Samochody typu coupe mają swoich zagorzałych miłośników. Są to z zasady ludzie młodzi, lubiący dynamiczną jazdę i... mający odpowiedni status materialny. Bo usportowione i wręcz sportowe pojazdy do najtańszych nie należą. Dotyczy to także samochodów, które stanęły naprzeciw siebie w kolejnym teście porównawczym. Są to: BMW 318iS oraz peugeot 406 - oba w wersji coupe. I choć należą do różnych segmentów - mają wspólną cechę: ich cena jest porównywalna.
![]() | ![]() |
Nadwozie
Peugeot 406 coupe - zdaniem wielu osób interesujących się motoryzacją - należy do najładniejszych aut końca XX wieku. Jego stylizacją zajęło się studio Pinifariny, co skrzętnie odnotowano na bokach samochodu. Przód pojazdu wydaje się skromny. Wręcz wąskie klosze lamp mają elipsoidalny kształt. Niemal symboliczna atrapa eksponuje duże logo firmy. Z kolei rzuca się w oczy duży wlot powietrza na dole zderzaka, po bokach którego zainstalowano światła przeciwmgielne. Sportowy charakter rzuca się w oczy, gdy patrzymy na peugeota z boku. Łagodne łuki i opływowy kształt podkreśla wąska listwa ozdobna. Duża tylna klapa opada łagodnie. Opiera się na zderzaku, a w nią wcinają się stylizowane lampy zespolone. Auto jest masywne, ale jednocześnie (paradoks!) - lekkie. I co jest widoczne - bardzo dynamiczne.
BMW jest w stylistyce wyraźnie bardziej konserwatywne. Z przodu różni się od innych modeli serii 3: ma dużą, charakterystyczną atrapę, lampy składające się z dwóch reflektorów i kierunkowskazów, duże wloty powietrza pod tablicą rejestracyjną. Z boku typowym elementem jest biegnąca przez całą długość listwa ozdobna. Klapa bagażnika, podobnie jak u rywala, opada łagodnie. U dołu wcinają się w nią trzypoziomowe klosze lamp zespolonych.
Jak mówiliśmy na wstępie, BMW i peugeot należą do różnych segmentów. 406-tka ma 462 cm długości, 178 cm szerokości i 135 cm wysokości, BMW odpowiednio: 443 cm, 171 cm i 137 cm.
Wnętrze
Tej klasy samochody oferują oczywiście kierowcy i pasażerom sporo luksusu. W testowanych pojazdach nie brakowało nawet klimatyzacji. Kierowca i pasażer z przodu siedzą wygodnie w obu autach. BMW ma za to nieco większy bagażnik: 405 dm3
, podczas gdy w 406-tce 390 dm3
.
Silniki
Peugeot wyposażony był w silnik 16-zaworowy o pojemności 1998 cm3
i mocy 135 KM przy 5500 obr./min. Maksymalny moment - 180 Nm osiągany jest przy 4200 obr./min. Auto od 0 do 100 km/godz. przyspiesza w 10,5 s i osiąga prędkość maksymalną 203 km/godz. Pojazd waży 1340 kg, a 1 KM przypada na niespełna 10 kg.
BMW miał również 16-zaworowy silnik o pojemności 1895 cm3
i mocy 140 KM przy 6000 obr./min. Maksymalny moment wynosi też 180 Nm, ale uzyskiwany jest przy minimalnie wyższych obrotach - 4300 obr./min. Auto do 100 km/godz. przyspiesza w 10,2 s i osiąga 213 km/godz. Przy wadze 1260 kg stosunek mocy do wagi wynosi 9.
Wrażenia z jazdy
Oba auta oferują z jednej strony komfort, z drugiej - sportowy charakter. Utwardzone zawieszenia powodują, że bardzo ciasne zakręty możemy pokonywać znacznie szybciej, niż innymi samochodami. Dynamika silników jest podobna. Podkreślić należy doskonałe hamulce (system ABS) w obu pojazdach. Wg danych fabrycznych, 406-tka pali 7,2/13,1, a 318-tka: 6,1/11,4 l na 100 km. Podczas testu auta zużyły więcej.
Peugeot i BMW są jednak autami nie dla wszystkich. Cena pierwszego wynosi 112 252 zł (1 FRF - 0,6152 zł), drugiego: 111 265 (1 DEM - 2,0610 zł).
Dane techniczne
Marka | Peugeot 406 coupe | BMW 318iS coupe |
Pojemość silnika (cm3 ) | 1998 | 1895 |
Moc (KM) | 135 | 140 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 180 | 180 |
Przysp. 0-100 km/godz. (s) | 10,5 | 10,2 |
Prędkość maks. (km/godz.) | 203 | 213 |
Poj. bagażnika (dm3 ) | 390 | 405 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 70 | 62 |
Spalanie na 100 km (l) | 7,2/13,1 | 6,1/11,4 |
Wymiary: dł.xser.xwys. (cm) | 462x178x135 | 443x171x137 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?