
Peugeota 406 zaprezentowano latem 1995 r. i już jesienią tego samego roku skierowano do sprzedaży. Cieszył się tak dużym powodzeniem, że nie trzeba było wprowadzać zmian konstrukcyjnych i dopiero wiosną 1999 r. przeprowadzono niewielką modernizację. Pojazd bez zmiany koncepcji konstrukcyjnej pozostał w produkcji aż do początku 2004 r. – wtedy pojawił się model 407.

Ze względu na długi okres produkcji modelu 406 postanowiliśmy zaprezentować model wytwarzany w latach 1995 - 1999, a więc do pierwszej modernizacji. Są to egzemplarze tańsze w zakupie niż te z późniejszego okresu.
Nadwozie
Jednym z podstawowych walorów modelu 406 jest udana stylizacja nadwozia, określana jako „ponadczasowa”. Zostało

zaprojektowane przez włoską firmę Pininfarina. Pojazd został dobrze opracowany pod względem bezpieczeństwa. Jego szkielet ma liczne wzmocnienia i strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i tyłu. Tam, gdzie była potrzebna szczególna wytrzymałość na zginanie, zastosowano blachy ze stali sprężystej. Z takiej blachy wykonano np. podłużnice przednie i tylne, gniazda amortyzatorów przednich i wzmocnienia podpór oparcia tylnego siedzenia.
Zabezpieczenie antykorozyjne
Wraz z wprowadzeniem do produkcji modelu 406, firma Peugeot na wysoki poziom podniosła zabezpieczenie przed korozją. W zakładach Sochaux uruchomiono bowiem bardzo nowoczesną

lakiernię, wtedy zaliczaną do najnowocześniejszych w Europie. Blachy szkieletu nadwozia są w 75 proc. cynkowane elektrolitycznie, jedno- lub dwustronnie. Zewnętrzne blachy są natomiast w 100 proc. dwustronnie zabezpieczone warstewką cynku o grubości 10 mikronów. Całe nadwozie jest zabezpieczone warstwą ochronną grubości 25 mikronów i uszczelnione preparatem PCW (polichlorek winylu) oraz piankami poliuretanowymi. Przeglądając od spodu nadwozie należy więc z rozwagą zabezpieczać je przed korozją, raczej

uzupełniać ewentualne ubytki fabrycznego zabezpieczenia.
Silniki
W momencie wprowadzenia na rynki europejskie samochód był oferowany z pięcioma silnikami do wyboru - trzema benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi. Były to znane już silniki z modelu 405 lub nowocześniejsze, 16-zaworowe. Najtańsza była wersja z silnikiem 1,6 l o mocy 88 KM (często podawano, że silnik ma 90 KM). To jednostka trwała, ale licząca sobie więcej lat niż 406, z rozrządem jednowałkowym i dwoma zaworami na cylinder. W układzie zasilania gaźnik

zastąpiono wtryskiem benzyny. Dwa następne silniki benzynowe mają już nowocześniejszy rozrząd, z dwoma wałkami i czterema zaworami na cylinder. Silnik diesla 1,9 l pochodzi z modelu 405, ma jeden wałek rozrządu sterujący dwoma zaworami na cylinder i turbosprężarkę. Układ zasilania z wtryskiem pośrednim ma rozdzielaczową pompę wtryskową. Do modelu 406 wprowadzono nowy silnik diesla 2,1 l z pojedynczym wałkiem rozrządu sterującym trzema zaworami na każdy cylinder. Silnik ten ma układ zasilania z wtryskiem pośrednim i turbodoładowaniem.
Latem 1996 r. wprowadzono jednostkę benzynową 2,0 l z turbodoładowaniem. Jesienią tego samego roku zastosowano również benzynową V6 2,9 l, a jesienią 1998 r. - diesla 2,0 l z bezpośrednim wtryskiem common-rail (HDi).
Zalety:
- elegancki styl nadwozia,
- duża wygoda jazdy wynikająca z dobrze dobranego zawieszenia kół,
- bezpieczne rozwiązania konstrukcyjne nadwozia.
Wady:
- mało precyzyjne sterowanie skrzynią biegów,
- usterki zawieszenia,
- średnia jakość montażu.
Orientacyjne ceny oryginalnych części zamiennych w złotych
Reflektor przedni | 1000 |
Nakładki (klocki) hamulcowe przednie, kpl. (4 szt.) | 300 |
Tarcza hamulcowa przednia (2 szt.) | 510 |
Sprzęgło kpl. | 1100 |
Błotnik przedni | 670 |
Szyba przednia | 810 |
Zderzak przedni/tylny | 1300/1300 |
Wybrane dane techniczne modelu 1998 r.
Oznaczenie silnika | 1.8 16V | 2.0 16V | 2.9 V6 24V | 1.9 DT 8V | 2.1 DT 12V |
Pojemność skokowa | 1762 | 1998 | 2946 | 1905 | 2088 |
Moc maks. (KM – obr/min) | 110-5500 | 132-5500 | 190-5500 | 90-4000 | 109-4300 |
Maks. moment obrotowy (Nm -obr/min) | 155-4250 | 180-4200 | 267-4000 | 196-2250 | 250-2000 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 12,5 | 11,0 | 8,2 | 14,5 | 12,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 203 | 232 | 177 | 190 |
Średnie zużycie paliwa (dm3 /100 km) | 7,0 | 7,7 | 10,0 | 6,5 | 6,7 |
Orientacyjne ceny aut używanych (w tys. zł.)
Rok produkcji | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 |
1.6 8V | 17 700 | 19 700 | 21 900 | 24 600 | - |
1.8 16V | 18 700 | 20 000 | 22 600 | 25 000 | 28 500 |
2.0 16V | 22 000 | 23 100 | 25 300 | 28 000 | 31 400 |
2.9 V6 24V | - | - | 31 300 | 35 500 | 39 700 |
1.9 DT 8V | 19 000 | 21 000 | 24 5000 | 27 000 | 31 300 |
2.1 DT 12V | - | 23 700 | 25 500 | 28 300 | 32 000 |
Motoshow w Piotrkowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?