Peugeot 3008 vs Cupra Formentor. Nadwozie i wnętrze
Peugeot 3008 nowej generacji zastąpił wciąż dobrze wyglądający model, ale najnowsza propozycja wygląda jeszcze lepiej i bardziej ekstrawagancko. Jeśli ktoś zna model 408, w 3008 znajdzie sporo podobieństw. Przede wszystkim przednia część, która nie ma tradycyjnych proporcji i podziału. Szeroki i wysoko poprowadzony zderzak posiada teraz duży, ażurowy grill, który płynnie łączy się ze smukłymi światłami oraz elementami LED w postaci trzech „pazurów” po każdej stronie. Nawet w odmianie Allure mamy agresywne wycięcia i szerokie wloty powietrza. Linia boczna przypomina bardziej SUV-a coupe niż tradycyjnego miejskiego crossovera. Uwagę zwracają 19-calowe felgi o nietypowym kształcie, dość szerokie nakładki na nadkola, zderzaki i progi z tworzywa sztucznego, jak również symetryczne, geometryczne przetłoczenia. Również z tyłu jest na czym zawiesić oko, a cechą szczególną (kolejną w tym nadwoziu) są światła o ładnej sygnaturze LED. Nawet w standardowym odcieniu o nazwie Obsession (niebieski metaliczny) auto prezentuje się rewelacyjnie. A w środku?
Wnętrze to kwintesencja nowoczesnego podejścia, które Peugeot stosuje już od kilku lat. Nic tu nie jest takie, jak można by się spodziewać – ale to absolutnie zaleta. Jeśli ktoś poszukuje oryginalności, trudno o lepszy wybór w tym segmencie i przedziale cenowym. W oczy od razu rzuca się szeroki, zakrzywiony panel z 10-calowymi ekranami, a w odmianie GT montowany jest szeroki aż 21-calowy ekran z dotykową prawą częścią! Poniżej znajduje się estetyczna nietypowa konsola centralna z nietypowym zakrzywieniem. Są uchwyty na kubki, kilka przycisków funkcyjnych i sporo miłego w dotyku materiału. Całość prezentuje się fantastycznie choć to zrozumiałe, że nie każdemu przypadnie do gustu. Charakterystyczna mała kierownica, umieszczona nietypowo nisko, pozwala na wygodne operowanie nią, a na panel zegarów spoglądamy nad jej wieńcem, co sprawia, że prowadzenie staje się intuicyjne i komfortowe. Pod względem praktyczności, wnętrze nie budzi zastrzeżeń. Bagażnik oferuje 520 litrów pojemności w standardowej konfiguracji, a po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń wzrasta do 1480 litrów.
Na rynku dostępnych jest mnóstwo crossoverów w różnych segmentach, ale niewiele z nich przyciąga uwagę na dłużej. Są jednak wyjątki, a jednym z nich – obok wspomnianego wcześniej Peugeota 3008 – jest Cupra Formentor. Samochód ten wyróżnia się świetnymi proporcjami, agresywnymi liniami i przyciągającym wzrok wyglądem. Nawet w bazowej wersji z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM trudno, by wyglądał przeciętnie. Wystarczy dobrać opcjonalny lakier, najlepiej z matowym wykończeniem oraz 19-calowe felgi, by stworzyć auto, które przyciągnie spojrzenia na ulicy. Przód Formentora zachwyca dynamicznie zaprojektowanym zderzakiem, smukłymi lampami i licznymi wlotami powietrza. Boczne linie są płynne i muskularne, z charakterystycznym przetłoczeniem nad tylnym kołem. Z tyłu uwagę przykuwa listwa świetlna, biegnąca przez całą szerokość pojazdu z podświetlanym logo Cupra, choć szyba w klapie bagażnika jest dość mała, co nieco ogranicza widoczność do tyłu. Niżej umieszczono zderzak z ozdobnymi elementami, atrapą dyfuzora oraz dość kontrowersyjnymi atrapami wydechów, które producent mógłby zastąpić tradycyjnym, podwójnym wydechem, podkreślającym sportowy charakter auta.
Wnętrze przypomina to znane z modelu Leon, co ma swoje plusy i minusy. Na korzyść działa minimalistyczny, nowoczesny design, ale niemal wszystkimi funkcjami steruje się dotykowo, co może być mniej intuicyjne. Fotele, mimo sportowego wyglądu, oferują wysoki komfort nawet podczas długich podróży. Czarne wnętrze z ekologiczną skórą, materiałowymi wstawkami oraz miedzianymi i szarymi akcentami robi bardzo dobre wrażenie, choć niektóre materiały mogłyby być lepszej jakości. Mankamentem jest sposób sterowania – ogrzewanie foteli, konfiguracja nawiewów i inne funkcje odbywają się poprzez ekran dotykowy. Regulacja temperatury i głośności za pomocą panelu pod ekranem może być trudna po zmroku, ponieważ nie jest on podświetlany. Bagażnik jest nieco mniejszy niż u konkurenta z Francji, oferując 450 litrów w standardowej konfiguracji. Po złożeniu oparć przestrzeń wzrasta do 1475 litrów, co jest już przyzwoitą i podobną wartością w stosunku do Peugeota 3008.
Peugeot 3008 vs Cupra Formentor. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Oba modele oferują napędy hybrydowe typu MHEV w ich bazowych odmianach. Peugeot 3008 dysponuje układem 1.2 Hybrid o mocy 136 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Silnik jest wspomagany układem miękkiej hybrydy, a napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem automatycznej przekładni 6-biegowej e-DCS. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 201 km/h. Nie jest to auto o sportowych aspiracjach, ale spokojna jazda odwdzięczy się niskim spalaniem na poziomie około 5,5 l/100 km.
Cupra Formentor ma nieco inne podejście do napędu i zamiast 3-cylindrowej, ma 4-cylindrową jednostkę 1.5 eTSI o mocy 150 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Tutaj również zastosowano układ miękkiej hybrydy, napęd także trafia na koła przednie, ale za pośrednictwem 7-biegowej przekładni DSG. Nieco lepsze są również osiągi, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 9 sekund, a prędkość maksymalna to 205 km/h. Spalanie jest nieco wyższe i wynosi około 5,9 l/100 km.
Peugeot 3008 vs Cupra Formentor. Ceny i wyposażenie
Różnice pomiędzy cenami obu aut są dość spore, ale po analizie wyposażenia seryjnego i opcjonalnego można dość do wniosku, że dość łatwo można te kwoty zrównoważyć. Zacznijmy od bazowej wersji Peugeota 3008 w odmianie Allure z silnikiem 1.2 Hybrid o mocy 136 KM. Za taką wersję zapłacimy 169 900 złotych i w standardzie dostaniemy m.in.:
- światła w wersji Basic LED i światła do jazdy dziennej LED w kształcie pazurów;
- tylne światła LED w kształcie pazurów;
- panel z dwoma 10-calowymi ekranami;
- system info-rozrywki z bezprzewodowymi Android Auto i Apple CarPlay;
- kamerę cofania i czujniki parkowania z tyłu;
- automatyczną klimatyzację dwustrefową;
- 19-calowe felgi aluminiowe etc.
Za bazową odmianę Formentora z silnikiem 1.5 eTSI i z automatyczną skrzynią DSG zapłacimy 151 400 złotych, a więc o 18 500 złotych mniej. To znacząca różnica, ale po kolei. W standardzie dostajemy m.in.:
- adaptacyjny tempomat (w 3008 zwykły tempomat w wersji Allure);
- przednie i tylne czujniki parkowania (w 3008 tylko tylne w wersji Allure);
- automatyczną klimatyzację trzystrefową (w 3008 dwustrefową w wersji Allure);
- podgrzewane fotele przednie (brak w 3008 w wersji Allure);
- 18-calowe felgi aluminiowe (w 3008 w wersji Allure są 19-calowe).
Żeby wyrównać bazowego Formentora do Peugeota 3008 w wersji Allure trzeba dokupić pakiet Edge za 5 530 złotych (m.in. z kamerą cofania i elektryczną klapą bagażnika), pakiet Intelligent Drive Lite (m.in. aktywny tempomat) za 4 356 złotych czy też 19-calowe felgi za co najmniej 4 480 złotych. Daje to dopłatę co najmniej 14 366 złotych. Sumarycznie zapłacimy co najmniej 165 766 z złotych. Wciąż kusząca propozycja.
Peugeot 3008 vs Cupra Formentor. Podsumowanie
Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot 3008 z pewnością przypadnie do gustu tym, którzy cenią awangardową, francuską stylistykę oraz poszukują auta o niebanalnym, oryginalnym wnętrzu. Miejsca w środku nie brakuje, choć trzeba liczyć się z nieco wyższą ceną. Z kolei Cupra Formentor to propozycja dla osób preferujących bardziej sportowy charakter – zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i w aranżacji wnętrza. Choć ergonomia nie jest jej najmocniejszą stroną, bogate wyposażenie w standardzie oraz atrakcyjniejsza cena mogą przekonać tych, którzy szukają stylowego, ale bardziej dynamicznego samochodu.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 KM (AT6) | Cupra Formentor 1.5 eTSI 150 KM (AT7) |
Wysokość (mm) | 1641 | 1528 |
Rozstaw osi (mm) | 2739 | 2680 |
Długość/szerokość (mm) | 4542/`895 | 4451/1839 |
Pojemność bagażnika (l) | 520/1480 | 450/1475 |
Cena (zł, brutto) | od 169 900 | od 151 400 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1573 | 1407 |
Układ napędowy | benzyna (MHEV) | benzyna (MHEV) |
Pojemność baterii/zbiornika paliwa (kWh)/(l) | n.d./55 | n.d./55 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 6-stopniowa | automatyczna, 7-stopniowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 136 | 150 |
Moment obrotowy (Nm) | 230 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,2 | 9,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 201 | 205 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) - dane fabryczne | 5,5 | 5,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 124 | 133 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 KM (AT6) | Cupra Formentor 1.5 eTSI 150 KM (AT7) |
Poduszki powietrzne | 6 | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 KM (AT6) | Cupra Formentor 1.5 eTSI 150 KM (AT7) |
Przestronność wnętrza | * | |
Silnik | * | |
Osiągi | * | |
Podwozie | * | * |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | * |
Zużycie paliwa | * | |
Wyposażenie | * | * |
Cena | * | |
Wynik końcowy | ***** (5) | ****** (6) |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?