Już pierwsza „pięćsetósemka” oprócz silników spalinowych występowała również z napędem hybrydowym. Podobnie jak w przypadku crossovera 3008 poprzedniej generacji, także jego większy brat 508 w napędzie mieszanym miał oprócz jednostki elektrycznej silnik wysokoprężny.
Peugeot 508 Hybrid. Teraz także jako liftback

Silnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich łączna maksymalna moc tzw. systemowa, przenoszona tylko na przednią oś, wynosi 225 KM/165 kW. W skład hybrydy napędzającej Peugeota 508 wchodzi również akumulator trakcyjny o pojemności 11,8 kWh, umożliwiający pokonanie w trybie wyłącznie elektrycznym dystansu średnio do 40 kilometrów w cyklu WLTP (50 kilometrów w cyklu NEDC).
Fot. Peugeot
Nowy 508 w bazowej wersji, w przeciwieństwie do poprzednika jest 5-drzwiowym lifbackiem, pierwszym takim nadwoziem w historii marki Peugeot. Jest również produkowany z nadwoziem kombi. W ubiegłym tygodniu Peugeot udostępnił dziennikarzom pełną gamę swoich elektrycznych i hybrydowych modeli. Były wśród nich także Peugeoty 508 Hybrid z nadwoziami liftback i kombi (SW), które są już dostępne w polskich salonach sprzedaży.
Peugeot 508 Hybrid. Jaki napęd?
Silnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich łączna maksymalna moc tzw. systemowa, przenoszona tylko na przednią oś, wynosi 225 KM/165 kW. W skład hybrydy napędzającej Peugeota 508 wchodzi również akumulator trakcyjny o pojemności 11,8 kWh, umożliwiający pokonanie w trybie wyłącznie elektrycznym dystansu średnio do 40 kilometrów w cyklu WLTP (50 kilometrów w cyklu NEDC).
Warto dodać, że umiejscowienie układu przeniesienia napędu w 508 Hybrid nie pogorszyło parametrów użytkowych samochodu. Konstruktorom wersji hybrydowej udało się zachować duże, przestronne wnętrze, a objętość bagażnika jest taka sama, jak w wersjach spalinowych (487 l w liftbacku i 530 l w kombi).
Istotne jest to iż proponowane przez Peugeota nowe układy napędowe w 508 Hybrid są hybrydami typu plug-in co czyni je bardziej użytecznymi także jako pojazdów z napędem wyłącznie elektrycznym. Kierowca ma w tym modelu możliwość wyboru trybu jazdy. Elektryczny, Hybrydowy, Komfortowy (łączy wysoki moment obrotowy trybu Hybrid z komfortem elektronicznie sterowanego zawieszenia) oraz SPORT zapewniający całą dostępną moc silników. Tu trzeba dodać, że wszystkie tryby umożliwiają, w zależności od poziomu naładowania akumulatora, jazdę z wykorzystaniem tylko napędu elektrycznego.
Peugeot 508 Hybrid. Wrażenia z jazdy

Silnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich łączna maksymalna moc tzw. systemowa, przenoszona tylko na przednią oś, wynosi 225 KM/165 kW. W skład hybrydy napędzającej Peugeota 508 wchodzi również akumulator trakcyjny o pojemności 11,8 kWh, umożliwiający pokonanie w trybie wyłącznie elektrycznym dystansu średnio do 40 kilometrów w cyklu WLTP (50 kilometrów w cyklu NEDC).
Fot. Peugeot
Podczas jazd po krętych drogach Katalonii koncentrowaliśmy się głównie na zachowaniu się napędu w tych samochodach. Zachowanie się samochodu w każdej sytuacji drogowej jest bardzo pewne i przewidywalne. Niewielka kierownica bardziej przypominająca prostokąt niż koło daje kierowcy poczucie wspólnoty z pojazdem.
Poza samą jazdą w tym samochodzie, podobnie zresztą jak innych Peugeotach, sporo frajdy daje obserwacja tego co pokazują ekrany i-cockpitu. Są to ekran cyfrowy z zespołem wirtualnych zegarów znajdujący się przed kierowcą oraz ulokowany nad konsolą centralną, prostokątny ekran dotykowy.
Na tym pierwszym w polu widzenia kierowcy wyświetlają się informacje dotyczące trybu jazdy, zapasu energii, pozostałego dystansu możliwego do pokonania w trybie elektrycznym itd. Można je personalizować, tak aby dostosować je do własnych potrzeb. Po lewej stronie w miejscu obrotomierza jest miernik zużycia mocy (powermeter). Składa się z trzech łatwo rozpoznawalnych stref: strefa Eco odpowiada jeździe, która optymalizuje zużycie energii, strefa Power odpowiada bardziej dynamicznemu stylowi jazdy, zapewniającemu maksymalne osiągi oraz strefa Charge informuje kierowcę o fazach odzyskiwania energii, podczas których następuje doładowywanie akumulatora, głównie wtedy, gdy zdejmiemy nogę z pedału gazu.

Silnik benzynowy 1,6 l z grupy PureTech w tej hybrydzie rozwija moc 133 KM. Maksymalna moc silnika elektrycznego to 110 KM/80 kW. Ich łączna maksymalna moc tzw. systemowa, przenoszona tylko na przednią oś, wynosi 225 KM/165 kW. W skład hybrydy napędzającej Peugeota 508 wchodzi również akumulator trakcyjny o pojemności 11,8 kWh, umożliwiający pokonanie w trybie wyłącznie elektrycznym dystansu średnio do 40 kilometrów w cyklu WLTP (50 kilometrów w cyklu NEDC).
Fot. Peugeot
Po obu stronach zespołu zegarów umieszczone są dwa wskaźniki: poziomu zapasu paliwa (benzyny) i poziomu zapasu prądu. Pod każdym z nich wyświetlany jest (w kilometrach) również pozostały zasięg.
Podczas ładowania, na zegarach można w każdej chwili zobaczyć odzyskany zasięg w trybie elektrycznym (w kilometrach), poziom doładowania akumulatora (w procentach), prędkość ładowania akumulatora (w kilometrach jazdy w trybie elektrycznym) oraz pozostały czas ładowania potrzebny do pełnego naładowania akumulatora (w godzinach i/lub minutach). Fakt, że można od tego wszystkiego doznać zawrotu głowy, ale frajda jest wielka, a dzięki świetnej grafice wszystko to wygląda bardzo „łopatologicznie”.
Ekran dotykowy zawiera specjalne menu przeznaczone dla wersji hybrydowych. Bezpośredni dostęp do menu zapewnia dodatkowy przycisk „toggle switch”. Zakres wyświetlanych informacji obejmuje: zakładkę „bilans energii” (informacje o stanie działania układu hybrydowego), zakładkę „statystyki zużycia” (dostarcza oddzielnych informacji dotyczących zużycia energii elektrycznej i zużycia paliwa), zakładkę „nawigacja”, która pokazuje takie informacje jak: wykaz punktów POI, obejmujący obok lokalizacji stacji benzynowych, również lokalizację terminali ładowania, zasięg samochodu w trybie elektrycznym, łączny zasięg samochodu w trybie elektrycznym i spalinowym, zakładkę „klimatyzacja” z funkcją wstępnej klimatyzacji elektrycznej, która umożliwia, w zależności od temperatury otoczenia, schłodzenie lub ogrzanie kabiny.
Peugeot 508 Hybrid. Podsumowanie
Po, relatywnie krótkich jazdach hybrydowymi Peugeotami 508 mamy następujący wnioski: do jazdy na autostradach i dłuższych dystansach napęd hybrydowy będzie pewnym ograniczeniem, gdyż mocniejsze przyciskanie gazu aby szybciej jechać spowoduje wzrost zużycia paliwa. Kierowcom mającym w ten sposób wykorzystywać ten model radzimy raczej wersję z napędem konwencjonalnym. Jeśli jednak nasza „pięćsetósemka” będzie wykorzystywana także do codziennego poruszania się po mieście to wówczas trudno o lepsze auto. Przy częstych hamowaniach, mniejszych prędkościach i krótkich dystansach zespół spalinowo-elektryczny pokaże na co go stać. Tam, gdzie się da auto będzie napędzane tylko silnikiem elektrycznym. Także rekuperacja w ruchu miejskim jest bardziej skuteczna niż w czasie jazdy po długich prostych.
Peugeot 508 Hybrid. Wybrane dane techniczne
Silnik spalinowy | benzynowy |
Pojemność (cm sześc.) | 1598 |
Moc maksymalna (KM) | 133 (przy 6000 obr./min.) |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 300 (przy 3000 obr./min.) |
Silnik elektryczny | |
Moc maksymalna (kW) | 82 (przy 2500 obr./min.) |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 320 (w zakresie 500 – 2500 obr.min.) |
Zasięg (km) | |
Liftback | 60 – 64 (NEDC) |
49 – 54 (WLTP) | |
Kombi | 60 – 64 (NEDC) |
47-54 (WLTP) | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 240 |
W trybie elektr. (km/h) | 135 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.) | 7,9 |
Wymiary Liftback dł./szer./wys. (m) | 4,75/1,85/1,40 |
Rozstaw osi (m) | 2,79 |
Pojemność bagażnika (l) | 487 |
Wymiary kombi dł./szer./wys. (m) | 4,77/1,85/1,42 |
Rozstaw osi (m) | 2,79 |
Pojemność bagażnika (l) | 530 |
Rozmiar opon | 215/55 R17 W, 235/45 R18 W |
Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?