Pierwsza jazda: Audi A1 Sportback - miejski sprinter (film)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Audi A1 Sportback - miejski sprinter (film)
Pierwsza jazda: Audi A1 Sportback - miejski sprinter (film)
Audi wprowadziło do Polski model A1 Sportback. To pięciodrzwiowa wersja auta, które na naszym rynku jest obecne od lata 2010 roku.
Pierwsza jazda: Audi A1 Sportback - miejski sprinter (film)
Pierwsza jazda: Audi A1 Sportback - miejski sprinter (film)

Audi A1 w obu wersjach pretenduje do segmentu miejskich auta typu premium, czyli oferujących wyższy standard wykończenia i wyposażenia niż przeciętny pojazd z tej grupy. Wyższy poziom oznacza też wyższą cenę.

Auto powstało na bazie Volkswagena Polo (Audi należy do koncernu Volkswagen). Jednak konstrukcja została całkowicie przeprojektowana. Zastosowano też komponenty lepszej jakości.

 

Styl zachowany

Stylistycznie Audi A1 Sportback niewiele różni się od wersji trzydrzwiowej. Nawet długość obu odmian jest taka sama – 3,95 m. Z przodu dominuje osłona chłodnicy singleframe ze ściętymi górnymi narożnikami. W światłach do jazdy dziennej oraz w światłach tylnych wykorzystano diody, co w miejskim ruchu od razu wyróżnia to auto pośród innych.

Linia boczna charakteryzuje się wyraźnie zaznaczonym łukiem dachu, tylnym słupkiem C w stylu coupe oraz z dużymi nadkolami. W tej perspektywie widać drugą parę drzwi bocznych, podstawowy wyróżnik Sportbacka.

Na życzenie łuk dachu, dach oraz spojler dachowy mogą być polakierowane w jednym z trzech kolorów kontrastowych. Audi oferuje dla A1 Sportback 12 kolorów lakierów, wśród nich pomarańczowy Samoa, przeznaczony tylko dla tego modelu.

Kabina dla czterech lub pięciu

Audi A1 w obu wersjach jest przeznaczone dla czterech osób. Ale na życzenie, i to bez dopłaty, kabina może być pięciomiejscowa. Wtedy tylna kanapa zamiast schowka pośrodku ma siedzisko.

Deska rozdzielcza ma przypominać skrzydło samolotu, a cztery okrągłe wyloty powietrza mają przywodzić na myśl jego silniki. Pomysł ciekawy, a wykonanie całości jest perfekcyjne. Do tego jakość zastosowanych materiałów jest wysokiej próby. Jak twierdzi producent są one takie same, jak we flagowym Audi A8. Ciekawostką jest oświetlenie wnętrza, w którym zastosowano diody LED.

Zobacz też: Testujemy: Audi A1 1.4 TSI - małe auto z wysoką ceną

Obok dwóch linii wyposażenia (Attraction i Ambition) producent oferuje w opcji pakiet media style, obejmujący multimedia. Topowym elementem jest system MMI Navigation plus wzorowany na rozwiązaniach stosowanych w modelach Audi wyższych klas, np. otwierany monitor na desce rozdzielczej, który obrazuje różne fukcje samochodu oraz przekazuje obraz nawigacji.

Silniki i S tronic

Dla Audi A1 Sportback oferowane są trzy silniki benzynowe TFSI i trzy silniki wysokoprężne TDI o mocy od 86 KM do 185 KM. Wszystkie jednostki są czterocylindrowe i zbudowane zgodnie z zasadą downsizingu, czyli mają małą pojemność, ale za to jest doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.

Podstawowy silnik benzynowy 1.2 TFSI ma moc 86 KM. Jak twierdzi producent, specjalny system zarządzania temperaturą wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa: 5,1 l na 100 km.

Dwa kolejne benzyniaki TFSI mają pojemność 1.4 litra i występują w dwóch zakresach mocy: 122 KM oraz 185 KM. W tej mocniejszej wersji silnik doładowywany jest przez kompresor oraz turbosprężarkę. Efekt: przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 227 km/h.

Nowością w A1 Sportback jest silnik 1.4 TFSI o mocy 140 KM. Z danych technicznych wynika, że przyspieszenie trwa 8,1 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 212 km/h, a średnie zużycie paliwa to 4,7 litra na 100 km.

W tej jednostce zastosowano technologię „cylinder on demand” (cylinder na żądanie), która jest rozwinięciem systemu Audi valvelift, który zmienia skok zaworów. Nowa technologia przy niższym i średnim obciążeniu oraz w fazie toczenia się wyłącza drugi i trzeci cylinder. Prędkość obrotowa musi wynosić między 1400 a 4000 obr./min. Gdy tylko kierowca naciśnie mocniej pedał gazu, odłączone cylindry zaczynają pracować. Procesy przełączania trwają 13 do 36 milisekund.

Również w dwóch zakresach mocy – 90 KM i 105 KM – występuje silnik wysokoprężny TDI o pojemności 1,6 litra. W obu wersjach z manualną skrzynią biegów spalanie wynosi średnio 3,8 litra na 100 km.

Nowym turbodieslem w tym modelu jest jednostka 2.0 TDI o mocy 143 KM, która przyspiesza A1 Sportback do 100 km/h w 8,5 sekundy, a jej średnie zużycie paliwa wynosi 4,1 litra na 100 km.

Silniki konfigurowane są z pięcio- lub sześciobiegowymi przekładniami manualnymi. Natomiast z benzynowym silnikiem 1.4 o mocy 122 KM współpracuje dwusprzęgłowa, siedmiobiegowa skrzynia S tronic. Zaletą tej przekładni jest możliwość zmiany biegów automatycznie lub manualnie (w opcji także dźwigienkami na kierownicy). W wersji z silnikiem o mocy 185 KM S tronic należy do wyposażenia seryjnego.

Na ulicach miasta

Podczas prezentacji prasowej do jazdy próbnej wybraliśmy Audi A1 Sportback z silnikiem 1.4 TFSI 122 KM, który skonfigurowano z przekładnią S tronic. Moc tej jednostki jest zupełności wystarczająca jak na tak mały i lekki samochód. Dlatego przy ruszaniu spod świateł na skrzyżowaniu auto rusza błyskawicznie.

Jazda z przekładnią S tronic jest nie tylko komfortowa (nie trzeba ręcznie zmieniać biegów), ale również dynamiczna. Producent podaje, że sprint od 0 do setki zajmuje 9 sekund.

Zawieszenie było dość twarde. Dla kierowcy to zaleta, bo samochód lepiej trzyma się drogi, ale pasażerowie mogą narzekać. Kiedy testowaliśmy Audi A1 w wersji trzydrzwiowej odczuwalna była jego lekka podsterowność, wynikająca zastosowania belki skrętnej w tylnym zawieszenie, Tej tendencji nie stwierdziliśmy w wersji Sportback, ale autem jeździliśmy tylko w mieście, gdzie trudno o rozwinięcie dużych prędkości. Za to zwrotność jest godna podziwu, w czym zasługa precyzyjnego układu kierowniczego.

Ceny Audi A1 Sportback zaczynają się od 69500 zł (wersja Attraction 1.2 TSI), czyli kwoty, za którą można kupić model klasy średniej. Dlatego sam producent określił, że docelową grupą klientów mają być młode osoby z grubym portfelem lub posiadacze większych modeli Audi, którzy poszukują drugiego samochodu dla członka rodziny.

Plusy
- atrakcyjna stylistyka
- bogate wyposażenie
- nowoczesna technologia

Minusy
- wysoka cena
- utwardzone zawieszenie

Audi A1 1.4 122 KM Ambition – dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback, czteromiejscowy
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1390 ccm
Moc i moment obrotowy: 122 KM przy 4000 obr/min; 200 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: 7-stopniowy S tronic, napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 9,0 s
Prędkość maksymalna: 203 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,5/4,6/5,3 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 3954/1416/1740/2469 mm
Masa własna : 1100 kg,
Pojemność bagażnika: 270 l (920 l)
Cena auta testowego: brak danych

Wojciech Frelichowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty