Pierwsza jazda: nowa Honda CR-V - mniej SUV-a, więcej limuzyny (FILM)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: nowa Honda CR-V
Pierwsza jazda: nowa Honda CR-V
W Polsce rozpoczęła się sprzedaż nowej Hondy CR-V. Auto bazuje na poprzedniku, ale stylistyka i wyposażenie są całkowicie nowe.
Pierwsza jazda: nowa Honda CR-V
Pierwsza jazda: nowa Honda CR-V

To czwarta generacja Hondy CR-V. Pierwsza weszła na rynek w 1995 roku, ale w Europie dopiero dwa lata później. Następna pojawiła się w 2001 r. i była produkowana przez następne sześć lat. Trzecia generacja CR-V została wprowadzona w 2007 r. Do tej pory Honda sprzedała ponad pięć milionów modeli CR-V.

Obecny nowy model, jako pierwsi wiosną tego roku poznali Amerykanie. Europejska premiera auta miała miejsce we wrześniu podczas salonu samochodowego w Paryżu. Teraz nadszedł czas polskiej premiery. Prasowa prezentacja nowej Hondy CR-V miała miejsce kilka dni temu pod Warszawą.

Nowa znana stylistyka

Nowa Honda CR-V bazuje na płycie podłogowej poprzedniczki, choć oczywiście nieco zmodyfikowanej. Co ciekawe, w przeciwieństwie do wielu innych nowych modeli samochodów, które są zazwyczaj większe od poprzedniego modelu, Honda CR-V jest nieco mniejsza od schodzącego modelu. Długość i wysokość auta zostały zredukowane odpowiednio o 5 i 30 mm, co nie miało wpływu na zmniejszenie kabiny.

Co więcej, przy tej samym rozstawie osi (2630 mm) konstruktorom Hondy udało się wygospodarować większy bagażnik. Teraz jego pojemność wynosi 589 litrów, o 33 litry więcej niż w poprzednim modelu.

Stylistyka auta została mocno zmieniona, ale w dalszym ciągu widać cechy charakterystyczne dla poprzednich generacji Hondy CR-V. Nowe oblicze auta to m.in. osłona chłodnicy z trzema poprzecznymi belkami, głęboko osadzone reflektory oraz pionowe tylne światła, tak jak we wcześniejszych modelach. Stylowe wyróżniki to m.in. przeprojektowany przedni zderzak, przednie światła do jazdy dziennej LED oraz trójwymiarowe tylne światła LED.

Więcej z limuzyny

Wewnątrz projektanci Hondy zastosowali poziome powierzchnie deski rozdzielczej, zadaniem których jest podkreślenie przestronności kabiny.

Najważniejsze jest jednak to, że wnętrze Hondy CR-V oferuje dużo przestrzeni dla pasażerów. Obszerne, przednie fotele są nie tylko wygodne, ale i zapewniają poprawne trzymanie boczne. Fotele mają wysoki punkt mocowania, czyli siedzi się na nich wyżej niż u konkurentów. Dla kierowcy oznacza to dobre pole obserwacji, a jeśli komuś jest jeszcze za nisko, może skorzystać z regulacji wysokości fotela.

Ponadto w kabinie znajdziemy sporo elementów przynależnych bardziej limuzynom niż SUV-om. Np. od razu można zauważyć dobrą jakość materiałów wykończeniowych.

zobacz także Testujemy: Honda Civic 1.8 Sport - nowe wcielenie (zdjęcia, film) 

Ciekawostką jest system składania tylnej kanapy - jednym ruchem, pociągając odpowiedni uchwyt można przekształcić kabinę Hondy CR-V we pojemny bagażnik.

Zmodernizowane silniki

W gamie jednostek napędowych oferowanych w nowej Hondzie CR-V dostępne są dwa silniki, które stosowane były także w dotychczasowym modelu. Producent podkreśla jednak, że zostały one zmodyfikowane pod katem zmniejszenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.

Podstawową jednostką napędowa jest 2-litrowy silnik benzynowy i-VTEC o mocy 155 KM. Drugim silnikiem jest turbodiesel i-DTEC o pojemności 2,2 litra i mocy 150 KM.

W przyszłym roku Honda CR-V w wersji z napędem na jedną oś będzie oferowana z silnikiem wysokoprężnym 1,6 l i-DTEC. Jak twierdzi producent, to najlżejsza na świecie aluminiowa jednostka wysokoprężna 1,6 l z blokiem silnika typu otwartego.

Spore nowości zaszły w układzie napędowym. W układzie napędu 4x4 zrezygnowano z pomp hydraulicznych (były dwie), których zadaniem było rozdzielanie napędu pomiędzy osiami. Teraz nad tym zadaniem czuwa elektronika oraz mokre sprzęgło wielotarczowe. Jak zapewnia producent, nowy system działa szybciej od poprzedniego i jest lżejszy (o ok. 20 kg), co ma wpływ na spalanie.

Po raz pierwszy w Europie nowy SUV japońskiego producenta jest także dostępny z napędem tylko na koła przednie. W tej odmianie pod maską występuje silnik benzynowy, a w przyszłym roku dojdzie wspomniany już diesel 1.6.

Wrażenia z jazdy

Na trasie nowa Honda CR-V zachowuje się niczym dostojna limuzyna. Hałas silnika (jeździliśmy wersją z 2,2-litrowym turbodieslem) jaki dociera do silnika jest minimalny. Zawieszenie dzielnie znosi dziury i nierówności dróg. Kilkukilometrowy odcinek kocich łbów nie zakłócił spokoju w kabinie.

Kiedy auto jedzie po suchej, twardej nawierzchni napędzana jest przednia oś. Napęd na tył jest dołączany automatycznie, kiedy któreś z przednich kół łapie poślizg, czyli zaczyna obracać się z inną prędkością niż koła tylne.

Jednak nie ma się co łudzić, że CR-V nadaje się do jazdy terenowej. Błotniste wertepy lepiej sobie darować, bo napęd nie jest wyposażony w reduktor.

Za to napęd 4x4 przydaje się podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Wyraźnie było czuć, że układ trzyma auto, nie pozwalając mu na swobodne harce. Można też ostro ruszać z miejsca bez obawy, że koła będą "mielić" asfalt.

Honda CR-V świetnie sprawuje się również w mieście, bo kierowca siedzi wyżej niż w zwykłej osobówce, a jego duże koła nie boją się krawężników.

Wyposażenie i ceny

Nowa Honda CR-V została wyposażona w najnowsze systemy bezpieczeństwa. W wyposażeniu znalazł się też system ograniczający skutki kolizji CMBS oraz tempomat adaptacyjny ACC.

Po raz pierwszy w tym aucie oferowany jest system utrzymywania na pasie ruchu LKAS. Oczywiście ochronę pasażerom zapewniają pasażerom przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne.
W podstawowym wyposażeniu są również m.in.: klimatyzacja, regulacja wysokości przednich foteli, komputer pokładowy, system audio, elektryczne regulowane szyby boczne i lusterka, a także system start/stop oraz system econ ograniczający zużycie paliwa.

Cennik nowej Hondy CR-V rozpoczyna się od kwoty 94900 zł. Tyle kosztuje auto w wersji S z silnikiem benzynowym z napędem na przód. Wersja 4x4 z benzyniakiem kosztuje 111500 zł (Comfort). Najtańsza wersja z turbodieslem 2.2 to wydatek 129900 zł.

Plusy
Atrakcyjne nadwozie
Wysoki komfort jazdy
Bogate wyposażenie

Minusy
Mały wybór silników
Wysokie ceny

Honda CR-C 2.2 i-DTEC - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy SUV
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 2199 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 4000 obr/min; 350 Nm przy 2000 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na obie oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 9,7 s
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Średnie spalanie: 5,6 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4570/1685/2096/2630 mm
Masa i poj. bagażnika: 1653 kg, 589 l
Cena auta testowanego: 156500 zł

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty