Peugeot 307 SW

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Udostępnij:
Choć kształty nadwozia modeli 307 kombi i 307 SW są identyczne auta dość wyraźnie się od siebie różnią. Model kombi jest autem tańszym, napędzanym słabszymi silnikami, SW odwrotnie - tu w ofercie są tylko mocniejsze silniki.

Każdy z pasażerów 307 SW ma do dyspozycji osobny fotel, w kombi z tyłu jest jedna, trzyosobowa kanapa.

Peugeot 307 SW

To oczywiście nie jedyne różnice - model SW wyróżnia się panoramicznym, szklanym dachem, klamki lakierowane są na kolor imitujący aluminium. W tym samym kolorze są także relingi dachowe, listwy na drzwiach i uchwyt nad tablicą rejestracyjną na tylnej klapie. Różnice są także w wyposażeniu - poza sześcioma airbagami do wyposażenia seryjnego Peugeota 307 SW należą klimatyzacja, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, wspomaganie układu kierowniczego, centralne ryglowanie zamków i halogeny. O osobnych fotelach dla wszystkich pięciu pasażerów już wspominaliśmy, na liście opcji (w wersji Premium standard) są dwa dodatkowe fotele, stosowane wcześniej w modelach 505 i 406 Familiale. Wprawdzie ograniczają one pojemność bagażnika do 135 litrów, ale za to auto przekształca się w pełnowartościowego vana. Po wymontowaniu dwóch rzędów siedzeń (w kombi po rozłożeniu tylnej kanapy) pojemność bagażnika wzrasta do ponad 1500 litrów. Peugeot 307 SW w porównaniu z wersją hatchback ma zwiększony o 10 centymetrów rozstaw osi, a długość całkowita nadwozia wzrosła o 22 centymetry. Za dopłatą można otrzymać także lakier metalizowany, automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD (standard w wersji SW Premium), podgrzewane fotele przednie, zmieniarkę CD i alarm.
Poza sześcioma poduszkami gazowymi (najtańszy model ma dwa airbagi) odmiana Premium wyposażona jest we wspomaganie układu kierowniczego, automatyczną klimatyzację, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, centralne ryglowanie zamków, regulację wysokości fotela kierowcy i pasażera, ABS, radioodtwarzacz, czujnik deszczu i halogeny. W odmianie z dwulitrowym silnikiem do standardu należą także aluminiowe felgi. Lista opcji obejmuje m.in. lakier metalik, alarm i podgrzewane przednie fotele. Szkoda, że system ESP można zamówić tylko do aut z ręczną skrzynią biegów.
Silnik o mocy 138 KM jest bardziej niż wystarczający dla ważącego około 1200 kg auta. Ma niezłą kulturę pracy, nieco gorzej jest ze zużyciem paliwa. Podczas testu Peugeot 307 zużył średnio około 11 litrów benzyny na 100 km. Spokojniejsza jazda na trasie daje efekt w postaci obniżenia apetytu na paliwo do ok. 10 l/100 km. Wynik może niezbyt dobry, ale nie zapominajmy, że auta z automatyczną skrzynią biegów mają najczęściej wiekszy apetyt niż odmiany z przekładnią manualną. Do zawieszenia nie mamy żadnych uwag. To naprawdę ścisła czołówka wśród kompaktów, 307 SW prowadzi się równie doskonale jak hatchback.
Wnętrze
W 307 nie znajdziemy okrągłości jak w 206, tu linie są spokojniejsze, proste. Stylistyka wnętrza przypomina auta niemieckie, wygląda więc na to, że Peugeot chciał, by nasi sąsiedzi zza Odry chętniej niż do tej pory kupowali kompaktowe Peugeoty. Plus auta spod znaku lwa to także umieszczony w kierownicy - nareszcie - przycisk klaksonu. Do ergonomii nie mamy zastrzeżeń, wszystkie przyciski są pod ręką, bardzo wygodny jest pilot sterowania radiem pod kierownicą. Wadą modelu z automatyczną skrzynią biegów okazała się chromowana kulisa. Jest rzeczywiście pięknym elementem wystroju wnętrza, jednak w słoneczne dni padające na nią światło może oślepiać kierowcę.
Nadwozie
Linia nadwozia 307 SW ma elementy wspólne z innymi autami Peugeota, auto jest jednak znacznie bardziej kanciaste, niż przyzwyczaił nas do tego choćby model 206 czy 607. Na pochwałę zasługują inne niż we wszystkich pozostałych modelach klamki - łatwo je złapać bardzo pewnie, co w razie zakleszczenia drzwi podczas kolizji ma bardzo duże znaczenie. "Doklejenie" tylnej części nadwozia na szczęście nie wpłynęło na proporcje, auto może się podobać. Dzięki wysoko przeprowadzonej linii dachu pasażerowie mają bardzo dużo miejsca na głowy. Charakterystycznym elementem są klamki, relingi czy listwa nad tablicą rejestracyjną w kolorze aluminium
Silnik
W zestawieniu z automatyczną skrzynią biegów oferowane są dwa silniki benzynowe - 1,6 l o mocy 110 KM i dwulitrowy o mocy 138 KM. Amatorzy diesli muszą zdecydować się na przekładnię manulaną. Prędkość maksymalna flagowego modelu z dwulitrową jednostką benzynową i manualną skrzynią biegów to 200 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa nieco powyżej 10 sekund. Niestety, wygoda w Peugeocie 307 oznacza także wyraźnie słabsze osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h trwa w wersji z automatem 12 sek. Na szczęście prędkość maksymalna spada nieznacznie, bo o 4 km/h.
Podsumowanie
Wersje z automatyczną skrzynią biegów nie cieszą się w naszym kraju zbyt dużą popularnością. Częściowo wynika to z przyzwyczajenia (odwrotnie niż w USA), częściowo z wysokiej dopłaty za wygodę. I dotyczy to nie tylko Peugeota. W przypadku modelu 307 za auto bez pedału sprzęgła trzeba zapłacić 5 tys. więcej. W segmencie C to sporo.
Peugeot 307 a konkurencja

ModelPeugeot 307Ford FocusSkoda Octavia
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów161620
Pojemność skokowa (cm sześc.)199715961781
Moc maks. (KM)138100150
Maks. moment obrotowy (Nm)190145210
Skrzynia biegówA/4A/4A/4
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)11,110,910,8
Objętość bagażnika (dm sześc.)135/1540520530
Długość (mm)442044504510
Szerokość (mm)175517001730
Wysokość (mm)157015501430
Rozstaw osi (mm)260826152510
Masa własna (kg)135511051275
Ładowność (kg)585525590
Prędkość maksymalna (km/h)196173215
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)1212,19,9
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto13,110,912,8
Poza miastem6,66,16,9
Średnie8,87,89

T - hamulce tarczowe, A - skrzynia automatyczna
Wyposażenie

Model307 Premium Focus GhiaOctavia Elegance
Cena (zł)76 70066 80080 860
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSS
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSSO
KlimatyzacjaSSS
Aluminiowe felgiSOS

S - standard, O - opcja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie