Peugeot 3008. Kosztowna metamorfoza

Dariusz Dobosz
Peugeot 3008 W gamie silników znalazły się dwa benzynowce (1.2 PureTech - 130 KM i 1.6 THP – 165 KM) oraz trzy turbodiesle (1.6 BlueHDI – 120 KM i 2.0 BlueHDI – 150 lub 180 KM). Jedynie najsłabszy turbodiesel odstaje nieco osiągami od całej reszty, która ma dobrą albo bardzo dobrą dynamikę. Fot. Dariusz Dobosz
Peugeot 3008 W gamie silników znalazły się dwa benzynowce (1.2 PureTech - 130 KM i 1.6 THP – 165 KM) oraz trzy turbodiesle (1.6 BlueHDI – 120 KM i 2.0 BlueHDI – 150 lub 180 KM). Jedynie najsłabszy turbodiesel odstaje nieco osiągami od całej reszty, która ma dobrą albo bardzo dobrą dynamikę. Fot. Dariusz Dobosz
Udostępnij:
Peugeot 3008 nie jest już minivanem. Przeobraził się w kompaktowego SUV-a i otwiera nowy rozdział historii tego modelu
Peugeot 3008 W gamie silników znalazły się dwa benzynowce (1.2 PureTech - 130 KM i 1.6 THP – 165 KM) oraz trzy turbodiesle (1.6 BlueHDI – 120 KM i 2.0
Peugeot 3008

W gamie silników znalazły się dwa benzynowce (1.2 PureTech - 130 KM i 1.6 THP – 165 KM) oraz trzy turbodiesle (1.6 BlueHDI – 120 KM i 2.0 BlueHDI – 150 lub 180 KM). Jedynie najsłabszy turbodiesel odstaje nieco osiągami od całej reszty, która ma dobrą albo bardzo dobrą dynamikę.

Fot. Dariusz Dobosz

Popularność aut rekreacyjnych rośnie w niebywałym tempie, a firmy samochodowe chcą jak najlepiej wykorzystać falę powodzenia SUV-ów. Jak grzybów po deszczu przybywa nowych konstrukcji w tym segmencie rynku, a niektórzy producenci decydują się nawet na kompletną metamorfozę modeli, będących wcześniej podwyższonymi kombi albo jednobryłowcami. Tak właśnie zrobił Peugeot z modelem 3008, który do niedawna pełnił rolę kompaktowego minivana. Teraz zmienił się nie do poznania i musi odnaleźć się w zupełnie nowej sytuacji rynkowej.

Informacje podawane przez Peugeota przy okazji prezentacji nowego 3008 sugerują, że mamy do czynienia z rozwinięciem auta znanego do tej pory pod tą nazwą. Dowiadujemy się na przykład, że bagażnik został powiększony o 90 l i ma teraz pojemność 520 l (maksymalnie 1482 l) a przestrzeń na nogi za pierwszym rzędem siedzeń zyskała prawie 2,5 cm. I że długość nadwozia wzrosła o 8 cm, a rozstaw osi o ponad 6 cm. Tak naprawdę jednak trudno znaleźć tu jakąkolwiek analogię do poprzednika. Inne jest nadwozie, będące jednym z najmocniejszych punktów rekreacyjnego 3008 ze względu na interesującą stylizację i użycie diodowego oświetlenia, inne jest też wnętrze, tchnące nowoczesnością i ujmujące wysoką jakością wykończenia. Wielopoziomowa forma deski rozdzielczej, wirtualne wskaźniki, których grafikę można zmieniać na wiele sposobów, i-cockpit z wysoko umieszczonymi „zegarami” i dwustronnie spłaszczoną kierownicą, a także asymetryczna konsola centralna z „fortepianowymi” klawiszami – to wszystko tworzy nieco futurystyczne i nietuzinkowe otoczenie dla jadących. Nowy 3008 nie jest z pewnością mistrzem przestronności, ale może pochwalić się dużym kufrem.

Peugeot 3008 W gamie silników znalazły się dwa benzynowce (1.2 PureTech - 130 KM i 1.6 THP – 165 KM) oraz trzy turbodiesle (1.6 BlueHDI – 120 KM i 2.0
Peugeot 3008

W gamie silników znalazły się dwa benzynowce (1.2 PureTech - 130 KM i 1.6 THP – 165 KM) oraz trzy turbodiesle (1.6 BlueHDI – 120 KM i 2.0 BlueHDI – 150 lub 180 KM). Jedynie najsłabszy turbodiesel odstaje nieco osiągami od całej reszty, która ma dobrą albo bardzo dobrą dynamikę.

Fot. Dariusz Dobosz

Z nowymi konstrukcjami bywa różnie, nie zawsze wszystko jest od razu zrobione jak potrzeba. W 3008 czuje się jednak, że auto porządnie dopracowano, o czym świadczy choćby praca zawieszeń. Auto świetnie się prowadzi mimo sporej wysokości (prześwit 22 cm) a komfort jazdy jest bardzo wysoki. Przyjemność jazdy podnosi znakomite wytłumienie pracy podwozia i silnika. Jeśli mamy pod maską turbodiesla to jego obecność czujemy raczej poprzez delikatne drgania w fotelu, niż przez wydawane przez niego dźwięki.

W gamie silników znalazły się dwa benzynowce (1.2 PureTech - 130 KM i 1.6 THP – 165 KM) oraz trzy turbodiesle (1.6 BlueHDI – 120 KM i 2.0 BlueHDI – 150 lub 180 KM). Jedynie najsłabszy turbodiesel odstaje nieco osiągami od całej reszty, która ma dobrą albo bardzo dobrą dynamikę. Podczas codziennej jazdy nie czuje się jednak, by 120-konny 1.6 BlueHDI był ospały, a napędzany nim 3008 pełnił rolę marudera na drodze. Na pewno nie można oczekiwać od niego sportowych doznań, raczej trzeba docenić cichą i spokojną pracę oraz niskie zużycie paliwa. Pretensje można mieć raczej do tych, którzy decydowali o położeniu dźwigni zmiany biegów. Co prawda nadano jej piękną formę, tworząc małe dzieło sztuki, ale umieszczono ją na wysokiej konsoli centralnej zbyt blisko kierowcy. Przy zmianie biegów ręka i dłoń układają się w nienaturalny sposób i już po krótkiej przejażdżce odczuwa się ból w nadgarstku. Problem dotyczy oczywiście manualnej skrzyni biegów, przy „automacie” nie ma potrzeby ciągłego sięgania do „lewarka”.

[page_break]

Peugeot 3008 W gamie silników znalazły się dwa benzynowce (1.2 PureTech - 130 KM i 1.6 THP – 165 KM) oraz trzy turbodiesle (1.6 BlueHDI – 120 KM i 2.0
Peugeot 3008

W gamie silników znalazły się dwa benzynowce (1.2 PureTech - 130 KM i 1.6 THP – 165 KM) oraz trzy turbodiesle (1.6 BlueHDI – 120 KM i 2.0 BlueHDI – 150 lub 180 KM). Jedynie najsłabszy turbodiesel odstaje nieco osiągami od całej reszty, która ma dobrą albo bardzo dobrą dynamikę.

Fot. Dariusz Dobosz

Peugeot 3008 drugiej generacji z pewnością będzie budził sporo kontrowersji wśród potencjalnych nabywców. Nie każdy przecież zaakceptuje od razu kompletnie zmienione nadwozie czy nowatorskie wnętrze. Jeszcze więcej mieszanych uczuć może pojawić się podczas analizowania cennika, bo Peugeot każe sobie słono płacić za nowego SUV-a.

Najtańsza wersja Access z silnikiem 1.2 PureTech (130 KM) kosztuje 89 900 zł. Jej standardowe wyposażenie obejmuje między innymi 6 poduszek powietrznych, ABS, ESP i ASR, system monitorowania ograniczeń prędkości, tempomat, manualną klimatyzację, elektryczne sterowniki szyb w przednich i tylnych drzwiach, elektrycznie sterowane lusterka boczne, centralny zamek i radio z MP3 i systemem łączności Bluetooth. Takie nowinki jak monitorowanie pasa ruchu, automatyczna klimatyzacja, dotykowy ekran (8 cali) dostępne są w bogatszych wersjach Active i Allure.

Dopiero w najlepiej wyposażonej i najdroższej  odmianie GT oferowane są diodowe reflektory przednie, diodowe reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, system aktywnego monitorowania pasa ruchu, system ostrzegania przed kolizją, system aktywnego monitorowania martwego pola lusterek bocznych, system wykrywania zmęczenia kierowcy, nawigacja, bezkluczykowy dostęp do samochodu oraz „i-cockpit” z możliwością animacji. System Advanced Grip Control, ułatwiający jazdę po drogach o ograniczonej przyczepności, wymaga dopłaty nawet w najwyższej specyfikacji GT. Na najdroższą odmianę z silnikiem 2.0 BlueHDI (180 KM) z „automatem” trzeba wyłożyć 155 900 zł. Jak widać metamorfoza modelu 3008 była drogim przedsięwzięciem. Tańszych konkurentów nie brakuje i Peugeot będzie musiał skutecznie przekonać rynek, dlaczego warto kupić właśnie jego samochód.

Wybrane dane techniczne Peugeota 3008 i konkurentów:

marka/model

Peugeot 3008 1.6 BlueHDI

Kia Sportage 1.7 CRDi

Nissan Qashqai 1.6 dCi

Cena (zł)

110 600

91 990

93 700

typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5d

SUV/5d

SUV/5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4447/1841/1620

4480/1855/1645

4380/1806/1590

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1593/1601

1613/1625

1560/1560

rozstaw osi (mm)

2675

2670

2646

masa własna (kg)

1300

1425

1419

pojemność bagażnika (l)

520/1482

491/1480

401/b.d

pojemność zbiornika paliwa (l)

53

62

55

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

typ silnika spalinowego

Turbodiesel, 8V, common-rail

Turbodiesel, 16V, common-rail

Turbodiesel, 16V, common-rail

pojemność (cm3)

1560

1685

1598

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

120/3500

115/4000

130/4000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

300/1750

280/1250-2750

320/1750

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

11,2

11,5

9,9

Prędkość maks. (km/h)

189

176

190

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,0

4,7

4,4

Średnia emisja CO2 (g/km)

104

124

116

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie