Pewny rozruch każdego dnia

(opr)
Od rozpoczęcia produkcji seryjnej pomp wtryskowych w 1927 roku, Bosch jest wiodącym producentem i dostawcą innowacyjnych technologii do systemów Diesla.

 

Obecnie elektroniczne sterowane silniki Diesla z wysokociśnieniowymi systemami wtryskowymi Boscha montowane są we wszystkich typach pojazdów - od małych aut miejskich, poprzez samochody użytkowe, maszyny budowlane, statki i coraz częściej auta wyścigowe. Oferują one dynamiczną i komfortowa prace silnika, charakteryzują się niskim zużyciem paliwa i znacznie ograniczają emisję spalin.

 

Ceramiczne świece Duraterm

 

Trzonem aktualnej oferty świec żarowych Boscha są wysoko wydajne świece Duraterm. Technologia ta wprowadzona została na rynek w początkach lat 90, a jej główną zaletą jest zastosowanie samoregulującego się elementu grzejnego. Element regulacyjny spirali grzejnej wykonany jest ze specjalnego, opatentowanego przez firmę Bosch stopu kobaltowo-żelaznego.

Pewny rozruch każdego dnia

Przy zastosowaniu takiego materiału opór elektryczny podnosi się wraz z rosnącą temperaturą znacznie szybciej niż w przypadku standardowo używanego do tego celu niklu. Temperatura pracy świecy podczas dogrzewania zostaje w ten sposób samoczynnie ograniczona. Wykluczone jest zatem przepalenie się spirali grzejnej przy podwyższonym napięciu lub zbyt długi czas żarzenia. Dzięki nowoczesnej technice żarzenia - świece Duraterm osiągają 850 stopni Celsjusza już w 4 sekundy.

 

Konstrukcja dostępnych w wielu wariantach świec żarowych Duraterm, jest za każdym razem optymalnie dostosowana do komór spalania silników z komorą wstępną, silników z komorą wirową czy też silników z wtryskiem bezpośrednim. Wierzchołek świecy jest precyzyjnie umiejscowiony tak, aby nagrzewanie mieszanki paliwowo-powietrznej mogło zawsze przebiegać w optymalnych warunkach.

 

Technologia Duraterm stanowi ciągle jeszcze wyzwanie i punkt odniesienia dla produktów konkurencji, w tym również dla aktualnie wprowadzanych linii produktów. Świece te są szeroko stosowane na wyposażeniu fabrycznym przez wszystkich czołowych producentów silników wysokoprężnych, w tym również azjatyckich.

 

Rozruch w mniej niż 2 sekundy - DuraSpeed

 

W zeszłym roku Bosch wprowadził na pierwsze wyposażenie świece żarowe DuraSpeed, których cechą szczególną jest element grzewczy wykonany z ceramiki oraz elastycznej i formowalnej osłony metalowej. Opatentowana technologia "Flexible Design" zwiększa odporność mechaniczną świecy żarowej, np. w sytuacji nieprawidłowego montażu, kiedy krzywo wkręcony element grzejny może ulec odkształceniu. Pomaga to znacznie ograniczyć ryzyko uszkodzenia świecy, jej pęknięcia lub przegrzania. Dodatkowo, ceramika jest tworzywem, który zapewnia świecom wysoką odporność termiczną oraz długą żywotność.

 

Świece Bosch DuraSpeed zapewniają silnikom Diesla szybszy, cichszy i bardziej ekologiczny rozruch, nawet przy temperaturze minus 28 stopni Celsjusza. Świece nagrzewają się do temperatury 1000 stopni Celsjusza w czasie krótszym niż 2 sekundy. Dzieje się tak głównie dzięki odpowiednio wysokiemu współczynnikowi przewodzenia ciepła zastosowanego tworzywa ceramicznego, a także dzięki napięciu zasilania wynoszącemu 7V, znacznie niższemu od napięcia sieci pokładowej w samochodzie (12V). Aby w możliwie krótkim czasie można było osiągnąć temperaturę wymaganą dla rozruchu silnika, w fazie nagrzewania możliwe jest zasilenie świec wyższym napięciem. Fachowcy mówią w takim przypadku o tzw. "wymuszaniu" nagrzewania (ang. push), co gwarantuje szybki rozruch silnika także przy wyjątkowo niskiej temperaturze otoczenia. Świece DuraSpeed szybko osiągają optymalną temperaturę żarzenia w przypadku zasilania napięciem z sieci pokładowej 12V.

 

Nowe perspektywy

 

Nowe świece żarowe Boscha zapewniają długi czas dogrzewania silnika po uruchomieniu, przy ?temperaturze dochodzącej nawet do 1300 stopni Celsjusza. Pozwala to w znacznym stopniu ograniczyć hałas charakterystyczny dla pracy zimnego silnika, spada również poziom emitowanych zanieczyszczeń. Dalsze dogrzewanie, już po starcie silnika, pomaga w okresowej regeneracji filtra cząstek stałych i zapobiega dymieniu przy zmianie obciążenia silnika schłodzonego w fazie hamowania silnikiem.

 

Wysoka temperatura oraz długi czas dogrzewania nowych świec DuraSpeed otwierają zupełnie nowe perspektywy przed producentami silników i samochodów. Dają one bowiem możliwość stosowania turbosprężarek o niskim stopniu sprężania, większej mocy specyficznej a także obniżają emisję tlenków azotu. Wady turbosprężarek wynikające z zasady działania, czyli gorsze parametry pracy podczas rozruchu i pracy zimnego silnika, można skompensować właśnie dzięki zastosowaniu ceramicznych świec żarowych Bosch.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie