Audi A3 do tej pory było reprezentowane w dwóch wersjach: trzy- i pięciodrzwiowej. Teraz niemiecka marka postanowiła powalczyć na wielkim rynku kompaktowych sedanów. Oczywiście chodzi o auta z tzw. klasy premium, czyli z bogatszym wyposażeniem i w szykowniejszym wykonaniu, no i odpowiedniej cenie.
Sedan jak coupe.
Zazwyczaj kompaktowe sedany nie są samochodami o wybitnej stylistyce. W przypadku Audi A3 jest jednak inaczej. To auto naprawdę może się spodobać i jest chyba najciekawsze z całej aktualnej gamy A3.
Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć
Nadwozie, choć czterodrzwiowe, zaprojektowano w stylu coupe. Płaska powierzchnia dachu kończy się słupkiem C, który w elegancki sposób schodzi na boki karoserii. Po bokach pojazdu przebiega ostro zarysowane przetłoczenie, a wnęki kół wyraźnie wysunięto na zewnątrz.
Charakterystycznym elementem przodu pojazdu – jak w przypadku każdego Audi – jest osłona chłodnicy singleframe. Wyrazisty, poziomy kontur zderzaka oraz duże wloty powietrza podkreślają szerokość tego modelu.
Kabina w znanym stylu
Wnętrze jest niemal w tym samy stylu, jak wersje trzy- i pięciodrzwiowe. M.in. deska rozdzielcza jest taka sama. Podobać mogą się duże, okrągłe nawiewy, listwy dekoracyjne z trójwymiarowym efektem i elegancki panel klimatyzacji.
W bogatszych wersjach jej centralnym elementem jest system nawigacji GPS i informacji pokładowej, którego głównym elementem jest monitor LCD wysuwany z deski rozdzielczej. Pokrętło, służące do obsługi tego zestawu znajduje się na tunelu pomiędzy przednimi fotelami.
W przedniej części kabiny nie można narzekać na brak miejsca. Ponadto wygodną pozycję zapewniają komfortowe fotele. Z tyłu jest trochę ciaśniej, ale i tak jest więcej miejsca, niż w trzydrzwiowym Audi A3.
Bagażnik – ważny wyróżnik wersji sedan – ma pojemność 425 litrów. Wnętrza kufra nie zakłócają nadkola, ani inne elementy konstrukcji samochodu.
Jakie silniki?
Na początek audi A3 Limousine będzie dostępne w czterech wersjach silnikowych. Pod maską auta będzie się mógł znaleźć jeden z trzech benzynowych silników TFSI - 1,4 l (125 KM), 1,4 (140 KM), 1,8 (180 KM) i jedna jednostka wysokoprężna TDI – 2,0 l (150 KM). Wszystkie silniki są bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem.
Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć
Nowością jest technika cylinder on demand (COD) zastosowana w silniku 1.4 TFSI. Dzięki niej, przy niskich obciążeniach podczas jazdy, można odłączyć dwa cylindry.
Zależnie od rodzaju silnika, auto jest wyposażone w przekładnię manualną lub automatyczną S tronic. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów, w połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, ma funkcję wolnego biegu redukującą zużycie paliwa. Za kilka miesięcy auto będzie też dostępne ze stałym napędem na cztery koła quattro.
Wrażenia z jazdy audi A3
Podczas prezentacji prasowej audi A3 Limousien wypróbowaliśmy to auto z silnikiem 2.0 TDI. Po uruchomieniu motoru jest on ledwie słyszalny w kabinie, a i podczas jazdy hałas, jaki dobiega spod maski jest łagodny dla uszu.
Moc 150 koni dla auta kompaktowego jest w sam raz. Istotniejsze jest to, że wysoki moment obrotowy 320 Nm jest osiągany już przy 1750 obr./min. Oznacza to, że pojazd żwawo przyspiesza na każdym biegu.
Słowa uznania należą się zawieszeniu (kolumny McPhersona z przodu, czterowahaczowa oś tylna), dzięki któremu samochód gładko pokonuje nierówny bruk, a w ostrych zakrętach przechyla się tylko nieznacznie. W sukurs idzie precyzyjny układ kierowniczy, który nie pozwala przednim kołom na niekontrolowane harce.
Co prawda osoby lubiące wygodę mogą trochę narzekać na zawieszenie o utwardzonej charakterystyce. Jednak dzięki temu auto zachowuje się przewidywalnie.
Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć
Wersja sedan jest o 145 mm dłuższa od hatchbacka, co przekłada się na nieco lepszy rozkład masy i stabilniejsze zachowanie pojazdu na zakrętach. Układ kierowniczy stworzono do szybkiej jazdy. Dobrze wyważone proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia dają poczucie bezpieczeństwa.
Cennik i wyposażenie
Audi A3 Limousine jest bardzo dobrze wyposażone pod względem bezpieczeństwa. Ma m.in. poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszkę kolanowa kierowcy oraz boczne poduszki powietrzne połączone z kurtynowymi.
Seryjny jest też system wspomagania awaryjnego hamowania samochodu, ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD), system zapobiegający poślizgowi kół (ASR) oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC.
Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć
W podstawowym wyposażeniu są również m.in.: klimatyzacja, regulacja wysokości przednich foteli, komputer pokładowy, system audio, elektryczne regulowane szyby boczne i lusterka. Wyjściowa cena Audi A3 Sportback to 99700 zł za wersję z silnikiem benzynowym 1.4 TFSI 125 KM. Natomiast najtańsza wersja z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI kosztuje 116000 zł.
Plusy
Atrakcyjna sylwetka
Nowoczesna technologia
Prestiż marki
Minusy
Wysokie ceny
Wąska kanapa z tyłu
Audi A3 2.0 TDI – dane techniczne
Nadwozie: sedan
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 3500 obr./min; 320 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,7 s
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,2/3,5/4,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4456/1416/1796/2637 mm
Masa i poj. bagażnika: 1315 kg, 425 l
Cena auta testowego: b.d.
Wojciech Frelichowski
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?