
Wszystko zaczęło się w roku 1983, kiedy Peugeot przedstawił poręcznego hatchbacka nazwanego 205. Był on trochę mniejszy niż samochody klasy Golfa, a trochę większy niż miejskie minisamochody. Nie wyróżniał się niczym szczególnym, prócz tego, że był przyjemny dla oka i bardzo przyjazny użytkownikowi, za co wszyscy go lubili. Lubili go tak bardzo, że przetrwał na liniach produkcyjnych całe 15 lat (do roku 1998), choć przez kilka ostatnich sezonów jego produkcja wymierała, przeniesiona z Francji do Hiszpanii.
Peugeot, chcąc powtórzyć ten sukces, nie mógł zmienić

koncepcji auta i musiał odwołać się do swych stałych klientów poszukujących małego hatchbacka, ale nie minisamochodu. Zrobił to w sposób celujący.
Działania marketingowe
Najpierw, na wiosnę roku 1998 zaprezentowano niecodzienny kabriolet z metalowym składanym dachem. Nazywał się 20©, ale i tak wszyscy wiedzieli, że chodzi o 206. "Właściwy" samochód pokazano na prasowym pokazie już w maju 1998, a pełna premiera, w bardzo wielu wersjach silnikowych i wyposażeniowych, miała miejsce jesienią tego samego roku, w Paryżu. W chwili oficjalnej prezentacji, zamówienia na nowe 206

sięgały już wielu miesięcy produkcji. Zupełnie jak u Niemców, którzy nowego Passata czy Golfa zamawiają "w ciemno". Ale 206 nie zamawiano w ciemno. Przyszli właściciele wiedzieli jak wygląda - i to im wystarczyło. Nie musieli wsiadać do środka!
Autorem tak chwytającej za serce stylizacji był Murat Gunak - wschodząca gwiazda tej branży. Gdy spojrzeć z daleka na 206, nie dokonał on niczego szczególnego - zachował proporcje 205, nieznacznie powiększając nadwozie. Ale rolę grają także szczegóły - dopracowany rysunek każdego detalu, miękkie, spójne linie. Nikt się nie mógł oprzeć.
Bez technicznych sensacji
Peugeot 206 ma rozstaw osi 244 cm, czyli raptem o 2 cm więcej niż w 205. Długość wzrosła do 383 cm, czyli o 13 cm. Użyto prawie tych samych mechanizmów, co w 205 - z przodu układu

MacPherson, z tyłu wahaczy wleczonych łożyskowanych w nieruchomej belce i sprężyn w postaci poprzecznych drążków skrętnych. To wyjątkowo zwarte tylne zwieszenie zapewniało niezłe prowadzenie, ale przede wszystkim znaczą pojemność bagażnika. Dobrych rzeczy się nie zmienia!
Układy napędowe również przeniesiono z 205 i innych modeli Peugeota. Na początku królował w miarę nowoczesny ośmiozaworowy silnik o symbolu "TU", w kilku wersjach pojemnościowych - poczynając od 1,1 l i 60 KM. Ale pojawił się też, jak przystało na Francję, wolnossący diesel 1,9 l/69 KM oraz... wersja sportowa 2,0 l/136 KM. Ta niszowa odmiana z "przewymiarowanymi" zderzakami powstała po to, by umożliwić homologację rajdowego 206 WRC, który musiał mieć co najmniej cztery metry długości. To było dobre posunięcie - 206 WRC zdobył kilka kolejnych tytułów rajdowego Mistrza Świata.
Interesujące, że w roku 2000 rozpoczęto sprzedaż 20©, przemianowanego jednak na 206 CC. Dzisiaj w gamie 206 znajdziemy wybór nowych, szesnastozaworowych silników benzynowych, równie nowoczesne diesle z bezpośrednim wtryskiem common rail 1.4, 1.6 i 1.9, oraz... model

RC z silnikiem benzynowym 2,0 l/180 KM. Jest też kombi, czyli pakowne 206 SW.
Gdy chodzi o wnętrze, producent zdecydował się od samego początku na dobre, w roku debiutu być może nawet lepsze niż u konkurentów wyposażenie, oraz na miłą dla oka stylizację tablicy przyrządów, nawiązującą do zewnętrznych linii nadwozia. Ale nie liczmy na wielkie luksusy - plastiki są twarde i czarne, a po bliższym przyjrzeniu się i pomacaniu, odczujemy, że 206 jest autem z niższej półki cenowej. Oczywiście z wyjątkiem topowych wersji, rozsądnie "tuningowanych" dobrymi fotelami czy skórzanym wykończeniem. Za to jednak trzeba sporo zapłacić!
Trudno o coś lepszego
Mimo wszystko 206 trzyma się dobrze, co jest dowodem, że samochody kupujemy przede wszystkim oczami oraz portfelem. A Peugeot potrafi co chwilę wprowadzać interesująco wyposażone wersje limitowane, na zasadzie "okazji, która się już nie powtórzy". Bądźmy pewni: powtórzy się jednak i to co najmniej przez dwa lata, czyli do roku 2006. W roku 2003 dokonano kosmetycznych zmian wystroju 206, mających wystarczyć na ostatnie lata jego produkcji. Ale następca 206 jest już w drodze i nazywać się będzie 207. Obecne komputerowe wróżby wskazują, że będzie on podobny do 206, tylko trochę większy. I pewnie będzie miał prostsze tylne zawieszenie. Wraz z nim pojawić się ma nieodzowny w dzisiejszych czasach minivanik, nazwany 2007.
Dane techniczne - wybrane modele dostępne w Polsce
Model | 1.1 5d | 1.4 5d | 1.6 16V 5d | 2.0 RC 3d | 1.4 HDi 5d | 1.6 HDi 5d | |
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy zm. fazy rozrządu | turbodiesel bezp. wtrysk | turbodiesel bezp. wtrysk | |
Liczba cylindrów/ zaworów | 4/8 | 4/8 | 4/16 | 4/16 | 4/8 | 4/8 | |
Pojemność skokowa (cm3) | 1124 | 1361 | 1587 | 1997 | 1398 | 1997 | |
Moc maks. (KM/obr/min) | 60/5500 | 75/5500 | 109/5750 | 177/7000 | 68/4000 | 90/4000 | |
Moment maks. (Nm/obr/min) | 94/2700 | 120/2800 | 147/4000 | 202/4750 | 150/1750 | 205/1750 | |
Zawieszenie | przód- kolumny MacPherson, tył - wahacze wleczone łożyskowane w belce, drążki skrętne | ||||||
Opony | Od 165/70 R 13 | Od 165/70 R 13 | 185/55 R 15 | 205/40 R 17 | 175/65 R 14 | 175/65 R 14 | |
Skrzynia biegów | 5b | 5b | 5b lub aut 4b | 5b | 5b | 5b | |
Przyspieszenie Od 0 do 100 km/h (s) | 15,2 | 13,2 | 9,9 | 7,4 | 14,7 | 12,7 | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 158 | 170 | 200 | 220 | 168 | 180 | |
Zużycie paliwa miasto/poza miastem /średnie (l/100 km) | 8,2/5,1/6,2 | 8,9/5,3/6,6 | 9,2/5,6/6,9 | 11,8/6,7/8,6 | 5,5/3,6/4,3 | 6,6/4,1/5,0 | |
Długość/szerokość /wysokość/ rozstaw osi (cm) | 383,5/165(RC-167)/143/244 | ||||||
Pojemność bagażnika (l) | 245/1130 | ||||||
| | | | | | | |
Ceny (zł) od | 39 090 | 43 290 | 58 090 | 86 600 | 48 790 | 61 390 | |
Elementy wyposażenia standardowego wersji podstawowej XR
- tylna kanapa dzielona 1/3 - 2/3
- wspomaganie kierownicy
- regulacja wysokości fotela kierowcy
- przyciemniane szyby
- mocowanie Isifix z przodu i z tyłu
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?