Pieniędzy na remonty i budowę dróg w Polsce stale brakuje. Tym większe emocje wywołały informacje o możliwym niewykorzystaniu części środków przyznanych na ten cel przez Unię Europejską.
Na lata 2000 - 2006 w ramach Funduszu ISPA i Funduszu Spójności (zastąpił ISPA po wstąpieniu Polski do Wspólnoty) otrzymaliśmy od UE 1 mld 693 mln euro na inwestycje w sektorze transportu. Początkowo kwota miała być niższa o 112 mln euro, ale w efekcie złożonych aplikacji i podpisanych decyzji udało się ja zwiększyć.
Zdaniem przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wykluczona jest sytuacja, w której jakakolwiek część tych pieniędzy miałaby przepaść.
- Polska dobrze wykorzystuje środki pomocowe Unii Europejskiej przeznaczone na drogi. W każdym z funduszy, z których współfinansowana jest budowa nowych dróg lub przebudowa istniejących, poziom zaawansowania jest odpowiednio wysoki i wskazuje, że nie ma zagrożenia utraty tych środków - powiedział podczas konferencji prasowej Zbigniew Kotlarek, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
Wskazał jednocześnie na trudności w wykorzystywaniu unijnych środków: długotrwałe i rozbudowane procedury wdrażania projektów, możliwość wielokrotnego odwoływania się od decyzji przetargowych, co opóźnia rozpoczęcie inwestycji, przepisy dotyczące ochrony środowiska uniemożliwiające odwlekające w czasie rozpoczęcie prac.
Zdaniem dyrektora Kotlarka nie przyczyni się to ostatecznie do niewykorzystania pieniędzy z UE.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?