Pierwsza jazda: BMW X4 - jeździ lepiej niż X6 (WIDEO, ZDJĘCIA)

Karol Biela
BMW X4 to dowód na to, że auto nie musi być ani tanie, ani funkcjonalne. Czasem liczy się bardziej prestiż i poczucie wyjątkowości.
BMW X4 xDrive 30d
BMW X4 xDrive 30d

Ofensywa modelowa BMW trwa w najlepsze. Po prezentacji w zeszłym roku serii 4, przyszedł teraz czas na SUV-a średniej wielkości z "czwórką" w nazwie.

Nowe BMW X4 to kolejny model niemieckiego producenta po większym X6, które od innych SUV-ów ma odróżniać się sylwetką przypominającą coupe, sportowymi osiągami i bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. X6 jest jednak za mało zwinny, by mówić o sportowych doznaniach. A jak jest z X4?

Czy wchodząca właśnie na polski rynek „X4-ka" odniesie taki sukces, jak BMW X6, które od 2008 roku znalazło już ponad ćwierć miliona nabywców.

X4: kompilacja techniki X3 ze stylem X6

Spoglądając na przód nowej „beemki" nie mamy złudzeń. Jest identyczny jak ten w drugiej generacji BMW X3 po przeprowadzonym kilka miesięcy temu liftingu. Podobny zabieg zastosowano przy konstruowaniu „X6-ki" – tam dawcą było z kolei BMW X5. 

Jednak już od słupków A zmiany są już widoczne gołym okiem. O 54 milimetry niższe nadwozie z gładko schodzącym ku tyłowi dachem nadaje całości sportowego charakteru.

Wnętrze wygląda tak jak powinno wyglądać wnętrze samochodu klasy premium. W porównaniu z BMW X3 siedziska przednie są tu umieszczone niżej o 20 mm, ale z tyłu z powodu opadającego dachu zmniejszyła się przestrzeń wokół głów pasażerów.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii BMW X4 xDrive30d

BMW X4 xDrive 30d
BMW X4 xDrive 30d

Bardziej sportowa linia nadwozia spowodowała też zmniejszenie pojemności bagażnika, chociaż klienci BMW X4, zapewne tak jak w przypadku większego X6, nie będą kupowali tego auta dla jego praktycznych walorów.

Z rozłożonymi oparciami kanapy kufer BMW X4 ma 500 litrów pojemności, a po ich złożeniu przestrzeń powiększa się do 1400 litrów.

Gama silnikowa BMW X4: sześć jednostek do wyboru

Klienci mogą wybierać z pośród sześciu silników z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem: trzech benzynowych i trzech wysokoprężnych. Wszystkie z nich można spotkać w innych modelach tej bawarskiej marki, jak np. w X3, czy w serii 5.

Najsłabsza w ofercie 4-cylindrowa konstrukcja ma 1997 ccm pojemności i moc 184 KM, a mocniejsza jej odmiana, oznaczona jako xDrive28i, osiąga już 245 KM. Topową jednostką benzynową „X4-ki" jest rzędowy 6-cylindrowy silnik o pojemności 2979 ccm, który generuje 306 KM.

Paleta silników wysokoprężnych rozpoczyna się od wersji xDrive20d - nowego 2-litrowego turbodiesla, który ma obecnie 190 KM (poprzednio 184 KM). Z kolei xDrive30d to już rzędowa „szóstka" z 3-litrowym motorem o mocy 258 KM. Najmocniejszy diesel xDrive35d to zarazem najmocniejsza jednostka napędowa w całej gamie X4. Osiąga ona aż 313 KM i niebagatelne 630 Nm.

My podczas prezentacji jeździliśmy BMW X4 xDrive30d. Standardowo ta wersja dostępna jest z 8-stopniową automatyczną sportową skrzynię marki ZF, która działa bardzo szybko i niemal niezauważalnie zmienia przełożenia. 

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii BMW X4 xDrive30d

BMW X4 xDrive 30d
BMW X4 xDrive 30d

Chociaż takie auto waży około 1.9 tony i nie jest najniższe (spore opory powietrza) to wydaje się, że ma sobie za nic prawa fizyki. Przy zdecydowanym wciśnięciu pedału przyspieszenia 258-konny silnik natychmiast rwie do przodu, ale w końcu 560 Nm dostępnych od 1500 do 3000 obrotów to wartości bliższe małym ciężarówkom niż autom osobowym.

Silnik wykorzystujący bezpośredni wtrysk Common Rail oraz dwustopniowe turbodoładowanie ze zmienną geometrią turbiny nie cierpi na brak werwy nawet przy wyższych prędkościach.

Producent deklaruje średnie spalanie na poziomie około 6 litrów na 100 kilometrów, ale bliższy prawdy będzie wynik o 2 litry większy. Jednak, jak na pojazd, który gwarantuje wyśmienite osiągi (sprint od 0 do 100 km/h w 5,8 sek., V max-234 km/h) zużycie oleju napędowego nie wydaje się zbyt wysokie.

Sportowe prowadzenie w standardzie

Wszystkie BMW X4 oferowane na polskim rynku posiadają napęd xDrive, który w zależności od potrzeb potrafi przekazywać więcej momentu obrotowego na jedną z osi w zależności od potrzeb. Do tego montowany opcjonalnie w "X4-ce" zmienny sportowy układ kierowniczy sprawiają, że auto porusza się po drogach jakby było przyklejone do asfaltu. A jego prawie dwutonowej masy wcale się nie odczuwa.

Jak przystało na samochód z segmentu premium, wyposażenie już w standardzie jest bogate i obejmuje m.in. dwustrefową klimatyzację, 17-calowe alufelgi, czy sportową skórzaną kierownicę. Prezentowany egzemplarz posiadał dodatkowo płatny (22 311 złotych!) pakiet sportowy M obejmujący np. zestaw aerodynamiczny, 18-calowe obręcze, czy listwy progowe z logo "M".

Cennik i konkurencja

Na polskim rynku najtańsze BMW X4 xDrive20i kosztuje co najmniej 189 000 zł. Prezentowana wersja xDrive30d wyceniona została na 253 800 zł.

BMW X3 xDrive30d kosztuje o 18 900 złotych mniej, a oferuje tylko trochę uboższe wyposażenie (m.in. brak zmiennego sportowego układu kierowniczego orazreflektorów ksenonowych z układem spryskiwaczy), ale ma bardziej funkcjonalne wnętrze (większa przestrzeń w kabinie pasażerskiej i bagażnik 550/1600 l).

Z kolei cennik BMW X6 zaczyna się od 323 300 zł. Za taką sumę dostaniemy pojazd z takim samym silnikiem jak w prezentowanej "X4-ce".

Plusy:

- nietuzinkowa sylwetka nadwozia,

- mocny silnik i szybko działający "automat",

- bardzo wysoka jakość materiałów i świetne wykonanie,

Minusy:

- ograniczona przestrzeń we wnętrzu i bagażniku w porównaniu do X3,

- wysoka cena zakupu.

BMW X4 xDrive30d - dane techniczne:

Nadwozie: pięciodrzwiowy SUV
Silnik: turbodiesel, 6 cyl., 24V, pojemność 2993 ccm
Moc i moment obrotowy: 258 KM przy 4000 obr/min; 560 Nm od 1500 do 3000 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 8-biegowa; napęd na obie osie xDrive
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 5,8 s
Prędkość maksymalna: 234 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,6/5,7/6,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4671/1624/1881/2810 mm
Masa i poj. bagażnika: 2070 kg, 500-1400 l
Cena wersji: od 253 800 zł 

Karol Biela

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty