Pierwsza jazda: Hyundai i40 - z Korei, ale w cenie Passata

Paweł Puzio
Pierwsza jazda: Hyundai i40 - z Korei, ale w cenie Passata
Pierwsza jazda: Hyundai i40 - z Korei, ale w cenie Passata
Prawie 122 tys. zł za wypasionego Hyundaia i40? To nie żart! Według Koreańczyków ich samochody są warte tyle samo, co europejskie.
Pierwsza jazda: Hyundai i40 - z Korei, ale w cenie Passata
Pierwsza jazda: Hyundai i40 - z Korei, ale w cenie Passata

Przedstawiciele koreańskiego koncernu przekonują, że Hyundai i40 to symbol zerwania z marką produkującą tzw. samochody za rozsądną cenę. Najnowszy model Hyundaia - auto klasy średniej nazwane i40 - kosztuje tyle co europejscy konkurenci.

Zobacz też: Hyundai i40 kombi - zdjęcia

Sprawdziliśmy, czy Hyundai i40 jest wart swojej ceny. Jeździliśmy samochodem w wersji style z najmocniejszym silnikiem Diesla (136 KM) pod maską. Samochód kosztował 121 900 zł (w tym 2000 zł za głęboką, metaliczną czerń lakieru).

Nietypowo – debiut z kombi

Zacznijmy od wyglądu. To wielki plus Hyundaia i40 Kombi, bo te nadwozie jako pierwsze wprowadzono na rynek, rzeczywiście wpada w oko. Zdecydowanie i40 to jedno z ładniejszych nadwozi kombi dostępnych obecnie na rynku. Spokojnie można koreański samochód ustawić w jedej linii z Citroenem C5 czy Hondą Accord.

Zgrabnie narysowane nadwozie Hyundaia i40 mierzy 4770 mm długości, 1815 mm szerokości i 1470 mm wysokości. Rozstaw osi wynoszący 2770 mm zapewnia dużo przestrzeni wewnątrz auta. Także bagażnik, jak przystało na kombi, jest pojemny. Bazowe 554 litry można szybko powiększyć do 1719 litrów.

Wnętrze - wysoka jakość i ergonomia

Kabina Hyundaia i40 niczym nie odbiega od standardów konkurencji spod Volkswagena, Forda czy Peugeota. Materiały zastosowane do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości. Miękkie i miłe w dotyku plastiki dobrze komponują się z aluminiowymi dodatkami.

Fotele o sportowym charakterze są wygodne i dobrze sprawdzają się podczas szybszej jazdy w ciasnych łukach.

Szereg schowków przydaje się w codziennym użytkowaniu. Podobnie jak możliwość słuchania ulubionej muzyki z pen-drive podłączonego do portu USB. Jakość systemu audio, to także mocna strona tego samochodu. Tym bardziej, że Hyundai i40 jest bardzo dobrze wyciszony.

Do wnętrza dochodzi jedynie basowy pomruk wysokoprężnego silnika, nie słychać natomiast dokuczliwego dla ucha dudnienia zawieszenia czy świstu powietrza.

Najważniejsze elementy opcjonalnego wyposażenia i40 to m.in. asystent parkowania z kamerą cofania. I tu ciekawa nowinka. Obraz z kamery cofania jest wyświetlany na lusterku wstecznym. Z ciekawych gadżetów warto odnotować też podgrzewaną kierownicę.

 

Systemy bezpieczeństwa - pełny zestaw

Hyundai i40 w podstawowym wyposażeniu ma ESP, ABS, system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu, system zarządzający stabilnością pojazdu, BAS czyli system wspomagania awaryjnego hamowania i radarowy system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu).

W zakresie bezpieczeństwa biernego testowany i40 był wyposażony aż w dziewięć poduszek powietrznych – przednie, boczne przednie i tylne, kurtyny oraz poduszkę kolanową kierowcy.

Gama silnikowa - tylko cztery jednostki napędowe

Hyundai i40 dostępny jest w czterech wersjach silnikowych – dwóch benzynowych i dwóch wysokoprężnych o mocach od 115 KM do 177 KM.

Jeździliśmy samochodem z jednostką wysokoprężną o pojemności 1.7 l z systemem common rail najnowszej generacji. Konkurencja ma mocniejsze Diesle, ale te 136 koni i 325 Nm momentu zupełnie sprawnie radzi sobie z samochodem o wadze 1495 kilogramów.

Kultura pracy silnika jest wysoka, zaś do środka nie dochodzą żadne dźwięki drażniące ucho. Wadą jest tylko charakterystyka przebiegu momentu, bo owe 325 Nm jest dostępne w zakresie od 2000 do 2500 obrotów na minutę. To niestety wymusza na kierowcy pilnowanie prędkości obrotowej silnika, wpływa też niekorzystnie na elastyczność jednostki napędowej.

Dynamika za to nie budzi zastrzeżeń. 10,6 sekundy sprintu do setki i maksymalne 198 km/h – może to nie są powalające na kolana osiągi, ale dla zwykłego kierowcy zupełnie wystarczające. Podczas jazd testowych samochód w trasie osiągał spalanie na poziomie 5 l/100 km. Jest to nieco więcej od deklarowanych przez producenta 4,3 l/100 km. Ale dieslowski silnik 1,7 lubi wysokie obroty - swoje 136 koni osiąga przy 4000 obrotów.

 
Nieźle też dobrano charakterystykę pracy turbiny, przy wrzucaniu wyższych biegów turbodziura praktycznie nie jest odczuwalna. Warto też dodać, że dość niski, jak na diesla, stopień sprężania wynoszący 17:1 prognozuje wysoką żywotność tej jednostki napędowej.

 

Ceny i wersje wyposażeniowe

Hyundai i40 oferowany jest w pięciu wersjach wyposażenia: classic, comfort, comfort plus, style i premium. Cztery pierwsze wersje od classic do style można kojarzyć z każdym z czterech dostępnych silników. Premium jest dostępna tylko z topową benzynową jednostką 2.0 GDI (bezpośredni wtrysk i zmienne fazy rozrządu) o mocy 177 KM lub mocniejszym dieslem (1.7 136 KM).

 

Najtańsza wersja classic z silnikiem 1.6 GDI o mocy 136 KM kosztuje 84 900 zł. Hyundai i40 ze słabszym dieslem w tej wersj wyposażeniowej jest droższy o 10 000 zł.

 

Natomiast najdroższa wersja premium jest dostępna w cenie 127 500 zł z silnikiem 2.0 GDI lub 131 900 zł z dieslem. Hyundai pewny jest jakości i40, co potwierdza aż 5-letnią gwarancją. Radzimy jednak czytać uważnie, bo jak zawsze w takich przypadkach lista wyłączeń jest długa.

Jakie szanse ma Hyundai i40 w starciu z konkurencją?

 

Konkurencja, z którą Hyundai i40 zmierzy się na rynku to mocni gracze klasy średniej. Koreańczyk staje do walki o względy polskich nabywców z VW Passatem, Fordem Mondeo, Toyotą Avensis i Hondą Accord.

Trzeba przyznać, że twórcy tego pojazdu, czyli specjaliści z europejskiego centrum technicznego zlokalizowanego w Niemczech, czerpali z najlepszych wzorców. Hyundai i40 jest sprężyste na wybojach, pewne w zakrętach, wygodne i dynamiczne, choć w testowanej wersji niezbyt elastyczne. Posiada większość cech solidnego auta klasy średniej. Nie wiadomo jednak, czy nabywcy będą w stanie zapałacić za Hyundaia i40 europejską cenę.

Plusy

zgrabne nadwozie
dobre wyciszenie
pewne prowadzenie w zakrętach
bogate wyposażenie standardowe

pięcioletnia gwarancja

Minusy

wysoka cena
mało elastyczny silnik Diesla w wersji 136 KM
brak renomy w segmencie D, możliwy wysoki spadek wartości na rynku wtórnym

niewielki wybór silników

Hyundai i40 – dane techniczne

Nadwozie: kombi, pięciomiejscowe
Zespół napędowy: silnik 1685 ccm, R4 turbodiesel
Moc i moment obrotowy: 136 KM przy 4000 obr./min; 325 Nm przy od 2000 do 2500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: 6-biegowa, manualna
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 10,6 s
Prędkość maksymalna: 198 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,5/4,3/4,7 l/100 km
Wymiary w mm (dł./wys./szer./roz. osi): 485/181,5/147/277 cm
Masa i ładowność: 1495 kg, 625 kg
Cena testowanego auta: 121 900 zł

Tekst i zdjęcie: Paweł Puzio

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty