Pewność podczas hamowania

(ad)
Przed montażem nowej tarczy i klocków należy dokładnie oczyścić piastę i ruchome elementy zacisku hamulcowego.
Przed montażem nowej tarczy i klocków należy dokładnie oczyścić piastę i ruchome elementy zacisku hamulcowego.
W samochodach, które znajdują się w okresie gwarancji, przedni układ hamulcowy jest kontrolowany podczas tzw. „małych przeglądów”, czyli co 15 – 20 tys. km.

W samochodach, które znajdują się w okresie gwarancji, przedni układ hamulcowy jest kontrolowany podczas tzw. "małych przeglądów", czyli co 15 - 20 tys. km. Wielu kierowców po zakończeniu gwarancji zapomina o tym i eksploatuje samochód aż do wystąpienia pierwszych niepokojących objawów.

 

Sygnałem ostrzegawczym są zwykle drgania podczas hamowania lub tarcie słyszalne podczas hamowania. Zdarza się, że kierowca odwiedza serwis dosłownie w ostatniej chwili, bo stan hamulców przednich groził poważnym wypadkiem.

Żywotność przednich tarcz hamulcowych i klocków zależy od obciążenia pojazdu, warunków drogowych, w jakich zwykle porusza się pojazd oraz stylu jazdy kierowcy.

Przed montażem nowej tarczy i klocków należy dokładnie oczyścić piastę i ruchome elementy zacisku hamulcowego.
Przed montażem nowej tarczy i klocków należy dokładnie oczyścić piastę i ruchome elementy zacisku hamulcowego.

 

Na zużycie układu hamulcowego wpływ może mieć także rodzaj przekładni biegów - w samochodach z "automatem" producenci stosują zwykle bardziej wydajne hamulce przednie, które mimo wszystko mają prawo zużywać się szybciej. W większości przypadków tarcze hamulcowe popularnych samochodów wytrzymują przebieg od 60 - 90 tys.km, czyli od dwóch do trzech wymian klocków.

 

Oferta AD

W ofercie AD Polska znajdziemy tarcze hamulcowe do większości popularnych modeli samochodów. Tarcze AD są produktem europejskim, stanowią idealne rozwiązanie dla samochodów małych i średniej klasy o typowych mocach silników.

 

Tarcze te nie są najtańszą ofertą na rynku, jednak przy zachowaniu niezbędnego poziomu jakości jest to zrozumiałe. Jeżeli założymy, że w przypadku układu hamulcowego żaden rozsądny kierowca nie wybiera najtańszych części o nieznanej jakości,  oferta AD jest propozycją w sam raz dla zwolenników dobrych cen i najwyższej jakości wyrobów.

W ofercie AD Polska znajduje się także pełna gama klocków hamulcowych, przeznaczonych do samochodów popularnych, eksploatowanych w standardowych warunkach drogowych. Klocki AD - jak wszystkie produkty AD - pochodzą z Europy, co dla wielu kierowców jest dodatkową zachętą do zakupu.

Klocki hamulcowe można wymieniać same. Jeśli montujemy nową tarczę, musimy założyć nowe klocki.
Klocki hamulcowe można wymieniać same. Jeśli montujemy nową tarczę, musimy założyć nowe klocki.

 

Klocki hamulcowe AD zapewniają optymalne połączenie wytrzymałości i efektywności hamowania. Ich cechą szczególną jest konstrukcja, redukująca do minimum poziom pisków. Z uwagi na cenę klocki hamulcowe AD oraz tarcze AD idealnie nadają się do amatorskiego sportu samochodowego, gdzie z założenia kierowcy popularnych aut małej mocy wymieniają eksploatacyjne elementy układu hamulcowego częściej niż inni i poszukują produktów w przystępnych cenach, ale o określonym poziomie jakości.

 

Jak wymieniać?

Jeśli stan tarczy hamulcowej na to pozwala, bez problemu możemy wielokrotnie wymieniać same klocki hamulcowe. Jeśli tarcza jest już zbyt cienka (pomiaru dokonuje się zawsze w najcieńszym miejscu), należy ją obowiązkowo wymienić.

 

Obowiązuje tu żelazna zasada - tarcze wymieniamy w komplecie razem z klockami! Zakładając stare klocki do nowych tarcz przyśpieszamy ich zużycie. Idealnym rozwiązaniem jest komplet: tarcze AD + klocki AD. Oba produkty znajdują się na jednakowym poziomie jakościowym co zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo jazdy.

Wymiana tarcz hamulcowych lub klocków powinna się łączyć z precyzyjnym oczyszczeniem zacisku hamulcowego, piasty na której mocuje się tarcze oraz przesmarowaniu smarem wysokotemperaturowym elementów ruchomych zacisku.

 

Zanieczyszczenia na piaście przy montażu tarczy mogą spowodować, że zostanie ona przykręcona krzywo i od początku będzie generowała drgania. Złe oczyszczenie zacisku lub

Tarcze hamulcowe AD produkowane są w Europie z zachowaniem reżimu jakości właściwego dla wszystkich produktów AD oferowanych w krajach zachodnich.
Tarcze hamulcowe AD produkowane są w Europie z zachowaniem reżimu jakości właściwego dla wszystkich produktów AD oferowanych w krajach zachodnich.

zlekceważenie zapieczonego tłoczka hamulcowego może prowadzić do blokowania klocka w zacisku i przegrzewania. W takiej sytuacji nowy komplet tarcze - klocki może się nadawać do wyrzucenia choćby po miesiącu eksploatacji.

 

Docieranie

Po wymianie klocków hamulcowych lub tarcz i klocków należy przez pierwsze 100 - 200 km jeździć dość ostrożnie, tak aby układ hamulcowy mógł się prawidłowo ułożyć. Jest to szczególnie ważne, jeśli wymieniamy same klocki, które "docierają się" do starej tarczy.
 
Wibracje

Bardzo często kierowcy skarżą się na wibracje podczas hamowania. Zwykle są one spowodowane uszkodzeniem tarczy (popularnym "skrzywieniem"), jednak w wielu przypadkach tarcza nie ma na to żadnego wpływu. Przyczyną wibracji mogą być luzy w zawieszeniu przednim, które w chwili hamowania wpada w drgania. Przed wymianą tarcz warto zatem dokładnie sprawdzić zawieszenie.

 

Uwaga na temperaturę

Tarcze hamulcowe są fabrycznie przystosowane do pracy w wysokich temperaturach. Mimo to można je przegrzać na dwa sposoby. Po pierwsze podczas nieumiejętnej jazdy w górach jednostajne, długotrwałe hamowanie przy zjazdach bez wspomagania silnikiem sprawia, że temperatura na styku tarczy i klocków przekracza nawet 600°C.

 

Jeśli w takiej sytuacji zatrzymamy pojazd, np. na parkingu, tarcza będzie się studzić nierównomiernie i może się skrzywić. Z tego względu po zjazdach w górach zalecana jest krótka przejażdżka w spacerowym tempie po terenie równinnym, tak aby tarcze stygły w ruchu, równomiernie na całym obwodzie.

Drugie zagrożenie dla tarcz i klocków to uszkodzenie hamulców tylnych. Jeśli samochód jest pusty, to hamuje głównie kołami osi przedniej. Jeśli jest obciążony, w hamowaniu pomagają koła tylne. Jeśli hamulce tylne są uszkodzone lub zużyte, hamulce przednie są przeciążone i mogą się przegrzewać. Z tym zjawiskiem spotykamy się oczywiście w górach, ale nie tylko - problemy pojawiają się także podczas jazdy autostradą. 

 

Pamiętaj:

- Co 15 - 20 tys. km należy kontrolować stan przedniego układu hamulcowego zwracając uwagę na zużycie tarcz oraz klocków.
- Tarcze hamulcowe można przetaczać, pod warunkiem, że ich grubość mierzona w najcieńszym miejscu na to pozwala. Przetaczanie tarcz poprawia skuteczność hamowania  - aż do końca zachowuje swoje fabryczne parametry.  
- Zużyte tarcze hamulcowe wymienia się zawsze parami.
- Po zamontowaniu nowych tarcz trzeba zamontować także nowe klocki.
- Wibracje odczuwalne podczas hamowania mogą być spowodowane skrzywieniem tarcz, ale nie tylko. Zdarza się, że podobne objawy generują luzy w zawieszeniu.
- Uszkodzenie tylnego układu hamulcowego jest zwykle nieodczuwalne, jeśli jeździmy pustym samochodem. Jeżdżąc z obciążeniem, przedni układ hamulcowy może być przeciążony i przegrzewany, jeśli tylne hamulce są niesprawne. Prowadzi to do skrzywienia tarcz hamulcowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty