Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot RCZ

Daniel Nowakowski
Sportowy model w ofercie Peugeota oznaczony został symbolem RCZ. Ceny francuskiego coupe z fantazyjną tylną szybą zaczynają się od 101 900 zł.

 

Zbudowany na bazie modelu 308, RCZ już jako koncept pokazany w 2009

Fot: Peugeot
Fot: Peugeot

roku we Frankfurcie wzbudził duże zainteresowanie. W ciągu niespełna dwóch dni zarezerwowano 200 ponumerowanych egzemplarzy modelu RCZ Limited Edition. Obok elektrycznego iOn’a, to drugie auto osobowe w historii Peugeota nie oznaczone numeracją.

Auto mierzy 4287 mm długości, 1359 mm długości oraz 1845 mm. 18-calowe felgi oraz niska, przysadzista budowa oprócz istotnego wpływu na właściwości trakcyjne podkreślają sportowy charakter tego modelu. Francuskie coupe zwraca na siebie uwagę. Wyróżnia się m.in. oryginalnie przetłoczonym dachem, który przechodzi znad głowy pasażerów na tylną szybę. Być może to właśnie prze tę linię dachu jury Playboya uznało go za „Samochód z seksem”, a filmowcy wykorzystali ten model jako auto głównego bohatera w hitowym „Och, Karol 2”.

Wnętrze RCZ, choć wykonane elegancko i z dbałością o szczegóły, już tak nie zaskakuje. Jest niemal identyczne jak w modelu 308. Dodano trochę sportowego blichtru w postaci aluminiowych elementów, jak nakładki na pedały, oblamówki zegarów, czy wstawki na kierownicy.

Fot: Peugeot
Fot: Peugeot

W środku wbrew pozorom jest dużo miejsca – oczywiście mowa tu o pierwszym rzędzie foteli. Z tyłu znajdują się dodatkowe dwa miejsca, ale mimo że mają dość wygodne siedziska, nie zapewniają odpowiedniej ilości miejsca na nogi. Dyskomfort podróżowania z tyłu może złagodzić jedynie widok nieba przez wysoko poprowadzoną tylną szybę, przez co pasażer może się czuć trochę jak… w hełmie kosmonauty.

Skąpiąc miejsca dla pasażerów uzyskano sporą przestrzeń bagażową, jak na ten typ auta, bo aż 321 litrów. Można ją powiększyć do 639 litrów przez rozłożenie tylnych foteli.

Kierowca zajmuje niską pozycję tuż nad asfaltem. Sportowe fotele dobrze trzymają w ostrych zakrętach, a obszyta skórą kierownica świetnie leży w dłoniach. Przełączniki zostały rozmieszczone ergonomicznie i znajdują się w zasięgu ręki.

RCZ mogą napędzać trzy silniki – dwa benzynowe THP o pojemności 1,6 liltra i mocach 156 i 200 KM oraz wysokoprężna, 2-litrowa jednostka HDi osiągająca 163 KM mocy. Do najsłabszego silnika można zamówić automatyczną przekładnię (4,5 tys. zł). Wszystkie silniki posiadają turbosprężarkę i spełniają normę Euro5.

My mieliśmy możliwość testowania modelu z 200-konną jednostką napędową

Fot: Peugeot
Fot: Peugeot

z manualną, 6-biegową skrzynię biegów, kosztującą w standardowym wyposażeniu 110 900 zł. Auto przy wadze 1300 kg ma przyzwoite osiągi. Do pierwszych 100 km/h przyspiesza w 7,5 sekundy, a licznik zatrzymuje się przy liczbie 237. Już przy 1700 obr./min. na przednią oś trafia 275 Nm momentu obrotowego. Co ciekawe, podobnie jak w Audi TT, przy prędkości 85 km/h z tyłu wysuwa się niewielki spoiler, który ma zwiększyć docisk tylnej osi.

Średnie zużycie paliwa francuskiego coupe mieści się wg producenta w 6,9 l/ 100 km, co przy tego typu aucie jest wynikiem trudnym do osiągnięcia, ale nie niemożliwym.

Zaskakuje łatwość prowadzenia. Coupe nie próbuje wyrwać kierownicy z rąk kierowcy a operacja zmiany przełożenia przechodzi gładko. Twarde zawieszenie pomaga utrzymać auto w ryzach, ale jazda po nierównej nawierzchni nie należy to przyjemności.

Cena Peugeota RCZ wydaje się wysoka, ale trzeba zwrócić uwagę na to, że w standardzie znajdziemy bogate wyposażenie z wszystkimi dostępnymi systemami bezpieczeństwa (ABS, ESP, kontrolą trakcji, system wspomagania nagłego hamowania) automatyczną klimatyzacją, skórzaną tapicerką, elektrycznie sterowanymi, podgrzewanymi fotelami i 18-calowymi aluminiowymi felgami. Dopłacić trzeba będzie za lakier metalik (1900 zł) lub perłowy (2900 zł), czy alarm (1500 zł). Dostępne jest także 5 pakietów stylizacyjnych w cenie od 3000 do 12 050 zł.

Do konkurentów francuskiego coupe na naszym rynku można zaliczyć m.in. Audi TT, Volkswagena Scirocco i BMW 1.

Wybrane dane techniczne Peugeota RCZ i konkurentów

 

Marka / modelPeugeot RCZAudi TTVolkswagen Scirocco
Cena (zł)110 900130 40099 590
SilnikBenzynowyBenzynowyBenzynowy
Pojemność (l)1.61.82.0
Moc (KM)200160210
Moment obrotowy (Nm)275250280
Przyśpieszenie 0-100 km/h(s)7,57,26,9
Prędkość maksymalna237226240
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)6,96,77,4
Emisja CO2 (g/km)159155172
Skrzynia biegówManualna, 6-biegowaManualna, 6-biegowaManualna, 6-biegowa
Pojemność bagażnika (l)321290312

**więcej zdjęć Peugeot RCZ w

naszej galerii

**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty