Peugeot 807

Witold Blady
Współpraca koncernu PSA (Peugeot/Citroen) z Fiatem przy konstruowaniu wspólnego minivana ropoczęła się w 1994 roku. Wtedy na rynku pojawiły się Peugeot 806, Citroen Evasion, Fiat Ulysse i Lancia Zeta.

Po ośmiu latach nadszedł czas na zmianę warty, jako pierwszy z czwórki w salonach pojawił się Peugeot 807. Po nim trafi do salonów Fiat Ulysse i Citroen C8. Lancia Phedra nie będzie w naszym kraju sprzedawana.PSA i Fiat wyprzedziły inny wspólny projekt w segmencie vanów - rok później na rynku pojawiła się pierwsza generacja tercetu Ford Galaxy, Seat Alhambra i Volkswagen Sharan. Vany PSA i Fiata mają jednak - w przeciwieństwie do rywali odsuwane tylne drzwi, co jest bardzo wygodne nie tylko na zatłoczonych parkingach.

Peugeot 807

Poprzednik testowanego auta - Peugeot 806 - miał kanciaste nadwozie. W tej dziedzinie nowe auto jest jego zupełnym przeciwieństwem, linie są łagodne, nie ma wątpliwości, że mamy do czynienia z jednobryłowym samochodem. Linia przedniej szyby jest niemal idealnym przedłużeniem maski silnika.
W standardzie znajdziemy dwie przednie poduszki gazowe, boczne poduszki i kurtyny powietrzne zabezpieczające pasażerów w trzech rzędach, klimatyzację, ABS, radioodtwarzacz, elektrycznie opuszczane szyby w drzwiach, halogeny i centralne ryglowanie zamków. W droższych odmianach dopłaty nie wymagają także odsuwane elektrycznie boczne drzwi, system ESP, automatyczna klimatyzacja i wycieraczki z czujnikiem deszczu. Na liście opcji znalazły się reflektory ksenonowe, aluminiowe felgi, lakier metalik czy tempomat.
807 to nie tylko zmiana nadwozia i wnętrza. Zupełnie inne niż w poprzednim modelu jest także zawieszenie. Trzeba przyznać, że zmiany są bardzo korzystne. 806 potrafił zrobić kierowcy niemiłą niespodziankę na zakręcie - był bardzo podsterowny. Nowy van Peugeota prowadzi się neutralnie, a dodatkowo o bezpieczeństwo dba stosowany seryjnie w wersjach ST lub droższych system ESP.
Wnętrze
W zależności od wersji producent przewidział siedem indywidualnych foteli lub pięć foteli i jedną trzyosobową kanapę w trzecim rzędzie. Każdy fotel posiada regulację oparcia, jak również ustawienia względem innych - można je przesuwać i przekładać, prawie dowolnie aranżować przedział pasażerski w zależności od potrzeb. Awangardowo rozwiązano deskę rozdzielczą - zegary umieszczono na środku, poniżej znalazło się miejsce na wyświetlacz pomysłowo ukrytego radia i nawiewy. Gałka zmiany biegów jest u dołu konsoli środkowej, obok wygospodarowano miejsce na sterowniki nawiewu i ogrzewania, a także - dostępny w opcji - system nawigacji satelitarnej.
Nadwozie
Podobnie jak w przypadku aut z 1994 roku także dziś czworaczki różnią się z zewnątrz tylko szczegółami. Najbardziej charakterystyczny przód nadwozia, z dużym grillem ma Lancia Phedra, Citroen postawił na reflektory w kształcie migdałów, Fiat podzielił światła na dwie części, zaś grill jest podobny do tego z modelu Stilo. Peugeot ma "uśmiechnięty" przód nadwozia, pośrodku umieszczono duży znak firmowy. Z tyłu Peugeot wyraźnie różni się od Fiata i Citroena - ma niezbyt duże światła, w dwóch pozostałych autach są bardzo długie i umieszczono je w tylnych słupkach.
Silnik
Pod maską w testowym modelu pracował czterocylindrowy silnik Diesla o pojemności 2,2 l i mocy 130 KM. Wcześniej trafił on do modeli 406 i 607, a także Citroena C5. To najlepszy kompromis między osiągami a niskim zużyciem paliwa. Ma on niezłą kulturę pracy, nie ma także typowej dla diesli wady - świece żarowe nagrzewają się błyskawicznie. Do wyboru są jeszcze dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 138 KM, a także zasilana takim samym paliwem jednostka 2,2 l 160 KM. Gamę zamyka nieoferowany na razie w Polsce silnik 3.0 V6 o mocy ponad 200 KM.
Podsumowanie
Peugeot 807 to zupełnie inne auto niż jego poprzednik. Znacznie przestronniejsze i lepiej wykończone ma szansę zdobyć znacznie więcej klientów. Podstawowy model jest bogato wyposażony, kosztuje przy tym poniżej 100 tysięcy złotych. Tyle że będzie miał groźnych rywali - w tym także bliźniacze Citroena C8 i Fiata Ulysse.
Peugeot 807 a konkurencja

ModelPeugeot 807Fiat UlysseSeat Alhambra
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów16168
Napędprzedniprzedniprzedni
Pojemność skokowa (cm sześc.)217921791896
Moc maks. (KM)130130115
Maks. moment obrotowy (Nm)314314310
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)12,312,311,9
Objętość bagażnika (dm sześc.)340324255
Długość (mm)473047304635
Szerokość (mm)185018501810
Wysokość (mm)175017501730
Rozstaw osi (mm)282528252845
Masa własna (kg)165017831675
Ładowność (kg)b.d.b.d.775
Prędkość maksymalna (km/h)182182181
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)12,612,613,7
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto10,1108,4
Poza miastem5,965,3
Średnie7,47,56,4

T - hamulce tarczowe, M - skrzynia manualna, b.d. - brak danych
Wyposażenie

Model807 STUlysse DynamicAlhambra Signo
Cena (zł)121 000120 000118 490
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSS
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSSS
KlimatyzacjaSSS
Aluminiowe felgiOOS

S - standard, O - opcja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty