Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 KM vs Cupra Formentor 1.5 eTSI 150 KM. Porównanie bazowych wersji emocjonujących crossoverów

Kamil Rogala
Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot 3008 z pewnością przypadnie do gustu tym, którzy cenią awangardową, francuską stylistykę oraz poszukują auta o niebanalnym, oryginalnym wnętrzu. Miejsca w środku nie brakuje, choć trzeba liczyć się z nieco wyższą ceną. Z kolei Cupra Formentor to propozycja dla osób preferujących bardziej sportowy charakter – zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i w aranżacji wnętrza. Choć ergonomia nie jest jej najmocniejszą stroną, bogate wyposażenie w standardzie oraz atrakcyjniejsza cena mogą przekonać tych, którzy szukają stylowego, ale bardziej dynamicznego samochodu.
Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot 3008 z pewnością przypadnie do gustu tym, którzy cenią awangardową, francuską stylistykę oraz poszukują auta o niebanalnym, oryginalnym wnętrzu. Miejsca w środku nie brakuje, choć trzeba liczyć się z nieco wyższą ceną. Z kolei Cupra Formentor to propozycja dla osób preferujących bardziej sportowy charakter – zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i w aranżacji wnętrza. Choć ergonomia nie jest jej najmocniejszą stroną, bogate wyposażenie w standardzie oraz atrakcyjniejsza cena mogą przekonać tych, którzy szukają stylowego, ale bardziej dynamicznego samochodu. Archiwum
Nie musi mieć sportowych osiągów i najmocniejszego silnika, ale musi wyglądać rewelacyjnie i zwracać na siebie uwagę? Na rynku jest wiele propozycji miejskich crossoverów z segmentu C, ale trudno o lepszy wybór niż Peugeot 3008 i Cupra Formentor. Nowe wersje tych modeli prezentują się świetnie. A co oferują? Jakie silnik znajdzie się pod maską i ile to wszystko będzie kosztować?

Peugeot 3008 vs Cupra Formentor. Nadwozie i wnętrze

Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot
Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot 3008 z pewnością przypadnie do gustu tym, którzy cenią awangardową, francuską stylistykę oraz poszukują auta o niebanalnym, oryginalnym wnętrzu. Miejsca w środku nie brakuje, choć trzeba liczyć się z nieco wyższą ceną. Z kolei Cupra Formentor to propozycja dla osób preferujących bardziej sportowy charakter – zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i w aranżacji wnętrza. Choć ergonomia nie jest jej najmocniejszą stroną, bogate wyposażenie w standardzie oraz atrakcyjniejsza cena mogą przekonać tych, którzy szukają stylowego, ale bardziej dynamicznego samochodu. Archiwum

Peugeot 3008 nowej generacji zastąpił wciąż dobrze wyglądający model, ale najnowsza propozycja wygląda jeszcze lepiej i bardziej ekstrawagancko. Jeśli ktoś zna model 408, w 3008 znajdzie sporo podobieństw. Przede wszystkim przednia część, która nie ma tradycyjnych proporcji i podziału. Szeroki i wysoko poprowadzony zderzak posiada teraz duży, ażurowy grill, który płynnie łączy się ze smukłymi światłami oraz elementami LED w postaci trzech „pazurów” po każdej stronie. Nawet w odmianie Allure mamy agresywne wycięcia i szerokie wloty powietrza. Linia boczna przypomina bardziej SUV-a coupe niż tradycyjnego miejskiego crossovera. Uwagę zwracają 19-calowe felgi o nietypowym kształcie, dość szerokie nakładki na nadkola, zderzaki i progi z tworzywa sztucznego, jak również symetryczne, geometryczne przetłoczenia. Również z tyłu jest na czym zawiesić oko, a cechą szczególną (kolejną w tym nadwoziu) są światła o ładnej sygnaturze LED. Nawet w standardowym odcieniu o nazwie Obsession (niebieski metaliczny) auto prezentuje się rewelacyjnie. A w środku?

Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot
Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot 3008 z pewnością przypadnie do gustu tym, którzy cenią awangardową, francuską stylistykę oraz poszukują auta o niebanalnym, oryginalnym wnętrzu. Miejsca w środku nie brakuje, choć trzeba liczyć się z nieco wyższą ceną. Z kolei Cupra Formentor to propozycja dla osób preferujących bardziej sportowy charakter – zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i w aranżacji wnętrza. Choć ergonomia nie jest jej najmocniejszą stroną, bogate wyposażenie w standardzie oraz atrakcyjniejsza cena mogą przekonać tych, którzy szukają stylowego, ale bardziej dynamicznego samochodu. Archiwum

Wnętrze to kwintesencja nowoczesnego podejścia, które Peugeot stosuje już od kilku lat. Nic tu nie jest takie, jak można by się spodziewać – ale to absolutnie zaleta. Jeśli ktoś poszukuje oryginalności, trudno o lepszy wybór w tym segmencie i przedziale cenowym. W oczy od razu rzuca się szeroki, zakrzywiony panel z 10-calowymi ekranami, a w odmianie GT montowany jest szeroki aż 21-calowy ekran z dotykową prawą częścią! Poniżej znajduje się estetyczna nietypowa konsola centralna z nietypowym zakrzywieniem. Są uchwyty na kubki, kilka przycisków funkcyjnych i sporo miłego w dotyku materiału. Całość prezentuje się fantastycznie choć to zrozumiałe, że nie każdemu przypadnie do gustu. Charakterystyczna mała kierownica, umieszczona nietypowo nisko, pozwala na wygodne operowanie nią, a na panel zegarów spoglądamy nad jej wieńcem, co sprawia, że prowadzenie staje się intuicyjne i komfortowe. Pod względem praktyczności, wnętrze nie budzi zastrzeżeń. Bagażnik oferuje 520 litrów pojemności w standardowej konfiguracji, a po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń wzrasta do 1480 litrów.

Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot
Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot 3008 z pewnością przypadnie do gustu tym, którzy cenią awangardową, francuską stylistykę oraz poszukują auta o niebanalnym, oryginalnym wnętrzu. Miejsca w środku nie brakuje, choć trzeba liczyć się z nieco wyższą ceną. Z kolei Cupra Formentor to propozycja dla osób preferujących bardziej sportowy charakter – zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i w aranżacji wnętrza. Choć ergonomia nie jest jej najmocniejszą stroną, bogate wyposażenie w standardzie oraz atrakcyjniejsza cena mogą przekonać tych, którzy szukają stylowego, ale bardziej dynamicznego samochodu. Archiwum

Na rynku dostępnych jest mnóstwo crossoverów w różnych segmentach, ale niewiele z nich przyciąga uwagę na dłużej. Są jednak wyjątki, a jednym z nich – obok wspomnianego wcześniej Peugeota 3008 – jest Cupra Formentor. Samochód ten wyróżnia się świetnymi proporcjami, agresywnymi liniami i przyciągającym wzrok wyglądem. Nawet w bazowej wersji z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM trudno, by wyglądał przeciętnie. Wystarczy dobrać opcjonalny lakier, najlepiej z matowym wykończeniem oraz 19-calowe felgi, by stworzyć auto, które przyciągnie spojrzenia na ulicy. Przód Formentora zachwyca dynamicznie zaprojektowanym zderzakiem, smukłymi lampami i licznymi wlotami powietrza. Boczne linie są płynne i muskularne, z charakterystycznym przetłoczeniem nad tylnym kołem. Z tyłu uwagę przykuwa listwa świetlna, biegnąca przez całą szerokość pojazdu z podświetlanym logo Cupra, choć szyba w klapie bagażnika jest dość mała, co nieco ogranicza widoczność do tyłu. Niżej umieszczono zderzak z ozdobnymi elementami, atrapą dyfuzora oraz dość kontrowersyjnymi atrapami wydechów, które producent mógłby zastąpić tradycyjnym, podwójnym wydechem, podkreślającym sportowy charakter auta.

Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot
Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot 3008 z pewnością przypadnie do gustu tym, którzy cenią awangardową, francuską stylistykę oraz poszukują auta o niebanalnym, oryginalnym wnętrzu. Miejsca w środku nie brakuje, choć trzeba liczyć się z nieco wyższą ceną. Z kolei Cupra Formentor to propozycja dla osób preferujących bardziej sportowy charakter – zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i w aranżacji wnętrza. Choć ergonomia nie jest jej najmocniejszą stroną, bogate wyposażenie w standardzie oraz atrakcyjniejsza cena mogą przekonać tych, którzy szukają stylowego, ale bardziej dynamicznego samochodu. Archiwum

Wnętrze przypomina to znane z modelu Leon, co ma swoje plusy i minusy. Na korzyść działa minimalistyczny, nowoczesny design, ale niemal wszystkimi funkcjami steruje się dotykowo, co może być mniej intuicyjne. Fotele, mimo sportowego wyglądu, oferują wysoki komfort nawet podczas długich podróży. Czarne wnętrze z ekologiczną skórą, materiałowymi wstawkami oraz miedzianymi i szarymi akcentami robi bardzo dobre wrażenie, choć niektóre materiały mogłyby być lepszej jakości. Mankamentem jest sposób sterowania – ogrzewanie foteli, konfiguracja nawiewów i inne funkcje odbywają się poprzez ekran dotykowy. Regulacja temperatury i głośności za pomocą panelu pod ekranem może być trudna po zmroku, ponieważ nie jest on podświetlany. Bagażnik jest nieco mniejszy niż u konkurenta z Francji, oferując 450 litrów w standardowej konfiguracji. Po złożeniu oparć przestrzeń wzrasta do 1475 litrów, co jest już przyzwoitą i podobną wartością w stosunku do Peugeota 3008.

Peugeot 3008 vs Cupra Formentor. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Oba modele oferują napędy hybrydowe typu MHEV w ich bazowych odmianach. Peugeot 3008 dysponuje układem 1.2 Hybrid o mocy 136 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Silnik jest wspomagany układem miękkiej hybrydy, a napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem automatycznej przekładni 6-biegowej e-DCS. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 201 km/h. Nie jest to auto o sportowych aspiracjach, ale spokojna jazda odwdzięczy się niskim spalaniem na poziomie około 5,5 l/100 km.

Cupra Formentor ma nieco inne podejście do napędu i zamiast 3-cylindrowej, ma 4-cylindrową jednostkę 1.5 eTSI o mocy 150 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Tutaj również zastosowano układ miękkiej hybrydy, napęd także trafia na koła przednie, ale za pośrednictwem 7-biegowej przekładni DSG. Nieco lepsze są również osiągi, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 9 sekund, a prędkość maksymalna to 205 km/h. Spalanie jest nieco wyższe i wynosi około 5,9 l/100 km.

Peugeot 3008 vs Cupra Formentor. Ceny i wyposażenie

Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot
Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot 3008 z pewnością przypadnie do gustu tym, którzy cenią awangardową, francuską stylistykę oraz poszukują auta o niebanalnym, oryginalnym wnętrzu. Miejsca w środku nie brakuje, choć trzeba liczyć się z nieco wyższą ceną. Z kolei Cupra Formentor to propozycja dla osób preferujących bardziej sportowy charakter – zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i w aranżacji wnętrza. Choć ergonomia nie jest jej najmocniejszą stroną, bogate wyposażenie w standardzie oraz atrakcyjniejsza cena mogą przekonać tych, którzy szukają stylowego, ale bardziej dynamicznego samochodu. Archiwum

Różnice pomiędzy cenami obu aut są dość spore, ale po analizie wyposażenia seryjnego i opcjonalnego można dość do wniosku, że dość łatwo można te kwoty zrównoważyć. Zacznijmy od bazowej wersji Peugeota 3008 w odmianie Allure z silnikiem 1.2 Hybrid o mocy 136 KM. Za taką wersję zapłacimy 169 900 złotych i w standardzie dostaniemy m.in.:

  • światła w wersji Basic LED i światła do jazdy dziennej LED w kształcie pazurów;
  • tylne światła LED w kształcie pazurów;
  • panel z dwoma 10-calowymi ekranami;
  • system info-rozrywki z bezprzewodowymi Android Auto i Apple CarPlay;
  • kamerę cofania i czujniki parkowania z tyłu;
  • automatyczną klimatyzację dwustrefową;
  • 19-calowe felgi aluminiowe etc.
Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot
Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot 3008 z pewnością przypadnie do gustu tym, którzy cenią awangardową, francuską stylistykę oraz poszukują auta o niebanalnym, oryginalnym wnętrzu. Miejsca w środku nie brakuje, choć trzeba liczyć się z nieco wyższą ceną. Z kolei Cupra Formentor to propozycja dla osób preferujących bardziej sportowy charakter – zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i w aranżacji wnętrza. Choć ergonomia nie jest jej najmocniejszą stroną, bogate wyposażenie w standardzie oraz atrakcyjniejsza cena mogą przekonać tych, którzy szukają stylowego, ale bardziej dynamicznego samochodu. Archiwum

Za bazową odmianę Formentora z silnikiem 1.5 eTSI i z automatyczną skrzynią DSG zapłacimy 151 400 złotych, a więc o 18 500 złotych mniej. To znacząca różnica, ale po kolei. W standardzie dostajemy m.in.:

  • adaptacyjny tempomat (w 3008 zwykły tempomat w wersji Allure);
  • przednie i tylne czujniki parkowania (w 3008 tylko tylne w wersji Allure);
  • automatyczną klimatyzację trzystrefową (w 3008 dwustrefową w wersji Allure);
  • podgrzewane fotele przednie (brak w 3008 w wersji Allure);
  • 18-calowe felgi aluminiowe (w 3008 w wersji Allure są 19-calowe).

Żeby wyrównać bazowego Formentora do Peugeota 3008 w wersji Allure trzeba dokupić pakiet Edge za 5 530 złotych (m.in. z kamerą cofania i elektryczną klapą bagażnika), pakiet Intelligent Drive Lite (m.in. aktywny tempomat) za 4 356 złotych czy też 19-calowe felgi za co najmniej 4 480 złotych. Daje to dopłatę co najmniej 14 366 złotych. Sumarycznie zapłacimy co najmniej 165 766 z złotych. Wciąż kusząca propozycja.

Peugeot 3008 vs Cupra Formentor. Podsumowanie

Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i wysoki komfort dla całej rodziny, jednak są skierowane do różnych grup odbiorców. Peugeot 3008 z pewnością przypadnie do gustu tym, którzy cenią awangardową, francuską stylistykę oraz poszukują auta o niebanalnym, oryginalnym wnętrzu. Miejsca w środku nie brakuje, choć trzeba liczyć się z nieco wyższą ceną. Z kolei Cupra Formentor to propozycja dla osób preferujących bardziej sportowy charakter – zarówno w wyglądzie zewnętrznym, jak i w aranżacji wnętrza. Choć ergonomia nie jest jej najmocniejszą stroną, bogate wyposażenie w standardzie oraz atrakcyjniejsza cena mogą przekonać tych, którzy szukają stylowego, ale bardziej dynamicznego samochodu.

Podstawowe dane techniczne obu modeli:

 

Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 KM (AT6)

Cupra Formentor 1.5 eTSI 150 KM (AT7)

Wysokość (mm)

1641

1528

Rozstaw osi (mm)

2739

2680

Długość/szerokość (mm)

4542/`895

4451/1839

Pojemność bagażnika (l)

520/1480

450/1475

Cena (zł, brutto)

od 169 900

od 151 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

Liczba miejsc

5

5

Masa własna (kg)

1573

1407

Układ napędowy

benzyna (MHEV)

benzyna (MHEV)

Pojemność baterii/zbiornika paliwa (kWh)/(l)

n.d./55

n.d./55

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 6-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

Moc (KM)

136

150

Moment obrotowy (Nm)

230

250

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,2

9,0

Prędkość maksymalna (km/h)

201

205

Średnie zużycie paliwa (l/100 km) - dane fabryczne

5,5

5,9

Emisja CO2 (g/km)

124

133

Wyposażenie seryjne wybranych wersji:

 

Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 KM (AT6)

Cupra Formentor 1.5 eTSI 150 KM (AT7)

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane

S/S

S/S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych 

Nasza ocena: 

 

Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 KM (AT6)

Cupra Formentor 1.5 eTSI 150 KM (AT7)

Przestronność wnętrza

*


Silnik


*

Osiągi


*

Podwozie

*

*

Poziom hałasu (odczuwalny)

*

*

Zużycie paliwa

*


Wyposażenie

*

*

Cena


*

Wynik końcowy

***** (5)

****** (6)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty