny BMW Serii 1 F21 (trzydrzwiowy hatchback) zaczynają się od 90700 zł za wersję 114i z silnikiem benzynowym 1.6 102 KM. Mocniejsze auto - 116i 136 KM - kosztuje już 97200 zł. Najtańszy turbodiesel - 116d 116 KM - kosztuje 106200 zł, a 118i 143 KM 110200 zł.

Plusy
Atrakcyjne nadwozie
Bogate wyposażenie
Prestiż marki

Minusy
Ciasno w tylnej części kabiny
Silnik 2.0 TDI nieco za głośny

Audi A3 2.0 TDI – dane techniczne
Nadwozie: trzydrzwiowy hatchback
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 3500 obr/min; 320 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,6s
Prędkość maksymalna: 216 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,9/3,6/4,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4237/1421/1777/2601 mm
Masa i poj. bagażnika: 1280 kg, 365 l
Cena auta testowego: 140660 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty