Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsza jazda: BMW 2 Active Tourer - minivan lubiący zakręty (WIDEO)

Karol Biela
Pierwsza jazda: BMW 2 Active Tourer - minivan lubiący zakręty (WIDEO)
Pierwsza jazda: BMW 2 Active Tourer - minivan lubiący zakręty (WIDEO)
Dotychczas BMW kojarzyło się z szybkimi limuzynami, pięknymi coupe, czy ekskluzywnymi kabrioletami. Teraz dołącza do nich Active Tourer. Nie dość, że minivan, to jeszcze z przednim napędem.
Pierwsza jazda: BMW 2 Active Tourer - minivan lubiący zakręty (WIDEO)
Pierwsza jazda: BMW 2 Active Tourer - minivan lubiący zakręty (WIDEO)

BMW serii 2 Active Tourer to pierwszy w historii marki samochód należący do segmentu MPV (ang. multi-purpose vehicle). Bawarski producent długo czekał na wprowadzenie do sprzedaży swojego minivana, chociaż Mercedes-Benz - jeden z głównych konkurentów w klasie premium - oferuje klasę B już od dziesięciu lat.

Przestronne wnętrze, spory bagażnik

Bryła nadwozia Active Tourera jest typowa dla "MPV-ek", jednak projektanci nie zapomnieli o charakterystycznych detalach kojarzących się od zawsze z BMW. "Nerki", czyli atrapa chłodnicy oraz zachodzące aż na błotniki reflektory to podstawa kanonu wyglądu współczesnych "beemek".

Z tyłu uwagę zwracają sporej wielkości lampy, które - tak jak i w innych modelach BMW - mają kształt litery L.

Na przednich fotelach znajdziemy sporą ilość miejsca i nawet wyżsi kierowcy nie będą mieli problemów ze znalezieniem odpowiedniej dla siebie pozycji. Oczywiście deskę rozdzielczą nachylono ku kierowcy, bo to on jest tutaj najważniejszy. Także co do jakości materiałów i ich spasowania, nie mamy żadnych zastrzeżeń.

Na środku deski rozdzielczej znajduje się montowany fabrycznie kolorowy wyświetlacz o przekątnej sześciu i pół cala. Wyświetlane informacje z nawigacji, czy systemu audio przełącza się kontrolerem iDrive umieszczonym po prawej stronie dźwigni zmiany biegów.

Standardowo BMW serii 2 Active Tourer posiada też elektryczny hamulec postojowy oraz przełącznik właściwości jezdnych, który w tym modelu przeniesiony został na dolną część konsoli środkowej.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii BMW serii 2 Active Tourer

Pierwsza jazda: BMW 2 Active Tourer - minivan lubiący zakręty (WIDEO)
Pierwsza jazda: BMW 2 Active Tourer - minivan lubiący zakręty (WIDEO)

Na kanapie zmieści się bez żadnego uszczerbku na komforcie dwoje dorosłych pasażerów, którzy będą mieli wystarczającą ilość przestrzeni nad głowami i w okolicy kolan. Dla trzech osób będzie już ciasno, chyba, że zasiądą tam nastoletni pasażerowie.

Pod względem pojemności bagażnika BMW serii 2 Active Tourer też nie wypada źle. Kufer mieści standardowo 468 litrów, a po złożeniu oparć kanapy (w układzie 40/20/40) mamy do dyspozycji już 1510 litrów.

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii BMW serii 2 Active TourerBMW serii 2 Active Tourer - bagażnik

Konkurencyjny Mercedes-Benz klasy B ma do zaoferowania nieco większą przestrzeń bagażową (486 i 1545 litrów po rozłożeniu siedzeń).

Pierwsze BMW z napędem na przód 

Active Tourer, z typoszeregu F45, to nie tylko pierwszy minivan BMW, ale też pierwszy model tej marki z napędem na przednie koła.

Rewolucja, zdrada wspaniałej tradycji, czy może znak czasów? Motoryzacyjni puryści pewnie będą mieli na ten temat pewnie sporo do powiedzenia, chociaż przypomina to trochę sytuację z 1999 roku. Wtedy to zadebiutowała pierwsza generacja „X5-ki" – modelu, który rozpoczął karierę bawarskiej marki w segmencie SUV-ów. Po 15 latach niemiecki koncern sprzedał ponad 3,3 miliona aut z rodziny X, w skład której wchodzi dzisiaj aż pięć modeli.

Zobacz też: BMW X5 F15 - powrót króla (WIDEO, ZDJĘCIA) 

Obecnie w gamie silnikowej BMW serii 2 Active Tourer znajdują się trzy turbodoładowane jednostki napędowe. Najsłabsza z nich to trzycylindrowy benzyniak o mocy 136 KM oznaczona jako 218i.

Najmocniejszą wersją jest 225i, którą napędza czterocylindrowy silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 231 KM. Właśnie autem z takim motorem pod maską mieliśmy okazję jeździć. Co do osiągów (sprint od 0 do 100 km/h w 6,6 sek., Vmax-240 km/h) chyba nikt nie powinien narzekać, ale podczas jazdy w górskim terenie 2-litrowy silnik potrzebował ponad spalić ponad 10 litrów na "setkę", co nie jest rewelacyjnym osiągnięciem.

Jak na razie jedyną dostępną jednostką wysokoprężną jest wersja 218d. Ta czterocylindrowa konstrukcja o pojemności 1995 ccm osiąga 150 KM.

W niedalekiej przyszłości w ofercie pojawić się ma jeszcze wersja 220i/190 KM oraz 220d/190 KM i 216d/116 KM, a już w listopadzie także napęd na cztery koła xDrive.

Dobrze się prowadzi, ale...

Świetne właściwości jezdne to wspólna cecha wszystkich samochodów z biało-niebieskim logo przedstawiającym kręcące się śmigło samolotu. Nie inaczej jest w przypadku minivana BMW.

Przednionapędowa "beemka", dzięki kompaktowym gabarytom dobrze radzi sobie na wąskich i krętych drogach, a bardziej ambitni kierowcy docenią nieźle zestrojone zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy i fabrycznie montowaną elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego.

Jak już wspomnieliśmy podczas prezentacji jeździliśmy wersją 225i z fabrycznie montowaną 8-biegową przekładnią Steptronic. Już po krótkiej chwili można wyczuć, że nie jest to skrzynia niemieckiej firmy ZF stosowana w innych modelach "beemek". Ta w minivanie została dostarczona przez japońską firmę Aisin i jej działanie pozostawia nieco do życzenia. Dopiero po załączeniu trybu Sport przekładnia zaczyna pracować tak jak powinna, bez zbędnego oczekiwania na redukcję.

Cennik i konkurencja

Katalogowe ceny za podstawowy model BMW 218i Active Tourer zaczynają się od 108 900 złotych. W tej cenie otrzymamy pojazd wyposażony m.in. w manualną klimatyzację, 16-calowe obręcze te stopów lekkich, centralny zamek z pilotem, czy komputer pokładowy.

Lista wyposażenia dodatkowego obejmuje również długą listę systemów bezpieczeństwa i urządzeń zwiększających komfort użytkowania. Do pierwszej grupy należy np. Driving Assistant ostrzegający przed zjechaniem z pasa ruchu i kolizją (dopłata 3 275 zł), a do drugiej zaliczyć można Pakiet Convenienceobejmujący automatycznie otwieraną i zamykaną klapę tylną (ekstra 3 275 zł). 

Co ciekawe Active Tourer jest pierwszym minivanem, który można zamówić z opcjonalnym systemem Head Up (wchodzi w skład pakietu "System nawigacyjny Plus"za 10 874 zł).

Pierwsza jazda: BMW 2 Active Tourer - minivan lubiący zakręty (WIDEO)
Pierwsza jazda: BMW 2 Active Tourer - minivan lubiący zakręty (WIDEO)

Przekazuje on kierowcy najważniejsze informacje, jak na przykład aktualna prędkość jazdy, czy komunikaty nawigacji. 

Główny konkurent, czyli Mercedes-Benz B180 w bazowej wersji i ze 122-konnym benzynowym silnikiem kosztuje podobnie jak Active Tourer, bo 107 000złotych.

Plusy:

- świetna jakość materiałów i solidne wykończenie,

- bardzo dobre właściwości jezdne,

- długa lista wyposażenia dodatkowego,

Minusy:

- przekładnia automatyczna Steptronic,

- tylko manualna klimatyzacja w standardzie,

BMW 225i Active Tourer - dane techniczne:

Nadwozie: minivan 5-miejscowy
Zespół napędowy: R4, pojemność 1998 ccm, turbodoładowany silnik benzynowy
Moc i moment obrotowy: 231 KM przy 4 750-6 000 obr./min  ; 350 Nm przy 1250 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: 8-biegowa, automatyczna; na koła przednie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 6,6 sek.
Prędkość maksymalna: 240 km/h
Średnie spalanie: 5,8-6,0 l/100 km
Wymiary w mm (dł./wys./szer./roz. osi): 4342/1586/1800/2670
Cena auta w wersji Advantage: 154 900 zł 

Karol Biela

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty