Peugeot RCZ 2.0 HDI

Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
RCZ to nic innego, jak concept car żywcem przeniesiony na fabryczną taśmę. Niewielu producentów na świecie odważyłoby się na taki krok, ale efekt końcowy jest doprawdy wspaniały.

 

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Obchodząca 200-lecie działalności firma Peugeot zmienia swoje oblicze i zapowiada nową erę. Początkiem budowy nowego wizerunku jest inne logo i... samochód, który jest designerskim zwiastunem przyszłych modeli firmy: eleganckie i atrakcyjne coupe RCZ.

Choć powstało na bazie popularnej 308.,  to przejęło od niej bez zmian jedynie reflektory, reszta jest całkowicie świeża. Projektując to auto Francuzi poszli na całość. To najbardziej atrakcyjny z produkowanych modeli i jeden z najciekawszych w 200-letniej historii firmy.

Peugeot RCZ to mieszanka  stylów określanych „dream cars”. Nikt obok tego auta nie przejdzie obojętnie. Elegancki, sportowy samochód przykuwa wzrok przechodniów, bo wyróżnia się na drodze. Co prawda w nadwoziu 4-miejscowego coupe można dopatrzyć się trochę  zapożyczeń z kultowego Audi TT, choćby wlew paliwa czy wysuwany dwustopniowo spoiler.  Przetłoczenie na dachu to z kolei nawiązanie do wyczynowego Peugota 908, który w zeszłym roku „podtarł nosa” bolidom Audi i triumfował w 24-godzinnym, prestiżowym wyścigu Le Mans. Patrząc z tyłu na RCZ można doszukać się podobieństw do Porsche Boxstera. Jak widać, francuscy styliści wzorowali się na najlepszych projektach, a efekt ich pracy jest imponujący.

Kabina pasażerska jest przestronna i wygodna, ale tylko z przodu.  Osoby o wzroście do 190 centymetrów mogą swobodnie rozsiąść się na sportowych, obszytych skórą fotelach. Z tyłu są dwa niewielkie miejsca siedzące, ale jak to w autach 2+2 zwykle bywa służą do podwiezienia kogoś na krótkim dystansie.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Jednak w dwie osoby można spokojnie objechać całą Europę. Wyciszona kabina, wygodne fotele i spora, jak na tą klasę aut, ilość miejsca w połączeniu z komfortowym zawieszeniem predysponują francuskie coupe do dłuższych wojaży. Rzecz jasna samochód ten świetnie nadaje się także do codziennego użytkowania. Wsiadanie i wysiadanie jest w nim łatwe, czego nie można powiedzieć np. o VW Scirocco. Poważnym mankamentem RCZ jest ograniczona widoczność, osoby wyższe muszą schylać głowę, by śledzić zmianę świateł na ulicznym sygnalizatorze.

We wnętrzu znajdziemy deskę rozdzielczą podobną do tej z 308-ki, jednak kokpit RCZ został odpowiednio dostosowany do charakteru coupe. Za dopłatą 12 tysięcy złotych możemy dokupić pakiet skórzany (obszyta skórą m.in. deska rozdzielcza i boczki drzwi), który zmienia oblicze kabiny. Uwagę zwracają chromowe inkrustacje oraz centralna konsola pomalowana błyszczącym lakierem. Kierownica ma gruby wieniec i dobrze leży w dłoniach. Do pełni szczęścia średnica koła kierownicy mogłaby być ciut mniejsza, a lewarek zmiany biegów krótszy.

Do napędu stylowego coupe przewidziano najlepsze silniki ze stajni Peugota: turbodiesel 2.0 HDI o mocy 163 KM oraz benzynową jednostkę 1.6 THP opracowaną wspólnie z BMW w dwóch wariantach mocy (156 KM i 200 KM).

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Mieliśmy okazję testować wersję  2.0 HDI. Można zadać pytanie,  czy wysokoprężny silnik pasuje do usportowionego coupe? Na pewno mankamentem jest głośna praca takiej jednostki, reszta to już same zalety. 163-konny turbodiesel zapewnia dobre czasy przyspieszeń: 8,2 s do „setki” i co ważniejsze – doskonałą elastyczność. Dzięki 340 Nm wyprzedzanie innych aut to czysta przyjemność.

Deklarowane przez producenta średnie zużycie oleju napędowego na poziomie 5,3 l/100 km jest możliwe do uzyskania, ale tylko przy bardzo delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu. W praktyce jest o około litr wyższe.

Manualna 6-biegowa skrzynia działa stosunkowo lekko, ale mogłaby być bardziej precyzyjna. Hamulce są efektywne, radzą sobie dobrze w wyhamowaniem szybkiego auta (maksymalna prędkość 220 km/h). Droga hamowania ze 100 km/h wynosi zaledwie 36 metrów.

Układ jezdny wypada zaskakująco dobrze. Do prowadzenia auta nie można mieć zastrzeżeń, dobrze trzyma się również tych trudniejszych zakrętów. Pochwalić można także precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy.

Coupe RCZ toczy się na 18-calowych kołach z szerokimi (235 mm) niskoprofilowymi oponami. Komfort resorowania zawieszenia jest wysoki, co jest typowe dla aut tej marki.

Ceny francuskiego coupe celującego w takich rywali, jak VW Scirocco czy Mazda RX-8 są umiarkowane. Wersja z silnikiem 2.0 HDI kosztuje 109 000 zł. Kto ceni sobie cichsze benzynowce powinien wybrać o 2000 zł tańszą jednostkę 1.6 THP o mocy 200 KM.

Wybrane dane techniczne Peugeota RCZ i konkurentów

 Peugeot RCZ
2.0 HDI


Renault Megane Coupe 1.9 dCi eco2

Volkswagen Scirocco 2.0 TDI

Cena (zł)

109000

81800

101840

Silnik

R4, turbodiesel

R4, turbodiesel

R4, turbodiesel

Pojemność (cm3)

1997

1870

1968

Moc (KM)

163

130

170

Moment obrotowy (Nm)

340

300

350

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

8,2

9,5

8,1

Prędkość maks. (km/h)

220

210

222

Średnie zużycie paliwa (l/ 100 km)

5,3

5,1

5,3

Emisja CO2 (g/km.)

139

134

139

Skrzynia biegów

6-biegowa, manualna

6-biegowa, manualna

6-biegowa, manualna

Pojemność bagażnika (l)

309

377

312

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty