Pierwsza jazda: Audi A6 Allroad quattro - zabawa w off road (FOTO)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Audi A6 Allroad quattro - zabawa w off road (FOTO)
Pierwsza jazda: Audi A6 Allroad quattro - zabawa w off road (FOTO)
Audi wprowadziło na polski rynek nowe A6 Allroad quattro. Firma twierdzi, że można nim pokonywać bezdroża. Można, byle nie były zbyt grząskie.
Pierwsza jazda: Audi A6 Allroad quattro - zabawa w off road (FOTO)
Pierwsza jazda: Audi A6 Allroad quattro - zabawa w off road (FOTO)

Trzecia generacja Audi A6 Allroad quattro kontynuuje tradycje modeli z lat 2000 i 2006. Jednocześnie bardzo mocno rozwijając poziom komfortu i nowych technologii. Nowe Audi A6 Allroad w niewielkim stopniu może mierzyć się z terenówką. Za to przewyższa niejeden samochód z segmentu klasy wyższej.

Tak jak poprzednicy Audi A6 Allroad quattro bazuje na modelu A6 Avant, czyli kombi i jaka na razie jest ostatnim punktem odnawiania całej rodziny A6 (po limuzynie i A6 Avant nowej generacji).

Nowe Audi A6 Allroad quattro ma 4940 mm długości, 1898 mm szerokości i 1474 mm wysokości. Od swojego poprzednika jest dłuższe o sześć milimetrów, szersze o 36 mm i wyższe o 13 mm. Odległość pomiędzy osiami samochodu zwiększyła się o 72 mm, a zwis przedni jest krótszy o 77 mm.

Większa część karoserii została wykonana z aluminium. Od modelu Audi A6 Avant auto różni się m.in. szerszymi błotnikami, prześwitem większym o 6 cm oraz wykonaną ze stali osłoną podwozia z przodu i z tyłu. Rozwiązania te podkreślają terenowy styl samochodu.

Przód to charakterystyczna dla Audi, potężna osłona chłodnicy singleframe z pionowymi, chromowanymi listwami. Dwie nieco spłaszczone rury wydechowe, których końcówki wkomponowano w aluminiową osłonę tylnego zderzaka oraz wzmocnione relingi dachowe dopełniają offroadowy wygląd samochodu.

Śladem A6

Wnętrze Audi A6 Allroad quattro jest równie komfortowe jak w limuzynie A6 i A6 Avant. Szeroka deska rozdzielcza podkreśla elegancką architekturę wnętrza. Może być wykończona drewnem lub aluminium. Na szczycie centralnej konsoli zamontowano wysuwany monitor systemu sterowania i informacji Multi Media Interface (MMI). System wspomaga kierowcę w kontroli nad bezpieczeństwem jazdy.

Powrócono do okrągłych zegarów (w poprzednim modelu kształtem przypominały one krople wody). Wszystkie detale znajdujące się we wnętrzu wyrażają staranność, z jaką Audi buduje samochody. Natomiast diodowe oświetlenie kabiny nadaje wnętrzu lekko futurystyczny charakter.

Bagażnik o regularnym kształcie ma pojemność 567 litrów

Trzy diesle i jedna benzyna

Audi A6 Allroad quattro trzeciej generacji wchodzi na rynek z czterema silnikami V6 do wyboru - jednym benzynowym TFSI i trzema wysokoprężnymi TDI. Wszystkie jednostki są turbodoładowane, zasilane bezpośredniem wtryskiem i są wyposażone w system start-stop i mają trzy litry pojemności.

Jedyny benzyniak w tym gronie ma moc 310 KM i wytwarza moment obrotowy 440 Nm. Jak podaje producent, samochód wyposażony w tę jednostkę od 0 do 100 km/h przyspiesza w ciągu 5,9 sekundy, a prędkość jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Na 100 km zużywa średnio 8,9 litra paliwa.

 

Nowoczesny silnik 3.0 TDI dostępny jest w trzech wersjach – 204 KM, 245 KM i 313 KM. Moment obrotowy wynosi odpowiednio: 450, 580 i 650 Nm.

W najsłabszej wersji silnik rozpędza samochód od 0 do 100 km/h w czasie 7,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 223 km/h. Średnie spalanie to 6,1 litra na 100 km.

Audi A6 allroad z silnikiem TDI o mocy 245 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy. Jego maksymalna prędkość to 236 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,3 litra na 100 km.

Najmocniejsza jednostka napędowa - 3.0 TDI o mocy 313 KM - to konstrukcja biturbo, czyli z dwiema turbosprężarkami. Samochód z tą jednostka przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 5,6 sekundy, zaś prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,7 litra na 100 km.

Wszystkie silniki współpracują z automatycznymi skrzyniami biegów. 3.0 TFSI oraz TDI o mocy 204 KM i 245 KM są wyposażone w sportowe przekładnie siedmiobiegowe S tronic. Silnik TDI o mocy 313 KM korzysta z ośmiostopniowej przekładni tiptronic.

Quattro mechaniczne

 

Stały napęd na cztery koła quattro pracuje mechanicznie, dzięki czemu system natychmiast reaguje na zmieniające się warunki jazdy.

Samoblokujący, umieszczony centralnie mechanizm różnicowy kieruje 60 procent momentu obrotowego na oś tylną, a 40 procent na oś przednią. Gdy na jednym z kół występuje poślizg, większa część momentu napędowego jest przekazywana na drugą oś. Do 70 procent siły napędowej może przepływać do osi przedniej, do 85 procent do osi tylnej.

Jak informuje producent, napęd quattro współpracuje z selektywnym sterowaniem rozdziałem momentu na poszczególne koła. Inteligentne oprogramowanie rozpoznaje sytuacje i reaguje, gdy jednemu z kół wewnętrznych, podczas szybkiej jazdy na zakrętach, grozi utrata przyczepności. W tym przypadku koło zostaje lekko przyhamowane, praktycznie niezauważalnie – w ten sposób prowadzenie jest płynniejsze.

Zobacz także: Testujemy: Audi A1 1.4 TSI - małe auto z wysoką ceną

W opcji jest dostępny sportowy mechanizm różnicowy. Podczas dynamicznej jazdy rozdziela on moc między koła tylnej osi w sposób aktywny za pomocą dwóch planetarnych przekładni przyspieszających. Taki układ przydaje się podczas szybkiej jazdy na zakrętach.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej Audi A6 Allroad quttro jeździliśmy wersją z silnikiem benzynowym. Już na ulicach w mieściesamochód wykazuje sprinterskie predyspozycje. Jednak ciekawsze wrażenia czekają na krętych drogach. Można odnieść wrażenie, że auto jedzie jak po szynach. Nie ma mowy o myszkowaniu po jezdni czy wychyłach nadwozia. Nie ma ani nad-, ani podsterowności.

A skoro Audi A6 ma w nazwie słoto „allroad” (na wszystkie drogi), sprawdziliśmy też jego możliwości terenowe. Ale jeżdżąc po wertepach nie przesadzajmy – to nie terenówka. Uważać trzeba przede wszystkim na grząskiej nawierzchni (błoto, głęboki piach), bo bez wspomagania w postaci opon terenowych i blokady międzyosiowej system quattro może sobie nie poradzić.

Natomiast zaskoczeniem było dla nas, że auto bez problemu przejechało drogę z głębokimi koleinami i nie zawisło na podwoziu. To zasługa systemu Adaptive Air Suspension, czyli regulowanego, pneumatycznego zawieszenia, które jest w standardzie. Od razu włączyliśmy skrajny tryb lift, który zapewnia największy prześwit pod podwoziem - 240 mm (większość SUV-ów ma 200 mm).

Bogato wyposażony i drogi

Samochód, tradycyjnie dla Audi, jest bardzo bogato wyposażone. Z zakresu bezpieczeństwa w standardzie są m.in. poduszki powietrzne czołowe oraz boczne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne dla dwóch rzędów siedzeń, a także ABS z rozdziałem siły hamowania EBV oraz ESP. Ponadto standardowo montowany jest system ASR oraz elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS.

Niestetty, za nowoczesną technikę, bogate wyposażenie, komfort, jakość wykonania i za markę, trzeba dużo zapłacić. Wyjściowa cena Audi A6 Allroad quattro to 263500 zł. Tyle kosztuje wersja z silnikiem 3.0 TDI 204 KM. Najdroższa jest z wersja z najmocniejszym turbodieslem 313 KM. W tym przypadku cena wynosi 284700 zł.

Plusy
napęd quattro
bogate wyposażenie
mocne silniki

Minusy
wysokie ceny
problemy na grząskiej nawierzchni

Audi A6 Allroad 3.0 TFSI – dane techniczne
Nadwozie: pięciomiejscowe kombi
Silnik: benzynowym turbodołądowany, 6 cyl., 24V, pojemność 2995 ccm
Moc i moment obrotowy: 310 KM przy 5500 obr/min; 440 Nm przy 2900 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 7-biegowa; napęd na obie osie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 5,9 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 11,8/7,1/8,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozt. osi): 4940/1532/1898/2905 mm
Masa i poj. bagażnika: 1855 kg, 565 l
Cena auta testowego: 377890 zł

 

Wojciech Frelichowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie