Peugeot 407 kontra Seat Toledo

Ryszard Polit
Fot. Peugeot: Peugeot 407 ma klasyczne nadwozie sedan z charakterystycznym wlotem powietrza.
Fot. Peugeot: Peugeot 407 ma klasyczne nadwozie sedan z charakterystycznym wlotem powietrza.
W porównaniu ze swoimi poprzednikami nowy Seat Toledo i Peugeot 407 prezentują zupełnie nową koncepcję.

Pomysł na Toledo wydaje się bardzo odważny.

Fot. Peugeot: Peugeot 407 ma klasyczne nadwozie sedan z charakterystycznym wlotem powietrza.
Fot. Peugeot: Peugeot 407 ma klasyczne nadwozie sedan z charakterystycznym wlotem powietrza.

 

Samochody klasy średniej w zdecydowanej większości przeznaczone są dla statecznych obywateli. Peugeot doszedł do wniosku, że najwłaściwszym będzie więc nadwozie typu sedan poparte długoletnią historią marki. Seat nie ma aż tak długiej tradycji i wszystko postawił na jedną kartę - lansuje nadwozie minivana z wysuniętym nieco bagażnikiem. Każde

Fot. Seat: Seat Toledo ma nadwozie o niespotykanym, w klasie średniej, kształcie. Czy przyciągnie nabywców?
Fot. Seat: Seat Toledo ma nadwozie o niespotykanym, w klasie średniej, kształcie. Czy przyciągnie nabywców?

rozwiązanie ma swoje dobre i złe strony. Porównujemy auta z silnikami wysokoprężnymi - Peugeota z silnikiem 1,6 HDI/109 KM i Toledo 1,9 TDI/105 KM.

 

Cechy szczególne

 

Cechą szczególną Peugeota jest nie tylko charakterystyczny wlot powietrza w postaci paszczy rekina, ale wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne - to jeszcze rzadkość, nawet w tej klasie aut. Wyróżnikiem Toledo

Fot. Peugeot: Peugeot napędzany nowoczesnym dieslem o pojemności zaledwie 1,6 l i mocy aż 109 KM ma całkiem niezłą dynamikę. Silnik ten ma możliwość
Fot. Peugeot: Peugeot napędzany nowoczesnym dieslem o pojemności zaledwie 1,6 l i mocy aż 109 KM ma całkiem niezłą dynamikę. Silnik ten ma możliwość chwilowego zwiększenia maksymalnego momentu obrotowego (overboost).

jest jego wygląd oraz płyta podłogowa zapożyczona z VW Golfa. Oryginalne nadwozie Seata ma kilka zalet - dużo miejsca we wnętrzu i spory bagażnik o pojemności 500 l. We wnętrzu Peugeota na tylnym siedzeniu jest mało miejsca nad

Fot. Seat: Toledo napędzany dieslem Volkswagena o pojemności 1,9 TDI o mocy 105 KM okazał się autem nieco szybszym i oszczędniejszym od Peugeota.
Fot. Seat: Toledo napędzany dieslem Volkswagena o pojemności 1,9 TDI o mocy 105 KM okazał się autem nieco szybszym i oszczędniejszym od Peugeota.

głową - to jeden z niewielu mankamentów auta francuskiego. Przestrzeń bagażowa w Peugeocie ma objętość 410 l. W obu pojazdach widoczność z miejsca kierowcy do tyłu nie jest najlepsza. W obu autach tablice przyrządów są czytelne, chociaż zupełnie inaczej zaprojektowane. W Toledo na środku umieszczono obrotomierz, jak w pojazdach

Fot. Peugeot: Tablica przyrządów Peugeota jest czytelna.
Fot. Peugeot: Tablica przyrządów Peugeota jest czytelna.

sportowych. Fotel kierowcy jest bardzo wygodny zarówno w Peugeocie i w Seacie.    

 

Silniki

 

Toledo jest napędzany "klasycznym" dieslem Volkswagena z rodziny TDI o pojemności 1,9 l i mocy 105 KM. Ta jednostka napędowa doładowana turbosprężarką jest zasilana

Fot. Seat: Na środku tablicy przyrządów Toledo umieszczono obrotomierz, jak w autach sportowych.
Fot. Seat: Na środku tablicy przyrządów Toledo umieszczono obrotomierz, jak w autach sportowych.

pompowtryskiwaczami. W Peugeocie wykorzystano stosunkowo nowy silnik o pojemności zaledwie 1,6 l i mocy 109 KM, stosowany także w Citroenach Fordzie i Volvo. Jest on zasilany układem common rail, doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii i ma funkcję overboost. Gdy maksymalnie wciśniemy pedał "gazu",

Fot. Peugeot: Bagażnik Peugeota ma objętość 410 l.
Fot. Peugeot: Bagażnik Peugeota ma objętość 410 l.

nastąpi chwilowy (trwający 30 sekund) wzrost maksymalnego momentu obrotowego o 20 Nm. Wtedy samochód gwałtownie przyspiesza. W praktyce oba silniki są bardzo elastyczne, a nieco niższe zużycie paliwa w mieście wykazuje diesel Seata.

 

Wrażenia z jazdy

 

Z racji bardziej skomplikowanego zawieszenia i niżej położonego środka ciężkości lepsze własności jezdne ma Peugeot. Na zakrętach pojazd francuski

Fot. Seat: Toledo ma duży bagażnik o objętości 500 l.
Fot. Seat: Toledo ma duży bagażnik o objętości 500 l.

czuje się jak ryba w wodzie. Jednak Toledo niewiele ustępuje Peugeotowi i pojazd hiszpański ma też nieco lepszą dynamikę. Za to auto francuskie ma skuteczniejszy układ hamulcowy. Oba pojazdy dość dobrze sobie radzą z pokonywaniem poprzecznych nierówności drogi i nie mają tendencji do bujania.  

 

Podsumowanie 

 

Seat i Peugeot to auta o zupełnie innych nadwoziach, płytach podłogowych i silnikach. Łączy je zbliżona cena - ok. 80 tys. zł, jednak auto francuskie jest bogaciej wyposażone seryjnie i wygląda na to, że jest relatywnie tańsze. Bardziej odważnym nabywcom zapewne spodoba się Toledo, zachęcające przestronnym wnętrzem i obszernym bagażnikiem. Tradycjonaliści wybiorą Peugeota i delektować się będą świetnymi własnościami jezdnymi.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Peugeot 407

Seat Toledo 

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu

b.d.

Hamulce

+

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Peugeot 407

Seat Toledo

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1560

1896

Moc maksymalna (KM/obr/min):

109/4000

105/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

240/1750

240 - 260/1900

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,1

12,4

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

9,4

9,3

Prędkość maksymalna (km/h):

192

183

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,7

40,3

Pojemność bagażnika (dm3):

410

500

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

66

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,6/7,0

4,5/6,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

468 x 181 x 145

446 x 177 x 157

Rozstaw osi (cm):

273

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena zalecana przez producenta (zł):

79 300

79 990

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Peugeot 407

SR Komfort

Seat Toledo

Reference

Poduszki powietrzne

7

4

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

O

Układ ABS/ASR

S/S

S/-

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/-

S/-

Elektrycznie regulowane/podgrzewane lusterka

S/S

O

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

S/-

Radio CD

S

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot: Na tylnej kanapie Peugeota brakuje nieco miejsca dla wysokich osób.
Fot. Peugeot: Na tylnej kanapie Peugeota brakuje nieco miejsca dla wysokich osób.
Fot. Peugeot: Chluba Peugeota – wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne zapewniające bardzo dobre własności jezdne.
Fot. Peugeot: Chluba Peugeota – wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne zapewniające bardzo dobre własności jezdne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Seat
Fot. Seat
Fot. Seat: Zaletą nadwozia Toledo jest obszerne wnętrze.
Fot. Seat: Zaletą nadwozia Toledo jest obszerne wnętrze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie