Piękno zabytków

(mp)
50. rocznica reaktywowania warszawskiego Muzeum Techniki stała się okazją do zorganizowania w dniach 21 – 22 maja Festiwalu Zabytków Motoryzacji.

50. rocznica reaktywowania warszawskiego Muzeum Techniki stała się okazją do zorganizowania w dniach 21 - 22 maja Festiwalu Zabytków Motoryzacji.

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

 

Podczas imprezy zaprezentowano nie tylko wytwarzane kiedyś seryjnie pojazdy, ale i auta przewidziane do produkcji, a zachowane w zbiorach Muzeum Techniki m.in. WSK Meduzę i Warszawę 210. Można było podziwiać samochody z okresu przed- i powojennego produkcji polskiej, europejskiej i amerykańskiej. Nie zabrakło też zabytkowych motocykli. Właściciele pojazdów wystąpili w strojach z epoki, co dodawało festiwalowi kolorytu. Zachwyt zwiedzających budziły

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

nie tylko Fordy, BMW czy Mercedesy, ale i poczciwe Syrenki czy Fiaty 125p.

 

Niespodzianką był przechowywany dotychczas w magazynach muzeum Cadillac zakupiony w 1934 r. przez rząd RP specjalnie dla marszałka Józefa Piłsudskiego. Historia samochodu nie jest do końca znana. Najprawdopodobniej został wyłowiony z rzeki. Dotychczas pojazd nie został poddany renowacji. Pokazano także Fiata 125p, który w 1973 r. pobił trzy światowe rekordy prędkości na dystansie 25 tys. km, 25 tys. mil i 50 tys. km. Dużym zainteresowaniem cieszył się Ford T - pierwszy samochód produkowanym seryjnie. Z taśm montażowych zjechało ponad 15 mln sztuk aut.

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

 

- Ten konkretny egzemplarz powstał w 1916 r. Sprawdziliśmy to po numerach silnika. Jednostka napędowa ma cztery cylindry. Z pojemności 2,9 l osiąga 22 KM. Wadą jest duże zużycie paliwa, chociaż tak do końca nie udało nam się sprawdzić, ile ono wynosi. Pojazd nie jest na tyle sprawny technicznie, aby ruszać nim w dłuższe trasy. Kiedyś wlaliśmy 5 l paliwa i przejechaliśmy niecałe 2,5 km. W aucie nadal jest wiele do zrobienia. Dotychczas odrestaurowaliśmy nadwozie - blachy, dach i siedzenia. Mamy problem z częściami. Niedawno zepsuła nam się sprężyna w rozruszniku. Koszt wykonania identycznej z oryginalną wynosi 500 zł. Nie stać nas na takie wydatki, więc poradziliśmy sobie inaczej. Część wykonano jedynie na podobieństwo za dużo mniejsze pieniądze, ale działa i to jest najważniejsze. Także aparat zapłonowy nie jest oryginalny. Po zatarciu poprzedniego nie udało nam się znaleźć zamiennika, a sprowadzenie jakiegoś z USA byłoby zbyt drogie. Wykorzystaliśmy więc aparat z "malucha". Chodzi nam o to, aby samochód jeździł, a nie stał w garażu - stwierdza Bartłomiej Głuśniewski, członek FSO AutoKlubu

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

współorganizatora imprezy.

 

Festiwalowi towarzyszyła pierwsza runda Okręgowych Mistrzostw Polski Samochodów Zabytkowych. W rajdzie uczestniczyły 23 załogi. Odbył się także konkurs elegancji, którego zwycięzcą zostało BMW-Dixi z 1929 r.

- To jeden z pierwszych egzemplarzy produkowanych pod skrzydłami BMW, które w roku 1928 kupiło fabrykę Dixi wytwarzającą na angielskiej licencji małolitrażowego Austina Seven. Samochód ma silnik 4-cylindrowy o pojemności 750 cm3
rozwijający moc 15 KM i współpracujący z 3-biegową skrzynią. Auto w tym roku zostało odnowione. Niemal wszystkie elementy są oryginalne - mówi Apolinary Bartnicki, właściciel Dixi.

 

Usatysfakcjonowani festiwalem byli także najmłodsi fani motoryzacji. Nagrodą w zorganizowanym dla nich konkursie plastycznym była przejażdżka samochodem marki Adler, jednym z dwóch najstarszych pojazdów znajdujących się w Polsce.

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha: Mercedes 170 z 1937 r.
Fot. M.Pobocha: Mercedes 170 z 1937 r.
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty