Pomysł na Toledo wydaje się bardzo odważny.

Samochody klasy średniej w zdecydowanej większości przeznaczone są dla statecznych obywateli. Peugeot doszedł do wniosku, że najwłaściwszym będzie więc nadwozie typu sedan poparte długoletnią historią marki. Seat nie ma aż tak długiej tradycji i wszystko postawił na jedną kartę - lansuje nadwozie minivana z wysuniętym nieco bagażnikiem. Każde

rozwiązanie ma swoje dobre i złe strony. Porównujemy auta z silnikami wysokoprężnymi - Peugeota z silnikiem 1,6 HDI/109 KM i Toledo 1,9 TDI/105 KM.
Cechy szczególne
Cechą szczególną Peugeota jest nie tylko charakterystyczny wlot powietrza w postaci paszczy rekina, ale wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne - to jeszcze rzadkość, nawet w tej klasie aut. Wyróżnikiem Toledo

jest jego wygląd oraz płyta podłogowa zapożyczona z VW Golfa. Oryginalne nadwozie Seata ma kilka zalet - dużo miejsca we wnętrzu i spory bagażnik o pojemności 500 l. We wnętrzu Peugeota na tylnym siedzeniu jest mało miejsca nad

głową - to jeden z niewielu mankamentów auta francuskiego. Przestrzeń bagażowa w Peugeocie ma objętość 410 l. W obu pojazdach widoczność z miejsca kierowcy do tyłu nie jest najlepsza. W obu autach tablice przyrządów są czytelne, chociaż zupełnie inaczej zaprojektowane. W Toledo na środku umieszczono obrotomierz, jak w pojazdach

sportowych. Fotel kierowcy jest bardzo wygodny zarówno w Peugeocie i w Seacie.
Silniki
Toledo jest napędzany "klasycznym" dieslem Volkswagena z rodziny TDI o pojemności 1,9 l i mocy 105 KM. Ta jednostka napędowa doładowana turbosprężarką jest zasilana

pompowtryskiwaczami. W Peugeocie wykorzystano stosunkowo nowy silnik o pojemności zaledwie 1,6 l i mocy 109 KM, stosowany także w Citroenach Fordzie i Volvo. Jest on zasilany układem common rail, doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii i ma funkcję overboost. Gdy maksymalnie wciśniemy pedał "gazu",

nastąpi chwilowy (trwający 30 sekund) wzrost maksymalnego momentu obrotowego o 20 Nm. Wtedy samochód gwałtownie przyspiesza. W praktyce oba silniki są bardzo elastyczne, a nieco niższe zużycie paliwa w mieście wykazuje diesel Seata.
Wrażenia z jazdy
Z racji bardziej skomplikowanego zawieszenia i niżej położonego środka ciężkości lepsze własności jezdne ma Peugeot. Na zakrętach pojazd francuski

czuje się jak ryba w wodzie. Jednak Toledo niewiele ustępuje Peugeotowi i pojazd hiszpański ma też nieco lepszą dynamikę. Za to auto francuskie ma skuteczniejszy układ hamulcowy. Oba pojazdy dość dobrze sobie radzą z pokonywaniem poprzecznych nierówności drogi i nie mają tendencji do bujania.
Podsumowanie
Seat i Peugeot to auta o zupełnie innych nadwoziach, płytach podłogowych i silnikach. Łączy je zbliżona cena - ok. 80 tys. zł, jednak auto francuskie jest bogaciej wyposażone seryjnie i wygląda na to, że jest relatywnie tańsze. Bardziej odważnym nabywcom zapewne spodoba się Toledo, zachęcające przestronnym wnętrzem i obszernym bagażnikiem. Tradycjonaliści wybiorą Peugeota i delektować się będą świetnymi własnościami jezdnymi.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Peugeot 407 | Seat Toledo |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | b.d. | |
Hamulce | + | |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Peugeot 407 | Seat Toledo |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1560 | 1896 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 109/4000 | 105/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 240/1750 | 240 - 260/1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 13,1 | 12,4 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 9,4 | 9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 192 | 183 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | b.d. | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,7 | 40,3 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 410 | 500 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 66 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,6/7,0 | 4,5/6,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 468 x 181 x 145 | 446 x 177 x 157 |
Rozstaw osi (cm): | 273 | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena zalecana przez producenta (zł): | 79 300 | 79 990 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Peugeot 407 SR Komfort | Seat Toledo Reference |
Poduszki powietrzne | 7 | 4 |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | S | O |
Układ ABS/ASR | S/S | S/- |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | - |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/- | S/- |
Elektrycznie regulowane/podgrzewane lusterka | S/S | O |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | S/- |
Radio CD | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą





.
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?