Peugeot 308 SW vs Toyota Corolla TS. Krótki przegląd oferty

Fot. Peugeot
Peugeot 308 bardzo mocno wszedł w rynek i od razu zadziwił nie tylko bardzo ładną, oryginalną i odważną stylistyką, ale i wysoką ceną. Co prawda cennik otwiera kwota 92 300 złotych z modelem 5-drzwiowym wyposażonym w jednostkę 1.2 PureTech o mocy 110 KM, manualną 6-biegową skrzynię i wyposażenie Active Pack, ale za topową odmianę hybrydową o mocy 225 KM i z wyposażeniem GT Pack w odmianie kombi, trzeba zapłacić ponad dwukrotnie wyższą kwotę. A oczywiście nie mówimy o żadnych dodatkach z wyposażenia opcjonalnego. Kwota 200 000 złotych za Peugeota 308? Jak najbardziej do osiągnięcia.

Fot. Toyota
Oferta Toyoty Corolli jest skromniejsza pod każdym względem. Mamy mniej wersji silnikowych oraz wyposażenia, mniejsze moce, ale i zdecydowanie niższe ceny. Naturalnie kosztem wyposażenia i gadżetów, ale nie każdemu na tym zależy. Cena startuje od poziomu 87 900 złotych za bazowy wariant sedan (tak, to największa przewaga Corolli – nadwozie sedan) o nazwie Active z silnikiem 1.5 Valvematic o mocy 125 KM. Za ten sam wariant wyposażenia, ale z nadwoziem 5-drzwiowym i z silnikiem 1.2 T o mocy 116 KM trzeba zapłacić 89 900 złotych. Po drugiej stronie stoi odmiana Executive ze 184-konną hybrydą i nadwoziem kombi w cenie blisko 150 000 złotych.
Peugeot 308 SW vs Toyota Corolla TS. Nadwozie i wnętrze

Fot. Peugeot
Nowy Peugeot 308, również z nadwoziem kombi o nazwie SW, nie jest autem dla tych, którzy szukają minimalizmu i wizualnej powściągliwości. Nawet bazowa odmiana Active Pack jest dość atrakcyjna wizualnie, a bazowy, bezpłatny lakier niebieski Avatar wygląda po prostu świetnie i pozwala wyróżnić się z tłumu. To ogromna zaleta, ale… i przekleństwo tego auta, bowiem nie każdemu może odpowiadać aż tak rzucający się w oczy wygląd. W wyższych wersjach wyposażenia np. Allure Pack mamy świetnie wyglądające felgi oraz przednie światła tzw. kły lwa itp. W bazowej również są charakterystyczne światła z przodu, ale są one podzielone i mimo wszystko, również zwracają na siebie uwagę. Nieco inaczej wyglądają tylne światła, felgi są odrobinę skromniejsze, ale nadal – to auto wygląda świetnie i na szczęście tych odważnych linii nie stracimy, wybierając podstawowy wariant.
Podobnie jest we wnętrzu. Projekt kokpitu nie przypomina żadnego innego samochodu. O ile z zewnątrz można przywyknąć do odważnych linii i zadziornych akcentów stylistycznych, tak w środku nie każdy przekona się do specyficznej pozycji za kierownicą. Mi na początku również było bardzo dziwnie, ale po chwili przyzwyczajenia poczułem się fantastycznie i cieszę się na każdy test Peugeota bo wiem, że kilometry spędzone za kierownicą będą przyjemnością. Fotele wyglądają świetnie, szczególnie w bazowej wersji tj. z tapicerką materiałową, łączoną z elementami ze skóry ekologicznej. Przestrzeni także nie brakuje, bowiem bagażnik ma pojemność 548 litrów, a po złożeniu oparć kanapy przestrzeń rośnie do 1574 litrów. Minusem wersji hybrydowej typu plug-in jest skromny zbiornik paliwa – zaledwie 40 litrów.

Fot. Toyota
Pokusiłbym się o stwierdzenie, że obecna generacja Toyoty Corolli, mimo dłuższego stażu rynkowego, może rywalizować z 308-ką o tytuł najładniejszego auta z segmentu C na rynku. Stylistyka jest odważna, zadziorna i wyróżnia się z tłumu. Biorąc pod uwagę fakt, że Peugeot 308 SW z hybrydą plug-in o mocy 180 KM startuje z ceną około 150 000 złotych, do porównania możemy wybrać praktycznie dowolną odmianę Corolli TS. Wybierzmy zatem odmianę GR Sport, która wizualnie i pod względem sportowego (z wyglądu) ducha może nawet przebić francuskiego konkurenta. Do tego srebrny lub grafitowy lakier z czarnym dachem, czarne felgi ze srebrnymi akcentami i wnętrze z fantastycznie wyglądającymi fotelami, których nie powstydziłoby się niejedno auto sportowe.
Pomijając fotele w wersji GR Sport, we wnętrzu jest już więcej spokoju i tradycyjnych rozwiązań, szczególnie jeśli chodzi o umieszczenie ekranu systemu info-rozrywki oraz ilości przycisków oraz pokręteł. W centralnej części, pod ekranem i nawiewami, umieszczono tradycyjny panel do sterowania klimatyzacją z przyciskami i pokrętłami. Trochę szkoda, że ekran tak mocno wystaje ponad obrys deski rozdzielczej, ale cóż – taka moda, która dyktuje stylistom, aby wszystko przenosić na coraz większe ekrany dotykowe. Pod względem przestrzeni, nie ma na co narzekać. Pojemność bagażnika w standardowym ułożeniu to 581 litrów, a po złożeniu oparć kanapy użytkownik zyskuje 1591 litrów przestrzeni. Odrobinę więcej, niż u konkurenta.
Peugeot 308 SW vs Toyota Corolla TS. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Fot. Peugeot
Spora różnica w cenie wynika przede wszystkim z zastosowanego napędu, bowiem Peugeot 308 SW z naszego zestawienia posiada napęd hybrydowy typu plug-in. Układ 1.6 HYbrid dysponuje mocą systemową 180 KM. Maksymalny moment obrotowy dla silnika elektrycznego to 320 Nm. Osiągi są niezłe – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 225 km/h. To spora przewaga nad japońskim konkurentem. Kolejną przewagą jest zastosowanie baterii trakcyjnej o pojemności 13,2 kWh (12,4 kWh netto), co z kolei pozwala na jazdę bezemisyjną na dystansie do 72 kilometrów, choć realnie jest to zapewne ok. 50 kilometrów. Przy odpowiedniej eksploatacji, możliwości taniego ładowania i w przypadku pokonywania codziennie do 30-40 kilometrów, kierowca może przez większość czasu podróżować korzystając tylko z napędu elektrycznego. Spalanie? Nie ma sensu brać pod uwagę danych producenta zgodnych z WLTP – 1,1 l/100km – ale po rozładowaniu baterii i przy spokojnej jeździe, średnie spalanie powinno oscylować w okolicach 6 l/100km.

Fot. Toyota
Toyota Corolla skrywa pod maską tradycyjny układ hybrydowy 2.0 Hybrid o mocy 184 KM. Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego to 202 Nm. Układ ten działa synergicznie i bez udziału kierowcy, który może jedynie pedałem gazu wywołać pełną moc układu lub, jadąc bardzo delikatnie, ograniczyć napęd tylko do silnika elektrycznego np. w korku, manewrując na parkingu itp. Napęd elektryczny jest aktywny tylko przy stosunkowo niewielkich prędkościach i przez krótki okres czasu. Po pewnym czasie do pracy zostaje oddelegowany silnik spalinowy. System nie pozwala w pełni rozładować baterii, a podczas jazdy jej poziom waha się od około 30 do 80 %. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni e-CVT. Jak to się przekłada na osiągi i spalanie? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,1 s a prędkość maksymalna to 180 km/h. Średnie spalanie według normy WLTP to 4,7 l/100km. Czy osiągalne? Raczej nie, ale w mieście zbliżenie się do poziomu 5-5,5 l/100km jest na pewno w zasięgu.
Peugeot 308 SW vs Toyota Corolla TS. Ceny i wyposażenie
Peugeot 308 SW z napędem hybrydowym o mocy 180 KM jest dostępny z wyposażeniem Active Pack, a więc już „nie ma biedy”. Koszt takiego wariantu to 149 700 złotych i w standardzie dostajemy m.in. tylne czujniki parkowania, przednie reflektory LED, 10-calowy ekran dotykowy, dwustrefową klimatyzację, Peugeot i-Cockpit z konfigurowalnym wyświetlaczem 10-calowym, tapicerkę materiałową z elementami ze skóry ekologicznej itp. Opcjonalny lakier kupimy już za 800 złotych, a za piękny czerwony Elixir trzeba zapłacić już 3500 złotych. Podgrzewana przednia szyba kosztuje 800 złotych, tyle samo zapłacimy za podgrzewane fotele z przodu.
Biorąc pod uwagę fakt, że konkurent z napędem hybrydowym kosztuje co najmniej blisko 150 000 złotych, do zestawienia wybraliśmy usportowioną (przynajmniej wizualnie) odmianę Corolli TS – GR Sport. Taka wersja to koszt co najmniej 145 900 złotych. W standardzie znajdują się m.in. inteligentny tempomat, światła główne LED czy też system bezkluczykowego dostępu. Za 6900 złotych dokupimy pakiet Dynamic (system monitorowania martwego pola, ostrzegania o ruchu poprzecznym, podgrzewane wycieraczki, head-up itp.) a za 1700 złotych pakiet Black.
Peugeot 308 SW vs Toyota Corolla TS. Podsumowanie
Oba auta są godne uwagi i oferują praktycznie wszystko, czego można oczekiwać od bardzo dobrze wyposażonego, szybkiego i oszczędnego auta kompaktowego. Czy taniego? Już niekoniecznie, bowiem mocny napęd hybrydowy plug-in swoje kosztuje, choć dla niektórych, może być rozwiązaniem idealnym. Do tego nowoczesne rozwiązania i bardzo interesujący wygląd. Czego chcieć więcej?
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Peugeot 308 SW 1.6 HYbrid 180 KM (AT8) | Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid 184 KM (e-CVT) |
Platforma | PSA EMP2 Gen3 | TNGA-C |
Euro NCAP | b.d. | 5/5 |
Rozstaw kół przód (mm) | 1559 | 1530 |
Rozstaw kół tył (mm) | 1554 | 1530 |
Wysokość (mm) | 1442 | 1435 |
Rozstaw osi (mm) | 2732 | 2700 |
Długość/szerokość (mm) | 4636/1852 | 4650/1790 |
Pojemność bagażnika (l) | 548/1574 | 581/1591 |
Cena (zł, brutto) | od 149 700 | od 123 900 (GR Sport – 145 900) |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1659 | 1465 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 43 |
Układ napędowy | spalinowy (PHEV) | spalinowy (HEV) |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1987 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, bezstopniowa e-CVT |
Osiągi | | |
Moc (KM) | 180 | 184 |
Moment obrotowy (Nm) | 320 (silnik elektryczny) | 202 (silnik elektryczny) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,7 | 8,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 225 | 180 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 1,1 (WLTP) | 4,7 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 25 | 106 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Peugeot 308 SW (Active Pack) 1.6 HYbrid 180 KM (AT8) | Toyota Corolla TS (GR Sport) 2.0 Hybrid 184 KM (e-CVT) |
Poduszki powietrzne | 6 | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Peugeot 308 SW 1.6 HYbrid 180 KM (AT8) | Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid 184 KM (e-CVT) |
Przestronność wnętrza | * | * |
Silnik | * | * |
Osiągi | * | |
Podwozie | * | * |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | * |
Zużycie paliwa | | * |
Wyposażenie | | * |
Cena | * | * |
Wynik końcowy | ++++++ (6) | +++++++ (7) |
Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Dramatyczne dane. W tym roku na Morzu Śródziemnym zginęło lub zaginęło 2500 migrantów
- Szwecja wyprowadza wojsko na ulice. "Żaden kraj w Europie nie jest w takiej sytuacji"
- Jaka będzie jesień? Sprawdź w naszym quizie, czy znasz jesienne przysłowia
- Jesienny trening mózgu dla bystrzaków. Czy rozwiążesz 12 zagadek? QUIZ