W krajach, w których skuter zdobył sobie szczególną pozycję (zwłaszcza
Włochy), a więc tam, gdzie jest rynek z prawdziwego zdarzenia, można wybierać
nie tylko jedną z kilkudziesięciu marek, ale także najbardziej odpowiadający
rodzaj skutera.Wybór jest spory, od skuterów dużych i drogich, po turystyczne, sportowe
i terenowe. Dzięki uprzejmości dealera Peugeota Zenona Nadolnego otrzymaliśmy
do testu skuter sportowy firmy Peugeot - model Speedfight 50 M.
Jednostka napędowa
Źródłem napędu jest dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony dmuchawą
silnik o pojemności 49,9 ccm i mocy 6,2 KM. Samoczynne sprzęgło odśrodkowe
i automatyczna, bezstopniowa skrzynia biegów zapewniają pełną bezobsługowość
napędu. Olej do smarowania silnika podawany jest dodatkową pompą z osobnego
zbiorniczka.
Dodajemy gazu i po chwili gwałtownie rusza z miejsca. Idealnie reaguje
na gaz i ciągnie bardzo mocno. Wskazówka szybkościomierza szybko osiąga
maksymalną prędkość.
Za kierownicą jest dużo miejsca dla kierowcy i pasażera. Bagażnik pod
siodłem pozwala pomieścić kask.
Zawieszenie i hamulce
Przednie zawieszenie wyposażono w nietypowy i bardzo skuteczny jednoramienny
wahacz pchany.
Tylne zawieszenie jest zblokowane z układem napędowym.
Z zawieszeniem współgrają skutecznie hamulce. Z przodu zamontowano
hamulec tarczowy o średnicy tarczy 180 mm, który z zapasem spełnia swoje
zadanie. Tylny hamulec bębnowy o średnicy 110 mm też sobie radzi w zatrzymaniu
pojazdu.
Skuter porusza się na szerokich oponach, które spisują się dobrze niemal
w każdym terenie. Jego wąska kierownica zapewnia kierowcy prawie motocyklową
pozycję.
Eksploatacja
Prędkość maksymalna zgodnie z homologacją wynosi 45 km/h. Po odblokowaniu
i przeróbce można nim osiągnąć od 90 do 100 km/h.
Przyjemność z jazdy Speedfightem nie jest zbyt droga. Zużycie paliwa
w cyklu miejskim wynosi do 3 l/100 km, poza miastem do 2,5 l/100 km.
Doskonałym wynalazkiem jest integralna blokada typu "wąż", którą
można przykuć skuter do latarni lub znaku drogowego.
Peugeot ma tylko jedną wadę, jest zbyt ładny i kusi amatorów cudzej
własności.
Nabywca tego modelu nie powinien mieć z nim problemu. Podróżowanie
tym małym i lekkim jednośladem to sama przyjemność.
Dane techniczne
Silnik | dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony dmuchawą |
Pojemność skokowa | 49,9 ccm |
Moc maksymalna | 6,2 KM |
Zbiornik paliwa | 7,2 l |
Rozstaw osi | 1155 mm |
Cena | 8 300 zł |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?