Peugeot 508 Hybrid. Test, wrażenia z jazdy, dane techniczne

Ryszard M. Perczak
Peugeot 508 HybridSilnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich łączna maksymalna moc tzw. systemowa, przenoszona tylko na przednią oś, wynosi 225 KM/165 kW. W skład hybrydy napędzającej Peugeota 508 wchodzi również akumulator trakcyjny o pojemności 11,8 kWh, umożliwiający pokonanie w trybie wyłącznie elektrycznym dystansu średnio do 40 kilometrów w cyklu WLTP (50 kilometrów w cyklu NEDC).Fot. Peugeot
Peugeot 508 HybridSilnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich łączna maksymalna moc tzw. systemowa, przenoszona tylko na przednią oś, wynosi 225 KM/165 kW. W skład hybrydy napędzającej Peugeota 508 wchodzi również akumulator trakcyjny o pojemności 11,8 kWh, umożliwiający pokonanie w trybie wyłącznie elektrycznym dystansu średnio do 40 kilometrów w cyklu WLTP (50 kilometrów w cyklu NEDC).Fot. Peugeot
Peugeot oznaczony symbolem 508 wszedł na rynek dziesięć lat temu. Reprezentował francuską markę w segmencie D. Zastąpił wówczas jednocześnie dwa różne modele wycofane z produkcji, a mianowicie Peugeota 407 i 607. Produkowano go w dwóch wersjach nadwoziowych jako sedana i kombi do roku 2018. Wtedy wprowadzona została na rynek jego druga generacja.

Już pierwsza „pięćsetósemka” oprócz silników spalinowych występowała również z napędem hybrydowym. Podobnie jak w przypadku crossovera 3008 poprzedniej generacji, także jego większy brat 508 w napędzie mieszanym miał oprócz jednostki elektrycznej silnik wysokoprężny.

Peugeot 508 Hybrid. Teraz także jako liftback

Peugeot 508 HybridSilnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich
Peugeot 508 Hybrid

Silnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich łączna maksymalna moc tzw. systemowa, przenoszona tylko na przednią oś, wynosi 225 KM/165 kW. W skład hybrydy napędzającej Peugeota 508 wchodzi również akumulator trakcyjny o pojemności 11,8 kWh, umożliwiający pokonanie w trybie wyłącznie elektrycznym dystansu średnio do 40 kilometrów w cyklu WLTP (50 kilometrów w cyklu NEDC).

Fot. Peugeot

Nowy 508 w bazowej wersji, w przeciwieństwie do poprzednika jest 5-drzwiowym lifbackiem, pierwszym takim nadwoziem w historii marki Peugeot. Jest również produkowany z nadwoziem kombi. W ubiegłym tygodniu Peugeot udostępnił dziennikarzom pełną gamę swoich elektrycznych i hybrydowych modeli. Były wśród nich także Peugeoty 508 Hybrid z nadwoziami liftback i kombi (SW), które są już dostępne w polskich salonach sprzedaży.

Peugeot 508 Hybrid. Jaki napęd?

Silnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich łączna maksymalna moc tzw. systemowa, przenoszona tylko na przednią oś, wynosi 225 KM/165 kW. W skład hybrydy napędzającej Peugeota 508 wchodzi również akumulator trakcyjny o pojemności 11,8 kWh, umożliwiający pokonanie w trybie wyłącznie elektrycznym dystansu średnio do 40 kilometrów w cyklu WLTP (50 kilometrów w cyklu NEDC).

Warto dodać, że umiejscowienie układu przeniesienia napędu w 508 Hybrid nie pogorszyło parametrów użytkowych samochodu. Konstruktorom wersji hybrydowej udało się zachować duże, przestronne wnętrze, a objętość bagażnika jest taka sama, jak w wersjach spalinowych (487 l w liftbacku i 530 l w kombi).

Istotne jest to iż proponowane przez Peugeota nowe układy napędowe w 508 Hybrid są hybrydami typu plug-in co czyni je bardziej użytecznymi także jako pojazdów z napędem wyłącznie elektrycznym. Kierowca ma w tym modelu możliwość wyboru trybu jazdy. Elektryczny, Hybrydowy, Komfortowy (łączy wysoki moment obrotowy trybu Hybrid z komfortem elektronicznie sterowanego zawieszenia) oraz SPORT zapewniający całą dostępną moc silników. Tu trzeba dodać, że wszystkie tryby umożliwiają, w zależności od poziomu naładowania akumulatora, jazdę z wykorzystaniem tylko napędu elektrycznego.

Peugeot 508 Hybrid. Wrażenia z jazdy

Peugeot 508 HybridSilnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich
Peugeot 508 Hybrid

Silnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich łączna maksymalna moc tzw. systemowa, przenoszona tylko na przednią oś, wynosi 225 KM/165 kW. W skład hybrydy napędzającej Peugeota 508 wchodzi również akumulator trakcyjny o pojemności 11,8 kWh, umożliwiający pokonanie w trybie wyłącznie elektrycznym dystansu średnio do 40 kilometrów w cyklu WLTP (50 kilometrów w cyklu NEDC).

Fot. Peugeot

Podczas jazd po krętych drogach Katalonii koncentrowaliśmy się głównie na zachowaniu się napędu w tych samochodach. Zachowanie się samochodu w każdej sytuacji drogowej jest bardzo pewne i przewidywalne. Niewielka kierownica bardziej przypominająca prostokąt niż koło daje kierowcy poczucie wspólnoty z pojazdem.
Poza samą jazdą w tym samochodzie, podobnie zresztą jak innych Peugeotach, sporo frajdy daje obserwacja tego co pokazują ekrany i-cockpitu. Są to ekran cyfrowy z zespołem wirtualnych zegarów znajdujący się przed kierowcą oraz ulokowany nad konsolą centralną, prostokątny ekran dotykowy.

Na tym pierwszym w polu widzenia kierowcy wyświetlają się informacje dotyczące trybu jazdy, zapasu energii, pozostałego dystansu możliwego do pokonania w trybie elektrycznym itd. Można je personalizować, tak aby dostosować je do własnych potrzeb. Po lewej stronie w miejscu obrotomierza jest miernik zużycia mocy (powermeter). Składa się z trzech łatwo rozpoznawalnych stref: strefa Eco odpowiada jeździe, która optymalizuje zużycie energii, strefa Power odpowiada bardziej dynamicznemu stylowi jazdy, zapewniającemu maksymalne osiągi oraz strefa Charge informuje kierowcę o fazach odzyskiwania energii, podczas których następuje doładowywanie akumulatora, głównie wtedy, gdy zdejmiemy nogę z pedału gazu.

Peugeot 508 HybridSilnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich
Peugeot 508 Hybrid

Silnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich łączna maksymalna moc tzw. systemowa, przenoszona tylko na przednią oś, wynosi 225 KM/165 kW. W skład hybrydy napędzającej Peugeota 508 wchodzi również akumulator trakcyjny o pojemności 11,8 kWh, umożliwiający pokonanie w trybie wyłącznie elektrycznym dystansu średnio do 40 kilometrów w cyklu WLTP (50 kilometrów w cyklu NEDC).

Fot. Peugeot

Po obu stronach zespołu zegarów umieszczone są dwa wskaźniki: poziomu zapasu paliwa (benzyny) i poziomu zapasu prądu. Pod każdym z nich wyświetlany jest (w kilometrach) również pozostały zasięg.

Podczas ładowania, na zegarach można w każdej chwili zobaczyć odzyskany zasięg w trybie elektrycznym (w kilometrach), poziom doładowania akumulatora (w procentach), prędkość ładowania akumulatora (w kilometrach jazdy w trybie elektrycznym) oraz pozostały czas ładowania potrzebny do pełnego naładowania akumulatora (w godzinach i/lub minutach). Fakt, że można od tego wszystkiego doznać zawrotu głowy, ale frajda jest wielka, a dzięki świetnej grafice wszystko to wygląda bardzo „łopatologicznie”.

Ekran dotykowy zawiera specjalne menu przeznaczone dla wersji hybrydowych. Bezpośredni dostęp do menu zapewnia dodatkowy przycisk „toggle switch”. Zakres wyświetlanych informacji obejmuje: zakładkę „bilans energii” (informacje o stanie działania układu hybrydowego), zakładkę „statystyki zużycia” (dostarcza oddzielnych informacji dotyczących zużycia energii elektrycznej i zużycia paliwa), zakładkę „nawigacja”, która pokazuje takie informacje jak: wykaz punktów POI, obejmujący obok lokalizacji stacji benzynowych, również lokalizację terminali ładowania, zasięg samochodu w trybie elektrycznym, łączny zasięg samochodu w trybie elektrycznym i spalinowym, zakładkę „klimatyzacja” z funkcją wstępnej klimatyzacji elektrycznej, która umożliwia, w zależności od temperatury otoczenia, schłodzenie lub ogrzanie kabiny.

Peugeot 508 Hybrid. Podsumowanie

Po, relatywnie krótkich jazdach hybrydowymi Peugeotami 508 mamy następujący wnioski: do jazdy na autostradach i dłuższych dystansach napęd hybrydowy będzie pewnym ograniczeniem, gdyż mocniejsze przyciskanie gazu aby szybciej jechać spowoduje wzrost zużycia paliwa. Kierowcom mającym w ten sposób wykorzystywać ten model radzimy raczej wersję z napędem konwencjonalnym. Jeśli jednak nasza „pięćsetósemka” będzie wykorzystywana także do codziennego poruszania się po mieście to wówczas trudno o lepsze auto. Przy częstych hamowaniach, mniejszych prędkościach i krótkich dystansach zespół spalinowo-elektryczny pokaże na co go stać. Tam, gdzie się da auto będzie napędzane tylko silnikiem elektrycznym. Także rekuperacja w ruchu miejskim jest bardziej skuteczna niż w czasie jazdy po długich prostych.

Peugeot 508 Hybrid. Wybrane dane techniczne 

Silnik spalinowy benzynowy
Pojemność (cm sześc.) 1598
Moc maksymalna (KM) 133 (przy 6000 obr./min.)
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 300 (przy 3000 obr./min.)
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna (kW) 82 (przy 2500 obr./min.)
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 320 (w zakresie 500 – 2500 obr.min.)
Zasięg (km)  
Liftback 60 – 64 (NEDC)
 49 – 54 (WLTP)
Kombi 60 – 64 (NEDC)
 47-54 (WLTP)
Prędkość maksymalna (km/h) 240
W trybie elektr. (km/h) 135
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.) 7,9
Wymiary Liftback dł./szer./wys. (m) 4,75/1,85/1,40
Rozstaw osi (m) 2,79
Pojemność bagażnika (l) 487
Wymiary kombi dł./szer./wys. (m) 4,77/1,85/1,42
Rozstaw osi (m) 2,79
Pojemność bagażnika (l) 530
Rozmiar opon 215/55 R17 W, 235/45 R18 W

Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie